Skrivet av: Pär Eriksson | mars 2, 2014

Om mötets magi, att älska en kommun och vikten av att gå tillsammans

Min kompis Börje brukar skratta åt mig ibland. Han hävdar att jag är den enda personen han känner som älskar en kommun.

Örebro1

Jag förstår naturligtvis vad han menar och kanske det ligger något i hans iakttagelse. Oaktat om jag arbetat i Örebro, Västerås eller Eskilstuna så har jag gillat ”mina” kommuner. Inte bara som platser och orter utan också som kommunala organisationer.

Under mina mer än 35 yrkesår har jag mött så mycket bra verksamhet. Så många bra medarbetare, chefer och politiker. Jag minns namnen på hundratals av dom.

Den anonyma kommunen
Samtidigt så slår det mig att vår bild av en kommunal organisation ibland är negativ. Den upplevs anonym, kanske byråkratiskt och grå eller till och med dålig.

Medias ibland ensidiga rapportering förstärker bilden av en organisation som gör fel, tänker fel och agerar fel. Många gånger får vi också skylla oss själva eftersom vi inte är tillräckligt öppna eller lyckas förmedla vår avsikt eller vårt uppdrag.

Skola

Jag tänker också på vår vardag. Vi brukar betona i retoriken att en kommunal organisation har tvåhundratusen möten varje dag. Det vill säga – läraren möter eleven, undersköterskan den äldre, socialsekreteraren familjen eller fastighetsskötaren hyresgästen. Tvåhundratusen sådana möten varje dag.

Min erfarenhet är att den stora majoriteten av dom går alldeles utmärkt. Men – eftersom vi är människor – så blir några inte helt bra. Missförstånd, otydliga eller orimliga förväntningar, lagstiftning eller annat – kanske vår dagsform  eller känsla av stress – gör att mötet inte alltid blir så bra som det skulle kunna bli.

Det är viktigt att påminna sig om det här. En kommun är vare sig dess politiska- eller tjänstemannaledning. Även om de nivåerna är viktiga i rollen som beslutsfattare och ytterst ansvariga. Men i min värld så är kommunen själva mötet när barnskötaren Ingrid möter lilla Elin. Eller när undersköterskan Jim möter den äldre Bengt.

Vård

Det är också viktigt att förstå – bland annat för sådana som mig – att värdeskapandet i en kommunal organisation sker i själva mötet mellan medarbetaren och medborgaren, brukaren eller kunden.  Stadshus, kommunledningar, förvaltningskontor och chefer är mycket viktiga men själva värdet för medborgaren sker nästan alltid i själva mötet.

Min erfarenhet är att när en organisation förstår det här på djupet – inte som en slogan – det är också då verklig utveckling sker.

Att förstå skillnaden mellan medborgare, brukare och kund
Det är också viktigt att förstå att en kommunal organisation i sin logik inte bär på en renodlat kundrelation. De som försöker översätta det förhållningssättet hamnar lätt fel även om också jag förstår att vi som konsumenter av t ex Energi och miljös tjänster har en kundrelation. Men den bygger också på insikten att jag kan välja bort till förmån för en annan energileverantör.

Men barn, elever, äldre, funktionshindrade, familjer eller biblioteksbesökare är inte primärt kunder. De är användare av en kommunal tjänst eller service. De är just barn och elever eller äldre. I pluralis använder vi ordet brukare för att slippa räkna upp alla grupper varje gång.

Men vi är också medborgare i den mening att vi bryr oss om och är intressenter i skolan eller äldreomsorgen även om vi inte går i skolan eller bor på ett äldreboende.

förskola

En klok och mogen organisaiton gör därför tydlig skillnad på kund, brukare och medborgare.

Och kanske det viktigaste. Det magiska och värdeskapande mötet är nästan alltid ett medskapande. Det är inte så att vi medarbetare ”ger” brukaren någonting utan vi stöttar och hjälper brukaren i sin egen process. Jag hoppas att ni hänger med i mitt resonemang.

Det är barnet som lär sig läsa, det är familjen som tar sig ur ett socialt destruktivt beteende, det är den äldre som rehabiliteras. Den kommunala organisationens möte bygger på ett gemensamt ansvarstagande.

Därför blir det ensidiga tänkandet att kommunen skall ”ge mig” något, må vara pengar, tröst eller en plats i förskolan eller bidrag till min förening ett feltänk som ställer brukaren eller aktören vid sidan av.

Vikten av att gå tillsammans
Det finns ingen läktarplats i våra liv. Det är jag själv som är ansvarig. Den kommunala organisationen kan vara en livsavgörande samarbetspartner – men aldrig ta över ansvaret.

Jag vet att det här är en tankeresa och jag har full respekt för de som inte gillar eller delar mitt resonemang. Jag möter det dagligen på sociala mediers hatbudskap eller på insändarsidornas oförsonlighet.

Eskilstuna ån

Men jag tror att framtidens kommun  och framtidens brukare och medborgare måste möta livets utmaningar på ett delvis nytt sätt, med nya ögon. Och det stavas gemensamt och tillsammans.

Det är så man bygger en modern kommunal organisation. Och stad.

Det är därför Börje som jag ”älskar” en kommun. Den är något vi har tillsammans.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej Pär!

    Gillar Du kommunal-civil LÖK? Lokal Överenskommelse på Kommunal nivå. Du vet vad som menas, eller hur?
    Västerås kommun imponerar mycket på mig.
    http://vasteraslok.files.wordpress.com/2014/02/sammanstc3a4llning-frc3a5n-lc3b6k-mc3b6tet-6-februari-2014.pdf
    Låt nu Eskilstuna gå samma väg. Om Du menar allvar med Din KÄRLEK till Ekilstuna.
    På onsdag-torsdag ha vi Kulturtinget här i staden. SPF bevakar! (Jag bevakar förutom åt SPF, även för ett antal andra större organisationer i Civilsamhället.)
    Kommunkoncrnen och Civilsamhället och Näringslivet måste gå hand i hand.
    Först när så sker är det dags för mig att ”ÄLSKA HELA ESKILSTUNA”. Just nu haltar ”relationen”. Jfr Ukraina och betydelsen av ett starkt civilsamhälle (med viss ursäkt).

    När har vi en LÖK i Eskildstuna? Har Du mod att låta kommunen dra igång processen? Du har då chansen att bli ihågkommen som en STOR KOMMUNMAN. Om inte så får du godkänt ändå, fast inom ett myclet snävare område- tyvärr.
    Med respekt och förhoppning – för hela Eskilstunas skull.

    Hans-Erik

  2. Dialog med den ideella sektorn
    Fakta om FRIVILLIGARBETE :
    • 200 000 ideella föreningar i Sverige
    • 640 000 000 miljoner arbetstimmar
    • Motsvarande 170 miljarder kr – 6% av BNP
    • Offentliga bidrag 11,6 miljarder kr
    • 48% av befolkningen utför i snitt 192 timmar/år
    • 70% av allt arbete inom vård och omsorg
    Den ideella sektorn har på många sätt en viktig roll i det svenska samhället, inte minst när det gäller att möjliggöra människors egen makt att påverka såväl sin vardag som samhället i stort. Regeringen anser att det är angeläget att ge organisationerna utrymme att kunna utvecklas på sina egna villkor och att organisationernas kunskap och engagemang måste tas tillvara.Den 15 januari 2009 initierade regeringen en dialog med idéburna organisationer inom integrationsområdet och Sveriges Kommuner och Landsting. Drygt 120 organisationer bjöds in att medverka i dialogen som resulterade i en överenskommelse den 14 april 2010.
    ///H-E Fredbäck

  3. Hoppas få träffa någon av Dina medarbetare på det stora LÖK-mötet i Västerås den 10 mars!
    Anmälan här:
    http://response.easyresearch.se/s.asp?WID=941616&Pwd=41423888&key=59937%2C89
    / Hans-Erik Fredbäck

  4. Det är bra Hans-Erik att du driver på vikten av samarbete mellan det offentliga och föreningslivet.

    Jag tycker att vi har en bra dialog i Eskilstuna. Detta oaktat om vi pratar om den sociala sektorn, idrotten, studieförbunden, kyrkor och församlingar.

    Eskilstuna är också bra på att jobba med olika råd där föreningarna finns med i en direkt dialog med politikerna. Det är inte alla kommuner som arbetar så nära.

    Men det krävs att alla parter underhåller relationerna och vårdar det samarbete som finns.

    Ha det bra

    Pär E

  5. Så jäkla bra formulerat Pelle. Djup sympati! 😊👏

  6. Tack Stefan för värmande ord.

    Sådant ger mig ny energi.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

