Skrivet av: Pär Eriksson | februari 20, 2014

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Den här veckan var jag inbjuden till Personal & Chef på Kistamässan.

Personal & Chef

Det är en av Sveriges största mässor som kretsar kring ledarskap och organisationsutveckling.

Jag kände mig extra stolt över att Eskilstuna blir efterfrågat och uppenbarligen finns det ett intresse ute i landet över vad det är vi håller på med…”Leadership Development – how to create a modern knowledgebased organisation”. Det låter det.

Annars fylls veckan av fortsatta samtal med våra förvaltningsledningar. Under ca tre timmar går vi igenom hur året varit med avseende på mål- och kvalitetsuppfyllelse, ekonomi och medarbetarläget.

Och det är så bra. Jag vet att jag påpekat det tidigare – tänk om fler fick höra allt det goda som görs av våra kommunala verksamheter.

Kanske är det bara en kommundirektör som fascineras över den fantastiska bredd som våra verksamheter uppvisar. Vi vårdar dementa och arrangerar konstutställningar. Vi släcker bränder och lär barn läsa.

Vi bygger arenor och samtalar med familjer som hamnat i svårigheter. Vi stödjer personer med funktionshinder och inspekterar köttdiskar.

Medarbetare

Vi utbildar blivande logistiker

Vi är både 23 år och 63 år. Vi bor i Eskilstuna och pendlar hit från Västerås och Stockholm.

Arbetet med den nya arena går nu in i slutfasen vad gäller planering. Vi börjar se konturerna på storlek, utformning och innehåll. Det har tagit sin tid och det kommer att bli så bra.

Arena

Min bedömning är att det blir en av Sveriges modernaste arenor där vi förenar både idrottsliga, sociala- och miljömässiga ambitioner. Och de stora vinnarna är våra barn och ungdomar – flera  generationer framöver.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Utan att veta om det så har Eskilstunaborna en av Sveriges bästa räddningstjänster.

I vart fall om vi ska tro Nöjd-Kund-Index-mätningar.

brand

Det är lätt att tänka att Räddningstjänsten släcker bränder. Och så är det nog – det är en av deras allra viktigaste uppdrag. Att rädda liv.

Men de tar också hand om miljöfarligt material eller säkrar att det inte sker en stor olycka som påverkar människor och natur.

De åker ut på hjärtstopp som komplement till ambulansen. Numer åker de också ut vid självmordssituationer.

bransskyddsutbuildning

Men de undervisar också barn, ungdomar och vuxna i brandsäkerhet. Varje vardag är det alltid någon grupp – en förskola, en skolklass eller en grupp kommunanställda – som besöker stationen.

Hundratals är de besök som görs ute på företag eller offentliga lokaler för att säkra att det finns beredskap om något händer.

Det här är kommunen när vi är som bäst. Och jag är så glad att vi har en av Sveriges bästa. Om nu någon inte berättat det för er.

På hemmaplan
Helgen fylls av två små kusiner. Mina minsta barnbarn – två 4-åriga flickor – träffas hemma hos far-/morfar. Svårt det där att hålla reda på.

Hustrun börjar bli orolig. Nu kommer det 60-årserbjudande om prenumerationer på Hemmets Journal och Året Runt.

Min kompis Molle – en riktig musikkännare – tipsade om Garrett Lebeau. Riktig bra.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Broder Pär!

    Nu måste jag vara ”upplysande kritisk”!
    Du skriver detta:
    ”Min bedömning är att det blir en av Sveriges modernaste arenor där vi förenar både idrottsliga, sociala- och miljömässiga ambitioner. Och de stora vinnarna är våra barn och ungdomar – flera generationer framöver.”

    Jag kommer självfallet inte att anmäla Dig till DO för detta, men vi är många som faller för åldersdiskriminering. Det är en form av underlåtenhetsynd.
    Men i ett längre ”pärspektiv” så blir ju faktiskt ungdomarna äldre/seniorer!

    Ses vi på Kulturtinget 5-6 mars i lokomotivet i Eskilstuna?
    SPF betalar min avgift 2000 kr. Mycket för en ideell förening, men ett tecken på vilja och ambitioner inom området KULTUR FÖR ÄLDRE. För många av Eskilstunas äldre!

    Bättre balans måste åstadkommas mellan kommun och civilsamhälle.
    Västerås har nu en LÖK (Lokal överenskommelse…).
    När kommer Eskilstunas LÖK?

    Kanske först efter hösten val.

    Trevligt dock att Eskilstuna hänger med i ”kultursvängen”!

    Jag vill bidra till att …”Och de stora vinnarna är inte bara våra barn och ungdomar utan även våra äldre och funktionshindrade medmänniskor.

    KULTUR FÖR ALLA.

    Vi är säkert helt överens om detta!

    //Hans-erik

  2. Bra Hans-Erik att du står upp för de äldre.

    Du har naturligtvis rätt. Den nya arenan är verkligen för alla Eskilstunabor.

    Min tanke var att särskilt lyfta upp våra barn och ungdomar. Det är dom som kommer att vara i arenan från tidiga morgon genom skolidrotten och på eftermiddagar och kvällar i sina ungdomslag.

    Så jag står nog för att det är våra barn och ungdomar som är de stora vinnarna.

    Jag vet själv vad Sporthallen betydde för mig och det gäng jag umgicks i.

    Ha det bra

    Pär E


Kommentera

Kategorier

