Skrivet av: Pär Eriksson | februari 13, 2014

Veckan som gått – w 7

På jobbet
Breakling News – oj vad glad jag blir. Har precis fått reda på att vår viktiga industri i Torshälla Outokompu blir kvar. Det här var viktigt för framtidstron.

Vi har mer att göra när det gäller näringslivsutveckling i Eskilstuna men det här sporrar.

Volvo

Samtidigt som vi ska bygga på vår starka industristradition så behöver också nya branscher och företag etablera sig här.

Den här veckan hade vi den sk Näringslivsgruppen. Det är ett samarbetsforum där vi träffar representanter för Handelskammaren, Mälardalens högskola, Munktell Science Park, Företagarna coch Fabriksföreningen.

På dagordningen stod bl a vad återindustrialiseringstrenden kan betyda för Eskilstuna. Vi fick också en bra analys av läget och man kan inte annat än bli imponerad – det finns ca 2 800 företag i Eskilstuna. Här definierade som aktiebolag. Vilken kraft, vilken potential för utveckling.

Den här veckan hade vi sk ägarmöte där kommunledning möter våra kommunala bolag. Vi står mitt uppe i en spännande tid där vi nu har ett gemensamt driftbolag för Strängnäs och Eskilstuna energibolag.

Ny arena

Kommunfastigheter står nog inför sin största utmaning någonsin. Inte bara att det ska byggas bostäder och utvecklas i vår Logistikpark utan de är också ansvargia för bad- och arenabygget. Vårt Bad AB står mitt upp i planering inför framtiden samtidigt som vårt Vattenpalats ska fungera ändå in i kaklet. (!)

Parken Zoo laddar om inför ny säsong och det utvecklingsarbete de nu drivit internt känns bra. Munktell Science Park har varit en del i det arbete och det vittnar också om den bredd som finns där.

Jag är stolt över våra kommunala bolag.

Den här veckan startar de sk bokslutssamtalen med respektive förvaltningsledning. Det är tre-timmarsamtal på djupet om vilka resultat vi nått under 2013 och vad som är utmaningarna 2015.

Årsplan

Jag har skrivivt det tidigare – jag önskade att alla Eskilstunabor fick sitta med och lyssna på allt det goda arbete som görs i den kommunala organisationen.

Besöken och förfrågningarna till Eskilstuna tenderar att bli allt fler. Den här veckan träffar jag bl a representatner från en av stadsdelarna i Stockholm.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Även jag har varit en del av Musikskolan. Jag var en hyfsad trumpetare – det visste ni inte – och jag stod väl toppen av min karriär när jag spelade Gotländsk sommarnatt på skolavslutningen i slutet av 1960-talet på Djurgårdsskolan.

trumpet

Men det var annat som kom emellan – bland en fotboll – så min musikkarriär blev nog kortare än vad mina föräldrar hade förväntat sig.

Jag blir imponerad över Eskilstuna Musikskola. Inte bara att det är mer än 2000 barn och ungdomar som lär sig spela ett instrument utan också att de under 2013 arrangerade 170 st olika offentliga arrangemang. En del i ett mindre sammanhang men många med stor publik.

Jag har under mina år som kommundirektör mött så många bra talanger från Musikskolan. En del slutar säkert – precis som den lille trumpetaren – men många fortsätter med musiken som en hobby och ytterligare några utvecklar det till ett framtida yrke.

Kulturen och musiken betyder mycket för en stad. Jag hade förmånen att följa Kulturskolan i Västerås på nära håll under många år och vet vad de betydde i form av inspiration och glädje.

Kulturen skapar inte bara den där omedelbara glädjen utan den fostrar och binder ihop oss männiksor. Vi blir lite mer mänskliga med och mot varandra.

Musikskolan

Just därför är Eskilstuna Musikskola så viktig också som byggare av en modern stad.

På hemmaplan
Det blir naturligtvis en del OS. Kul att Sverige startat upp bra och nu blir det mer och mer hockey.

Andre Pops

Alla snackar Sotji…

Träffade Eskilstuna Baskets sportansvarige Katja Seppänen. Tråkigt att de valt att ta steget ner från elitserien men jag har stor förståelse för vägvalet. Vi måstye bygga upp en bra ungdomsverksamhet och skapa en solid organisation innan vi är redo för eliten igen, menar Katja. Klokt. Det är nog så det är. Lycka till framöver.

Ska hinna med ett helgäventyr hustrun i helgen som avrundas i Örebro. Alltid något.

Annars lyssnar jag på Bruce Springsteens tolkning av Chris Baileys – han från Saints ni vet – ”Just Like Fire Would”. Ja ha…säger ni. Kanon säger jag.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

