Skrivet av: Pär Eriksson | mars 20, 2014

Veckan som gått – w 12

jobbet
Den här veckan blickar vi mot 2015. Den politiska ledningen och tjänstemannaledningen träffas en heldag för en sk budgetupptakt. Vi ringar in Eskilstunas viktigaste utmaningar och resonerar om vilka satsningar som behöver göras.

Esklistuna3

Allt sker i ett sammanhang och vi måste sätta in vårt arbete och Eskilstunas läge i  vad som händer i övriga världen. Samtidigt som det finns så mycket positivt att berätta om – till exempel att det aldrig varit så många barn som ges möjlighet till utbildning i världen – så sker också stora maktförskjutningar. Det som nu sker i Ukraina påverkar stabiliteten i Europa och skapar både politiska och ekonomiska konsekvenser rakt in i vår egen stad.

finansklris

Jag hade i veckan tillfälle att lyssna på SEBs chefsekonom Robert Bergqvist. Han bedömde att världsekonomin befinner sig i stor osäkerhet som får konsekvenser för den svenska ekonomin. Även om den amerikanska ekonomin går åt rätt håll så befinner sig många av Europas länder allt jämt i svårigheter med hög arbetslöshet, stora skulder och social oro.

Bergqvist förde också ett intressant resonemang om var en hundralapp gör största nytta för samhällsekonomin – hos de redan högavlönade eller hos låg- och medelinkomsttagare. Han refererade till forskning och menade att vill man få fart på samhällsekonomin så ger hundralappen större effekt om den hamnar i den senare gruppen.

Den här veckan har vi också haft möten som berör arenan och badet, samarbetet med högskolan och det viktiga arbetet kring näringslivsfrågor.

Den här veckan så är det också dags för kommuncheferna i landet att träffas. Det är alltid givande och jag bedömer det som viktigt att Eskilstuna syns och hörs i samtalet om kommunernas framtid.

Svealandsbanan

Det är många möten och arrangemang nu under våren som behöver förberedas. Jag tänker på Demokrativeckan, Earth Hour, en temakväll om ekologisk mat och träff med de sju Svealandsbane-kommunerna. Tuff agenda men ett tecken på att det händer mycket kring och i Eskilstuna just nu.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Och så träffades vi då – Eskilstunas 100 000 invånare och jag.

Några rynkar på näsan och tycker att det inte är så viktigt. Och i någon mening har de kanske rätt. I praktiken så är det ingen skillnad på att vara 99 000 eller 101 000.

Men vi ska inte underskatta historien. För evigt kommer det att vara inskrivet i böckerna och berättelserna flera hundra år framåt att 2014 passerade Eskilstuna 100 000-gränsen.

1947 blev vi 50 000 så resan har gått fort. Det är lätt att glömma att vi hade motvind på 1980- och 1990-talen. Många arbetstillfällen försvann och befolkningen minskade. När vi växte på 2000-talet så var det relativt lätt. Infrastrukturen fanns där med skolor, vägar och bostäder.

Nu står vi inför nya prövningar. Nu ska vi växa och för det krävs nya investeringar.

100 000-invånare

Nå, nu stod hon då där. Therese Petterson, 22-årig Katrineholmsbo som börjat plugga till sjuksköterska på Mälardalens högskola. Och föga anade hon när hon flyttade hit att hon skulle bli historisk. Hennes pojkvän Patrick fick finna sig i att hamna i mediaskugga – han var ju bara vår 100 001 invånare.

På hemmaplan
Jag hade tänkt ställa in snöskyffeln men av någon anledning så lät jag den stå i vårsolen. Och svaret vet ni. Veckan startade med ett snöfyllt landskap.

Jag har arbetat 10 år i Örebro och 20 år i Västerås. Mycket fina år men det som slår mig när jag nu verkar i min hemstad är att det kommer fram personer och påpekar att de känner min mamma eller hälsar till mina barn. Det där är också livskvalitet.

Jag hoppas att ni noterade att Gökstens handbollstjejer vann Ungdoms-SM förra helgen. Är vi en handbollsstad eller…

Annars lyssnar jag på Tinariwen – ökenblues från Mali.

Ha det bra i helgen!

Kommentera

Kategorier

