Skrivet av: Pär Eriksson | mars 25, 2014

Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring 4

Under våren 2014 kommer boken ”Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring” att ges ut. Boken vandrar mellan de tre städerna Örebro, Västerås och Eskilstuna där jag verkat.

Under den här vinjetten kommer du att kunna följa framtagandet och produktionen fram till den färdigtryckta boken.

Jag berättade förra veckan om hur mina rådgivare Calle och Kjell förmedlade sin ”dom” över det första utkastet. De var tuffa i sina slutsatser – jag hade skrivit en lärobok till folkhögskoleelever.

På det igen
Antingen sura eller skriva om. Precis så stod utmaningen. Ju mer jag fick tänka efter så blev det uppenbart även för mig att de hade rätt.

Jag hade haft en ambition att säga allt, att bli allt för övertydlig och pedagogisk. En bra lärobok men knappast en bra och spännande ledarskapsbok.

Jag läkte såren under några dagar. Jag tänkte på de förlorade timmarna och kvällarna. Jag undrade vad hustrun skulle säga – vågade jag berätta att jag tänkte börja om.

tangent

Men ändå inte. Och det var kanske inte det som mina rådgivare menade. Jag tänkte om. Grundbudskapet håller men jag behöver säga det på ett annat sätt. Strukturera om och skriva på ett annat sätt.

Bra – fyllde Calle och Kjell uppmuntrande på med. Kanske lite oroliga för att jag skulle lägga ned hela projektet.

Så det blev nya kvällar och nya helger som väntade vid tangentbordet.

Jag tog det säkra före det osäkra den här gången och lät hustrun och min son till journalist att smygläsa de nya texterna.

Ja, det är intressant kontrade båda två. Kanske artiga mot sin man och pappa. Men om de tyckte att det verkade bra då orkade jag gå vidare.

Nu jäklar skulle Calle och Kjell få se på resultat.

Följ fortsättningen!

Kommentera

Kategorier

