Skrivet av: Pär Eriksson | mars 14, 2014

Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring 3

Under våren 2014 kommer boken ”Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring” att ges ut. Boken vandrar mellan de tre städerna Örebro, Västerås och Eskilstuna där jag verkat.

Under den här vinjetten kommer du att kunna följa framtagandet och produktionen fram till den färdigtryckta boken.

Jag berättade förra veckan om hur mina rådgivare Calle och Kjell skulle förmedla sin ”dom” över det första utkastet.

Börja om eller…
Efter kvällar, helger och en semester så låg det första utkastet för läsning. Jag bjöd in mina kloka rådgivare med erfarenhet av bokutgivning – Calle och Kjell.

Kaffet var framdukat och jag såg framför mig ett okey nu kör vi.

Calle harklade sig…men det var Kjell som tog ordet;

bokmanus

– Pär, vi förstår din goda intention och mycket är bra men som helhet så har du skrivit en lärobok till folkhögskoleelever om hur en kommun fungerar.

Det är gott nog men någon ledarskapsbok är det inte…fyllde Calle på.

Det blev tyst i rummet.  Kaffet kändes något blaskigt.

Det fanns nu två vägar. Den ena handlade om att surna till, känna sig lite trampad på tårna och kanske gå till motattack men framför allt stå upp för det jag presterat.

Den andra vägen handlade om att lyssna, ta in, reflektera och väga synpunkterna. Kort sagt att leva ledarskapet.

Jag svalde och tog sats…

Häng med i fortsättningen!

Kommentera

Kategorier

