Skrivet av: Pär Eriksson | april 3, 2014

Veckan som gått – w 14

På jobbet
I slutet av den här veckan är jag inbjuden till Halmstad. Det är en stort arrangemang som leds av Region Halland och kretsar kring framtid, omvärld och ledarskap.

Halmstad Arena

Det är extra kul att det är mycket Eskilstuna. Förutom undertecknad så är också Maria Wetterstrand en av talarna.

Under mitt besök så passar jag också på att träffa chefen för Halmstad Arena. De invigde sin nya idrottsarena för något år sedan och mitt syfte är att lyssna på lärdomar som vi kan ha nytta av.

Slagelse

Apropå besök så har vi gäster från Danmark här. Det är tjänstemannaledningen från Slagelse kommun på Själland som vill hämta inspiration om hur vi arbetar med kvalitet och styrning. Det är alltid roligt när Eskilstuna uppmärksammas. Förra veckan hade vi besök från Kina.

Rektorn på Mälardalens högskola Karin Röding har samlat en grupp från Eskilstuna och Västerås kommuner, regionförbunden, landstingen och länsstyrelserna. Syftet är att prata ihop oss hur vi kan stärka högskolan. Jag uppskattar det här initiativet. Högskolan är oerhört viktig för våra län och vår region. På veckans agenda står bl a hur vi stärker lärarutbildningen och teknikområdet.

Mitt under mötet kommer beskedet att högskolan utökar antalet högskoleplatser med 420 st. Huvuddelen inom lärarutbildningen. Så viktigt för Eskilstuna och Västerås.

Vi hade två dagar tillsammans med kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a årsredovisning 2013, rapport om Fler Jobb, klimatplan, evenemangsstrategi, kundcenter, gemensam överförmyndarnämnd med Strängnäs och arbetet för en tågdepå i Eskilstuna. Och ett antal motioner – allt från salt och socker i maten, applikation mot langning, traumastöd och bli-vuxen-guide. Bredd och djup samtidigt.

Klimatstad

Eskilstuna klimatstaden

Den här veckan hade vi också möte i kommunledningsgruppen – dvs tjänstemannaledningen. Vi diskuterade e-miljöutbildning, stödmaterial i jämställdhetsarbetet, effektivisering av adminstrationen, kundcenter och hur vi kan erbjuda 150 personer med funktionshinder arbete i kommunen.

Det sista är något nytt och om vi lyckas – nydanande för Kommunsverige. I uppdraget ingår att anställa ca 100 personer som idag har en sk LSS-insats – det vi kallar Daglig verksamhet. Till det ca 50 personer med fysiska funktionshinder.

Det är så bra, så utmanande och så kul att arbeta i en kommun som vill något. Som har ett driv och en vision att göra en skillnad för människor.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Ibland blir jag fascinerad över den här kommunala organisationen. Den bär på så mycket goda ambitioner och finns också med på arenor som kanske inte alla kommuner väljer att beträda.

Jag tänker på det breda engagemanget som finns för det vi brukar kalla värderingsfrågor – till exempel jämställdhetsarbetet, integrationsfrågor, folkhälsa, miljö och sociala frrågor i bred mening. Eller samarbetet med föreningar och organisationer.

Räddningstjänsten1

Viktigt att utmana våra bilder över vem som jobbar var

Det är frågor som går att tona ner men det går också att göra som Eskilstuna – lyfta upp dom och se dom som en del av en helhet. Något som stäker våra verksamheter. Något som stärker staden och orten.

Vi har precis avslutat den sk Demokrativeckan som involverade kommun, de politska partierna och föreningar.

I lördags så var vi en del av den internationella rörelsen Earth Hour – dvs vi släckte våra lampor som en markering och symbol för att vi tar energi- och klimatfrågan på allvar.

Under maj är vi en del av arrangörerna kring Spring Pride som lyfter HBTQ-frågorna.

Skogsängen

I juni är vi med och arrangerar den sk Världsmiljödagen och under våren sker ett antal områdesdagar ute i bostadsområdena där Kommunfastigheter och andra delar av våra verksamheter finns med.

Och då har jag inte ens nämnt alla kulturarrangemang som genomförs i Eskilstuna, Torshälla eller Näshulta och Sundbyholm under våren och sommaren.

Jag gillar det här anslaget. Det visar en kommun som bryr sig och känner för frågor som ibland skulle kuuna betrakatas som att ”någon annan” kan ansvara för.

En modern kommun är en del av staden och ortens själ.

Det ska sammanvägas med alla hundratals goda initiativ som tas av näringslivet och föreningslivet. Det är så – tillsammans – vi skapar ett attraktivt Eskilstuna.

På hemmaplan
Den trogen läsaren vet att jag bär en stor kärlek till musiken. När jag summerer så är det också några röster genom åren som betyder lite extra för mig.

Bob Dylan, Johnny Cash, Van Morrison, Emmylou Harris och jag räknar nog Aretha Franklin dit också. De har speciella röster som talar till mig och berör. Om hustrun får ett ord med i laget så lägger hon till Bruce Springsteen och den evigt whiskey-raspige Rod Stewart.

Elvis

Men det är dags att lägga till den bästa. Jag hade en hel-helg här om veckan tillsammans med…Elvis. Och det är nog där jag landar. Det finns ingen som har en sådan känsla, en sådan röst som mr Presley.

Kanske mina Clashvänner skruvar på sig. Men det här är riktigt bra. Elvis forever! Hustrun ser förvånat på mig och lägger till ”det trodde jag aldrig…”

Annars är det vårkänslor i det Erikssonska hemmet. Fram med krattor, spadar och sekatörer.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

