Skrivet av: Pär Eriksson | mars 16, 2014

Om en bild, en skolbänk och vikten av framtidshopp

Världen är bra märklig.

jordglob

Den är både underbart skön och samtidigt fylld av motsättningar och spänningar. Det är förståeligt. Vi är 7 miljarder individer som skall samsas på samma geografiska yta.

Ibland tänker jag att det är fantastiskt att vi ändock förmår hålla ihop. Trots sociala, ekonomiska, etniska och religiösa motsättningar.

Men det slår mig att kanske den största motsättningen av dem alla är skolbänken. Jag förstår om läsaren undrar men jag börjar tro att allt handlar om försvaret av skolbänken.

Får jag be er titta på en av årets viktigaste bilder. Den är tagen av Aftonbladets fotograf Niclas Hammarström i Aleppo i Syrien. Niclas har uppmärksammats med en rad utmärkelser bl a för sina bilder från barnens Syrien.

Al Tawheedskolan

Dagen innan fotot togs har bomberna regnat över staden och åsamkat stort lidande. Bostäder, affärer och arbetsplatser är sönderbombade och mellan ruinerna utspelar sig tragiska livsöden.

Då – direkt på morgonen innan dammet ens lagt sig och ljudet av gråt allt jämt kan höras så säkrar en man att de barn som överlevt kan gå till skolan.

Niclas Hammarströms bild fångar i ett ögonblick vad allt handlar om. Budskapet kan inte bli tydligare.

Runt om i världen slåss människor för att få gå i skolan. Att få utbilda och bilda sig.

Tjejer i skola

I alla krigs- eller krishärdar finns det liknande berättelser. Den berättas i Somalia likväl som på Nordirland. I Tsunamins svallvågor eller i Rwanda. I dagens Irak eller i Kabul.

Det är som att skolbänken blir en symbol för framtidshopp. Hur eländigt det än är så blir skolbänken en signal om att livet går vidare trots stora umbäranden.

elever

En modig 14-åring
Jag har berättat om den unga pakistanska flickan Malala Yousafzai tidigare. När hon var 14 år startade hon en blogg där hon utmanade talibanerna och deras världsbild att flickor inte ska få utbilda sig.

Hennes budskap var så hotande att hon sköts i huvudet när hon var på väg till skolbussen. Uppenbarligen är utbildning ett vassare vapen är gevär och stridsvagnar.

Malala

Jag bryr mig inte om jag behöver sitta på golvet i skolan. Allt jag önskar är utbildning. Och jag är inte rädd för någon.

När vi känner oss vilsna eller räddhågsna kan det vara bra att hämta kraft och inspiration från den här unga flickans mod.

elever2

Det handlar också om oss
Men det här handlar väl inte om oss, invänder den kritiske läsaren.

Läsande

Jo, jag menar det. Mina erfarenheter är att bildningen och utbilningens betydelse är minst lika viktig för Europa, Sverige och Eskilstuna. Även om förutsättningarna är väsensskilda.

Malala och hennes kompisar tvingas slåss för sina liv för att få sitta i skolbänken. Hos oss är det inte givet att vi lyckas motivera alla till att sitta i skolbänken.

Vi behöver bli fler som står upp för skolan och återupprättar utbildningens värde.

Vi behöver bli fler som pratar väl om skolan, lärarna och skolpersonalen.

Läsning

Vi behöver bli fler som tar ett personligt ansvar vid köksbordet för våra barns lärande utan att reflexmässigt hänvisa till ökade resurser eller att det endast är politikernas ansvar eller fel.

Vi behöver bli fler som ställer ökade krav och att elevernas själva har ett ansvar.

Det är så man formar en modern skola och en modern utbildning i en modern framåtsyftande stad.

Och är vi tveksamma på budskapet så kan vi tillsammans titta på bilden en gång till. De tre syriska barnen och deras nötta skolbänk i Al Tawheedskolan i Aleppo.

Al Tawheedskolan

Undrar vad de gör idag…samhällskunskap eller matte?

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Gillar alltid när skolan och vikten av utbildning och bildning lyfts fram i Eskilstuna kommun! Tack! #framtidstro


Kommentera

Kategorier

