Skrivet av: Pär Eriksson | mars 13, 2014

Veckan som gått – w 11

På jobbet
Vi lever i ett samhälle med alla möjligheter och ändå så är vi sårbara. Ett samhälle utan elektricitet eller rent vatten slås ut relativt snabbt.

kris och beredskap

En kommun har ett särdeles stort ansvar för att hålla en hög krisberedskap. Eskilstuna kommun som organisation är ansvarig inte bara för att el, värme och vatten fungerar utan också människors liv inte äventyras i händelse av en allvarlig olycka eller någon annan form av kris.

Just därför har vi också en väl genomtänkt organisation om något händer. Men det är en sak att på papper veta vad som bör göras – en annan att vara som bäst när det händer något.

Den här veckan övade vi ett krisläge som bland annat handlade om att Eskilstuna utsattes för stora påfrestningar.

kris och beredskap1

Min erfarenhet genom åren då jag varit med vi både tragiska olyckor och större händelser som Estonia och Tsunamin är att människor förmår lyfta sig extra vid kriser. Jag har mött väloljade organisationer som snabbt förmått ställa om från vardagen till extra ordinär händelse.

Det är också en del av en kommuns uppdrag.

Den här veckan så ägde den årliga Idrottsgalan rum. Det är Eskilstuna Samorganisation som bjuder in alla idrottare som utmärkt sig med SM-, EM- eller VM-medaljer.

Jonna Adlerteg

Gymnasten Jonna Adlerteg kom hem med ett EM-silver till Eskilstuna

Och jag blir lika imponerad varje år hur framträdande Eskilstuna är och hur viktig idrotten är för vår stad.

Den här veckan träffas länets kommunchefer och på agendan står bland annat frågor som rör kommunikationer men också behov av samordning vad gäller vård och omsorg.

Den här veckan överlämnar jag utnämningen ”Årets Ledarutvecklare”. Jag har haft förmånen att delta i 2014-års juryarbete och vet att det är en bra ledare som bär titeln vidare. I onsdags på Grand Hotell i Stockholm så mottog Peter Grönberg från Volvo i Göteborg priset.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den här veckan arrangerade Stadsbyggnadsförvaltningen ett intressant tema som handlade om hur vi bygger den moderna staden. Eskilstuna – med sin växande befolkning – har både utmaningar men också ett riktigt bra läge om vi förmår förvalta det rätt.

Eskilstuna har växt tidigare och lyckats möta den tidens modernitet. Det växande behovet av byggande på 1930- och 1940-talen möttes av egna-hemsrörelsen som var stark i Eskilstuna.

Egna-hem

Idén byggde på att familjer skulle kunna ha råd att bygga ett eget hem. Det här är under en tid då Eskilstunas befolkning växer snabbt. Industrin efterfrågar unga människor och svaret blir en kraftig inflytt från Norrland, Dalarna, Värmland och Småland.

Jag kan min historia ganska väl eftersom jag själv är uppvuxen i en familj som tog det där steget. Mamma var 17 år och pappa något äldre när de var för sig hamnade i Eskilstuna och några år senare blev ett par.

Det egna hemmet var den dröm de bar och också gavs möjlighet att förverkliga den i just Eskilstuna.

Råbergstorp

1960- och 1970-talens växande möttes av sk miljonprogramområden – ett Årby, Lagersberg eller det Råbergstorp dit jag och min unga familj flyttade.

Nu står vi där igen. Och den här gången är kodorden förtätning och miljömedvetenhet. De närmaste åren behöver det byggas 300-500 nya bostäder årligen. Det är så utmanande och samtidigt så inspirerande att få bo och arbeta i en stad som andas framtidsoptimism.

På hemmaplan
Det kändes som att göra en resa i olika klimatzoner. I helgen så åkte jag skidor i några minusgrader, välpreparerade spår och mycket snö i Sälen. Och bara någon dag senare så tar jag en promenad i ett vårlikt Eskilstuna med +10 grader.

Annars lyssnar jag mycket på Nina Simone.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

