Skrivet av: Pär Eriksson | februari 27, 2014

Veckan som gått – w 9

På jobbet
Eskilstuna kommun är stor arbetsgivare. Med våra 8 500 medarbetare tror jag mig våga skriva att vi är Sörmlands största arbetsgivare.

grupp

Och då har jag ändå inte räknat in alla vikarier, praktikanter,  trainees eller sommarjobbare.

I slutändan är det många som har en arbetsrelation med kommunen som arbetsgivare.

Rix-FM

Den här veckan var jag med om att spela in ett radioreklaminslag för att locka ungdomar och vuxna att söka sommarjobb hos oss. Dels är det ett viktigt jobb de utför, dels är det ett sätt för oss att sprida en positiv bild av hur det är att arbeta i en kommun.

För i någon mening så är det kanske det viktigaste jobbet man kan ha – att göra skillnad för en annan människa eller för en hel stad.

We love Eskilstuna

Apropå en kommun. En del av oss ägnar sig åt sk myndighetsutövning. Det låter kanske högtravande men det är viktigt att beslut fattas på korrekt sätt och att vi lever upp till olika lagar förordningar.

Jag tänker på livsavgörande beslut om rätt till stöd, boende, hemtjänst eller mer dramatiskt – tvångsomhändertagande av barn och ungdomar. Men det kan också handla om bygglov eller miljötillstånd.

Ulf L

Anna x 2, Perla och Ulf förbereder frukostmöte om Miljökontorets arbete

Den här veckan så arrangerades ett sk frukostmöte där representanter från näringslivet mötte vårt Miljökontor. Syftet var att skapa förståelse för att se alla perspektiv och hur vi kan stärka samarbetet.

Våra relationer med regionen blir allt viktigare. Jag tycker mig också se att Eskilstuna tar en allt aktivare roll  i det arbetet. Vi har nu tagit initiativ till att samla de sju Svealandsbanekommunerna till en gemensam träff i Eskilstuna. Temat kretsar kring hur vi tillsammans kan bli en bra och konstruktiv kraft för att utveckla järnvägstrafiken tillsammans med Trafiksverket, SJ och de olika länens kollektivtrafikmyndigheter.

KS-ordf

Fyra kommunstyrelsordföranden som får symbolisera regionsamarbetet

I maj träffas de fyra Mälarstäderna – Eskilstuna, Strängnäs, Västerås och Enköping. Ytterligare ett initiativ som har till syfte att stärka regionen.

Den här veckan möter vi Strängnäs kommunledning för att diskutera gemensamma ägardirektiv till vårt gemensamma driftbolag – Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har varit inne på temat tidigare – ibland underskattar vi Eskilstuna- och Torshällabor den kraft och det kunnande som finns i vår nedärvda industritradition.

Volvo

Diskusionen och redogörelserna tar många gånger sin utgångspunkt i problemen. Som ett mantra upprepas sanningarna om den höga arbetslösheten och att vi inte alltid har den utbildningsbakgrund som krävs i det moderna arbetslivet. Allt detta är förståeligt.

Men vem berättar om den andra bilden. Motbilderna som berättar om de som arbetar.

Låt mig då också vara en av berättarna och häng med nu;

Genom årtionden har vi  härbärgerat så många duktiga uppfinnare och entreprenörer, yrkesmän och kvinnor. Här har vi tillverkat ånglok och  skördetröskor, knivar, mätverktyg och röda traktorer till dagens gula hjullastare av världsklass fylld med high-tech.

Volvo

Och nu fylls våra verkstadsgolv av moderna IT-lösningar i franska Airbus-plan. Vi pratar rör av världsklass för att bevattna en torr öken. Vi levererar de finaste operationsverktygen till de modernaste universitetssjukhusen. Vi producerar detaljer till den välkända CERN-reaktorn i Schweiz. Vi tillverkar separatorer, lås- och trygghetslösningar och avancerade styrsystem till många av världens ledande fordonstillverkare. Vi ser till och med till att Kinas OS-lag i bordtennis har de allra bästa materialen. Vi driver handel, hantverk, lantbruk, service, skola, vård och omsorg.

Det är också Eskilstuna – den arbetande och producerande staden. Det känns märkligt att vi behöver påminna oss om det.

På hemmaplan
Det är lite ljusare på morgonen. Jag noterar att det växthus jag passerar varje dag på väg till jobbet har tänt upp och de första fröerna är sådda.

Eskilstuna United

Jag noterar också som ett vårtecken att de första träningsmatcherna i fotboll är igång. Det ska bli så kul att följa vårt Eskilstuna United den här säsongen. För första gången på 50 (!) år så spelas det allsvensk fotboll på Tunavallen. Jag var där senast 1963 också…

Annars lyssnar jag mycket på engelska Temples just nu.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

