Skrivet av: Pär Eriksson | mars 9, 2014

Om en tysk modern stad, peak car och vikten av att förstå urbaniseringens logik

Det dröjde innan vi skaffade bil i vår familj men jag minns hur stolt både pappa, mamma och jag var i början av 1960-talet.

SAAB

Det blev en vit SAAB och den markerade att familjen Eriksson var en del av Välfärdssverige.

För det var så vi såg bilen – en del av samhällsbygget. Och så bra det blev. Vi kunde åka lite oftare till mormor och morfar i Norrland och för första gången så åkte vi på semester till Gotland och Västkusten.

Det är så många av oss äldre är uppvuxna och bilen har sedan dess varit en del av våra liv.

Eskilstuna växer snabbt och när vi tvingas sitta i en bilkö under några minuter så blir vi frustrerade. När vi bygger nya arenor så prioriteras inte längre stora asfalterade ytor för bilparkeringar – som större delen av dygnet stor tomma. Vi känner inte igen oss.

En ny attityd bryter fram
Och vi kanske inte ska känna igen oss. Det är en ny tid som bryter fram. Det är en ny agenda som utformas mitt framför ögonen på oss.

Gröna staden

Den moderna staden blir allt grönare. Parker och gröna oaser blir dess kännetecken

Hamburg är Tysklands näst största stad med sina 1,8 miljoner invånare. Räknar vi in förorterna och omlandet så bor drygt 3 miljoner i området.

Hamburg är kanske den mest radikala storstaden när det gäller framtidsvisioner. Hamburg har en ambition att inom en 20-års period bli den första miljonstaden med ett helt bilfritt centrum.

Hamburgs vision ”Grunes Netz” – grönt nätverk – bygger på insikten att den urbana storstadsmiljön behöver förändras. Den bygger på idén om förtätning av bostäder och service. Kodorden blir närhet och miljöansvar. Det är en ny typ av stad som byggs som andas 2050-tal snarare än 1950-tal.

Peak car

I såväl Usa, Kanada och Australien som i Europa pratar allt fler forskare och debattörer om ”peak car” – dvs att kulmen för bilåkandet har nåtts.

Och det finns siffror som understödjer tesen – bil- och bensinförsäljningen minskar och körsträckorna likaså.

Bilåkandet står naturligtvis i proportion till begreppen utglesning och förtätning. I det täta Hongkong åker endast 11% bil till arbetet. I det utglesade Melbourne 77%.

Eskilstuna en miljömedveten kommun
Och frågan går inte att hålla bort eller blunda för. Oaktat om vi gillar det som sker eller inte. Den bryter fram och kommer att påverka oss även i Sverige och i Eskilstuna.

Buss1

Eskilstuna har ett särskilt ansvar. Vi rankas som en av Sveriges mest miljömedvetna kommuner. Det förpliktigar. Och kanske det börjar med att vi lyfter samtalet upp en nivå. Bort från frustration och enkla lösningar till förmån för ett brett samtal där vi bryter olika synpunkter mot varandra och målar upp en bild av hur vi vill att vår stad ska utvecklas i ett 20-50-års perspektiv.

Hur balanserar vi stadens möjligheter med den viktiga utvecklingen på landsbygden? Hur utvecklas den moderna bilen, kollektivåkandet och våra resevanor?

Grunes Netz1

Att följa den internationella forskningen och debatten är ett sätt. Kanske Hamburg och deras ”Grunes Netz” kan bli ett exempel att följa mer noggrant.

Eskilstuna kommunfullmäktige har antagit en trafikplan och redan där är det upp till bevis. Hur ökar vi gåendet, cyklandet och kollektivåkandet? Hur förmår vi underlätta för cyklister? Hur väl utbyggd är järnvägen och busstrafiken? Och när vi väljer bilen så blir det än viktigare att vi kör moderna  bilar som inte tär på miljön.

Den spännande frågan är också om hur vi bygger staden. Hur ser den nya och moderna stadsbilden ut?

Eskilstuna-vy

För om vi ska låta oss inspireras av Hamburg så måste samhälleliga insatser, byggande och estetik och en väl utbyggd infrastruktur kombineras med ett individuellt ansvar och vägval. 1960-talet är något annat 50 år senare. Dagens bilism är på väg att bli kontraproduktiv och omodern om vi ska tro tesen om ”peak car”. Det är något i görningen som vi behöver fånga. Jag vet inte vad pappa skulle säga…

Så tufft och utmanande är det.

Ha en bra vecka!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: