Skrivet av: Pär Eriksson | mars 6, 2014

Veckan som gått – w 10

På jobbet
Vår utbildningssatsning Modigt Medarbetarskap rullar på med nya deltagare.

Modigt Medarbetarskap

Jag noterar att vi också får allt fler gäster som vill vara med under en dag för att hämta inspiration. Vi har bland haft besök från Skellefteå och Stockholm. Och nu i veckan så deltog fackförbundet Visions centrala ledning med ordförande Annika Strandhäll i spetsen.

Jag hade också tillfälle att träffa Visions ledning under någon timme för ett samtal om hur vi ser på medarbetar- och ledarutveckling. Det som slår mig – och gör mig så glad – är att det finns ett starkt fackligt engagemang för att förändra och utveckla offentlig sektor.

Vision

Att Vision väljer att inspireras av Eskilstuna för mig stolt.

Den här veckan var jag inbjuden till att träffa avgångseleverna på Rekarnegymnasiet. Det har blivit en tradition att jag möter dom under en temadag där de har möjlighet att träffa olika representanter från kommun, olika verksamheter, högskola, fackliga organisationer, banker och näringsliv.

Jag gillar sådana här initiativ och jag pratade med dom om vilken värld de kommer att möta. Vikten av att de föjer sitt hjärta och är sanna mot sig själva. Jag påminde dom också om vad de gjort i skolan under de här 12 åren…

Den här veckan hade vi kommunstyrelsens arbetsutskott. Och agendan var lika bred som vanligt – ansökan om att Eskilstuna blir medlem i Klimatkommunerna, förslag till ny Grönplan, jämställdhets- och mångfaldsplan, informationssäkerhet, nya riktlinjer för upphandling, stadsdelsutveckling, vindkraft, svar på motioner och synpunkter på Flens översiktsplan.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En stad måste naturligtvis leva med att både kritiseras och berömmas. Konstigt vore det annars. En stad är som en levande organism och väcker många känslor.

Samtidigt finns inte staden om det inte bodde några i den. Just därför är en stad dess människor. Men en stad är också sin historia, sitt nu och sin framtid i samma andetag.

Eskilstunaån 0018

Vår berättelse om vår stad – vår bild av hur vi har det och hur vi kommer att få det – är en stads själ.

Min erfarenhet av att ha bott eller verkat i tre större svenska kommuner är att framgången avgörs av förmågan att vara sann och trovärdig. Ingen stad vill bli omhuldad med fina ord om vi inte känner igen den.

Men en stad vill heller inte bli illa behandlad, hatad eller mötas av oförsonlighet.

Jag tänker på allt detta när vi å ena sidan tar del av nya rubriker om skottlossningar och uppgörelser mellan kriminella gäng å andra sidan får visa upp vår stad inför andra.

Jag blir imponerad över det intresse som Eskilstuna möter inom olika områden just nu. Vi får många förfrågningar från andra kommuner som vill höra om vår medarbetar- och ledarsatsning, vårt miljöarbete eller vårt arbete mot den organiserade brottsligheten.

mötet

Jag noterar också att Eskilstuna under några veckor nu under våren blir TV-kändis. Barnkanalen följer i ett antal program hur en stad fungerar och Eskilstuna står som värd. I en annan kanal så kommer vi att få följa en grupp veterinärer i vårt Parken Zoo.

Och då har jag inte ens nämnt att vi vilken dag som helst blir 100 000…denna stolta stad.

På hemmaplan
Jag håller på att packa för en skidhelg. Det blir mycket störtlopp tillsammans med yngsta och äldsta barnbarnet. Eller blir det mest våffelstugan…

Jill

”Jills verandra” på SVT blir bara bättre och bättre. Förra veckans besök i Nashville tillsammans med Kristian Gidlund var riktigt bra och kretsade kring frågor om liv och död. Veckans program gjorde mig inte heller besviken. Magnus Carlsson vandrade i Johnny Cash och Elvis fotspår.

Annars lyssnar jag mycket på Magnus Carlsson och hans Weeping Willows nya CD. De kommer förresten till Teatern i april. Värt ett besök, tycker jag.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hur jobbar ni med modigt medarbetarskap? Nyfiken pga att jag jobbar med det och vill se exempel och initiativ.

  2. Hej Richard!

    Jag ber någon av våra ansvariga för Modigt Medarbetarskap kontakta dig under nästa vecka.

    Ha det bra!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

