Skrivet av: Pär Eriksson | februari 6, 2014

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Den här veckan har vi uppföljning om hur det går med det vi kallar Fler Jobb.

förskola

Det är en idé som bygger på att Arbetsförmedlingen och kommunen går samman och erbjuder försörjningsstödstagare ett års trainee-arbete. Om jag räknat rätt så är det ca 400 personer hitintills som arbetat inom våra kommunala verksamheter. Och min bild är att det varit lyckat.

Det är viktigt att de som står flera steg från arbetsmarknaden får en ingång och får en erfarenhet att luta sig mot. Det är också viktigt ur ett samhällsperspektiv – att växla passivt stöd till engagemang och känslan av att bidra. En bieffekt – men som är så viktig – är att vi har 500 fler barn som har en förälder som går till jobbet.

förändring

Under veckan kunde vi ta del av nyheten av att Alfa-Laval satsar och investerar i Eskilstuna. Det är oerhört positivt. VD Mikael Tydén lyfter upp att de har kunniga och duktiga medarbertare i Eskilstuna.

2014 har vi proklamerat som Hälsoåret. Naturligtvis är medarbetarnas hälsa alltid viktig men ibland är det klokt att sätta en extra ljuskägla på frågan.

Det är inget banbrytande att konstatera att vår hälsa påverkar vårt arbete och vice versa. Därför är också ansvaret delat.

Jag har själv ett ansvar för min hälsa och mitt mående, att jag är tillräckligt psykiskt och fysiskt förberedd för mitt arbete. Men arbetsgivaren har också ett ansvar att underlätta.

Kvinnor

En av de frågor som ”sticker ut” är att våra verksamheter ska vara rökfria – eller rättare sagt att vi som medarbetare är rökfria under arbetstid.

Det handlar om att som individ må bättre – vi vet att rökningen tar ner kondition och ork. Men det handlar lika mycket om att våra brukare, barn, elever, äldre, personer med funktionshinder möter medarbetare som inte luktar rök.

Rökfri arbetsplats är inte i första hand en fråga om att spara pengar – även om det kan vara viktigt också – utan ytterst om mötet. Att det där goda mötet blir så bra som möjligt.

Den här veckan så var det kommunstyrelsens arbetsutskott och det är möjligt att det bara är en kommundirektör som kan känna glädje och eufori efter ett sådant sammanträde. Men när vi går i mål i en stor strategisk fråga som är viktig för Eskilstuna så händer det.

Hjälmaren

Nu gällde det vattenförsörjningen och läget runt Hyndevad. Jag tror att alla förstår vikten av rent vatten samtidigt så ska det levereras dygnet runt med bra kvalitet. Det har funnits en del spänningar eller kanske jag ska säga olika synpunkter på de miljökrav som kommunen ställer på näringsidkare och den båtklubb som är verksam i Hjälmaren.

Och det är därför jag känner mig så nöjd. Efter flera års arbete och diskussion så är vi i mål och också hittat en gemensam syn med företagare och båtägare.

 

Det är det som kallas demokrati och ansvarsfullhet. Det här leder antaglien inte till några stora rubriker men i min värld är det något stort som hänt – vi har säkrat vattenkvaliteten. Något vi alla bara tar för givet. Bra jobbat av alla intressenter och våra medarbetare.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är inte så länge sedan det tog 1 timme och 40 minuter för att åka tåg från Eskilstuna till Stockholm.

Hade vi otur fick vi åka över Flen och då var vi nästan uppe i två timmar.

Tåg Forspark

När diskussionen om Svealandsbanans modernisering och utbyggnad var som hetast i början av 1990-talet så gick vågorna höga.

Några menade att Eskilstuna inte behövde något snabbtåg till Stockholm. Jag minns att några av argumenten byggde på att det var ett gäng yuppies – är det någon som kommer ihåg dom – som skulle åka till Stockholm. Det här var inget för vanliga Eskilstunabor.

Och så kanske det var. Stockholm var något för några få. Idag är det snart 7000 som pendlar dagligen in och ut till Eskilstuna.

I samband med Svealandsbanans tillkomst förändrades Eskilstunas både geografi och sociala själ. Vi blev i ett slag en del av Mälardalen och Stockholmsregionen.

Smartcity

Det är viktigt att påminna sig om det här. Frågan om Svealandsbanan gestaltar nämligen det svåra alla kommuner har att hantera – att tänka långsiktigt och strategiskt samtidigt som man ska lyssna på de mest kritiska.

Jag har inga bindningar eller relationer som gör att jag behöver försvara eller kritisera någonting. Men sett med mina ögon så är jag glad över att vi då – för mer än tjugo år sedan – hade politiker och tjänstemän, planerare och analytiker som såg det här. Som vågade tro på Eskilstuna.

Den spännande utmaningen för oss som är aktiva nu är vilka nya Svealandsbane-projekt som gör att Eskilstuna tar ett kvalitativt språng i sin utveckling.

Det är det som kallas ledarskap.

På hemmaplan
Hustrun överraskar – helt plötsligt kunde hon fem av sex lag där Zlatan spelat Champions League. Kanske lyssnar på hon på äldsta barnbarnet.

Snön kommer och går men skidorna står ännu ovallade.

Knutte Wester

Besök gärna Konstmuséet och titta på Knutte Westers utställning. Han bor idag i Umeå men här rötterna i Eskilstuna.

Äntligen var då Game Of Thrones tillbaka på SVT. Vårens måndagar är räddade.

Förbereder mig för OS. Bra initativ av Viasat/TV3 att ha rysskännaren Malcolm Dixelius som ständig kommentator under spelen. Gör att det inte bara blir tider, mål och poäng. OS utspelas i ett sammanhang som vi behöver förstå.

Annars lyssnar jag på Fleetwood Mac. Vet inte hur det kunde bli så…

Ha en bra helg!

Responses

  1. Eskilstuna flygplats eller Stockholm Kjula Airport ? Hänger Du med ?

    Eller Flisupplaget (MP!) på rullbanan inom Logistigcentrat i Kjula?


Kommentera

Kategorier

