Skrivet av: Pär Eriksson | april 10, 2014

Veckan som gått – w 15

På jobbet
Jag har skrivit det tidigare – maten är viktig i en kommun. Vi serverar tusentals portioner en vanlig dag.

Årets skolkock

Jag blir både glad och stolt när jag tar del av att Skiftingehus kock Fredrik Jonsson var nominerad till Årets Skolkock i White Guide Junior-galan på Norra Latin i Stockholm.

Fredrik kammade hem en hedrande andra plats och tillsammans med sina medarbetare lyckades han ranka Skiftingehus skolrestaurang till landets sjunde bästa.

Att vi nu KRAV-märker alla våra skolkök är så bra och så modernt. Eskilstuna i front.

Apropå STOLT. I veckan så arrangerade vi tillsammans med Västerås och Mälardalens högskola en temadag kring ett forskningsprojekt som vi genomfört.

Det har bland annat handlat om att i sk forskarcirklar med medarbetare samtala och fånga vad det är som gör att man känner sig stolt för sitt yrke, sin arbetsplats men också för den organisation man tillhör.

Kort sagt – att känna stolthet över Eskilstuna kommun. Mer än 130 personer – flertalet från andra kommuner – tog del av våra erfarenheter.

.Annika T

Annika Tjärnström vår HR-direktör – en av de som pratade på temadagen

Den här veckan hade vi träff med Trafikverkets ledning. På agendan stod bl a de gemensamma projekt vi har framför oss – t ex fler cykelbanor, Gredby bangårds framtid och utredning om järnvägssträckan Eskilstuna- Västerås.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Parken Zoo är så viktig för Eskilstuna. När vi gör undersökningar av vad människor förknippar Eskilstuna med så hamnar Parken Zoo alltid högst.

ParkenZoo14

Och Parken är inte bara ett välbesökt turistmål – det är också en mötesplats, en oas.

När min mamma i slutet av 1930-talet som 17-åring flyttade från Norrland till Eskilstuna så var ett av skälen att det fanns en riktigt bra folkpark att dansa i. Hon brukar berätta att det gick rykten om att det fanns häftiga killar i den här stan. En av dom blev några år senare min pappa.

I början av 1960-talet var jag där med min morfar och nu på 2010-talet då jag själv är morfar besöker jag Parken med mina barnbarn.

Och däremellan har det passerat så mycket. Träffade själv en tjej på dansgolvet som blev min fru. Jag har sett Namelosers, Status Quo, Carola, Rocktåget och Kent.

Och jag tror att det är så här det är. För tusentals Eskilstunabor så betyder Parken så oerhört mycket. Just därför är det så viktigt att vi vårdar det historiska arvet. Och värnar djuren. Som läsaren minns så är lärdomarna tuffa – apropå TV 4:s granskning där allt inte stod rätt till.

Parken Zoo11

Några av dagens medarbetare i Parken

Snart är det dags för TV igen. Den här gången i TV 7:s serie Veterinärerna. Den utspelar sig i Parken Zoo. I onsdags så var det specialvisning och releasefest.

Följ Parken de närmaste 10 veckorna – torsdagar 20.00 – TV7.

På hemmaplan
Vilken härlig vårsäsong Guif har gjort. Om jag räknat rätt så har de varit obesegrade i 15 matcher på raken. Det ledde till serieseger.

GUIF

Viktor Östlund – en av nyförvärven som utvecklats och fått förtroende i landslaget

Det känns så kul och en stor eloge till det unga laget och ledarteamet. Lagets tränare Kristjan Andresswon och målvaktslegendaren Janne Ekman  fortsätter att levererar. Nu går vi för gu…jag vågar inte skriva ut ordet.

Det händer mycket i Eskilstuna just nu. I förra veckan så invigdes nya Royal som Eskilstunas nya kultur- och mötesplats. Först ut var Anders ”Moneybrother” Wendin. Jag är så glad att vi har Patrik Kolar i stan. Det är viktigt med sådana här engagerade personer som brinner för musiken, kulturen och den här staden.

Annars lyssnar jag mycket på Anders Wendins nya CD. På svenska den här gången.

Ha en bra helg!

 

 

 

Responses

  1. Jag med min kostverksamhet i Torshälla är också stolta över att arbeta i kommunen där Skiftinges kostverksamhet utvecklats till en toppen nivå men vi ser också framemot att din fantastiska entusiasm och kompetens kommer oss andra till del. Fredrik! Jag känner mig också stolt att få vara med och dela din stora gläde! Grattis!


Kommentera

Kategorier

