Skrivet av: Pär Eriksson | januari 30, 2014

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Oj vad veckorna rullar på. Snart skriver vi februari.

Den här veckan var jag bl a på  besök till Stockholm.

Strategitorget2

Det var det dags för det årliga Strategitorget. Det är en samling som nu har tio år på nacken. Där samlas kommunchefer, IT-chefer tillsammans med några av spetsföretagen inom verksamhets-, och IT-utveckling.

Det som slår mig tydligast är att IT verkligen passerat teknifieringen och fokus på prestanda för att istället vara en del av kommunernas verksamhetsutveckling.

Jag noterar också efter att ha lyssnat på de vassaste mobilföretagen att telefonen rusar i utveckling. Genom användarvänliga appar kan du idag ha koll och styra det mesta. Inte bara läsa mail och sms:a utan sköta bankaffärer, ha koll på ditt barns skolnärvaro, ha koll på bilen och ditt boende.

Smartcity

Ska vi tro mobilvisionärerna så står vi bara i början av revolutionen. Allt fler pratar ”smartlife” och ”smartcity”.

Det var extra kul att Eskilstuna uppmärksammades på den här träffen – bl a genom att jag fick utmärkelsen ”Årets kommunala inspiratör”.

Pär E

Sådana utmärkelser får man bara om man jobbar med riktigt duktiga medarbetare, har tydliga politiker och en stad som är på väg.

Den här veckan hade vi träff med kommuinledningsgruppen. Vi hade förlagt mötet till Munktell Science Park.

Syftet var bl a att skapa förståelse för deras uppdrag och sätt att tänka. Sedan något år tillbaka är Science Park  – som i många andra kommuner – ett kommunalt bolag.

Munkktell Science

Min bedömning är att det är klokt. Det ger lite mer muskler och berikar också den kommunala verksamhetens innovationsförmåga.

Vi är nu på väg att starta upp en sk omlastningscentral. Hade någon för något år sedan sagt att vi kommer att anställa logistiker och en lagerchef så hade jag undrat.

Men det här blir bra. Istället för att det går tusentals bilturer till förskolor, skolor och äldre- och omsorgsverksamheter så koordinerar vi på ett nytt och modernt sätt med samordnasde turer som kommer med t ex både mat, skol- och sjukvårdsmaterial.

Kirsi Dogan som är projektledare och en mycket erfaren logistiker beräknar att antalet turer kan minska med hälften. Nu pratar vi miljö och ekonomi. Och något som underlättar för medarbetarna. Bra där Eskilstuna!

Den här veckan var jag inbjuden av Västerås kommunledning. De besökte Sundbyholm under två dagar. Mitt tema handlar om skillnader och likheter i kultur mellan ”mina” kommuner Örebro, Västerås och Eskilstuna.

Västerås

Jag kommer att peka på Örebros kaxighet och goda resultat som märkligt nog kombineras med en viss otydlighet i organisationen. Jag pratar om Västerås ingenjörsmässighet och starka resultatfokus som kombineras med ett visst allvar.

Och jag pekar på Eskilstunas glädjefullhet och förmåga att våga pröva samtidigt som det finns ett drag av svag självbild.

Det ska bli kul att möta mina gamla arbetskamrater.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
1933 invigdes badhuset i Eskilstuna. Det hade föregåtts av en bred och tidvis uppslitande diskussion bland politiker och Eskilstunabor.

Badhus 1933

Frågan handlade då om Eskilstuna skulle ha råd, om det var rätt priorietering och om kommunen verkligen skulle ta ansvar för medborgarns behov av renlighet.

Ett bad blev det och jag tror att de flesta – om inte alla – under de här mer än 80 åren har varit glada att vi haft en badhus.

Jag minns själv mina första simtag i badhuset med en tuff och påhejande simlärare. Många minns nog Sven Lilja som lär ha lärt tusentals barn att simma.

Och jag minns också vårt duktiga pololag Tunafors SK med ett antal SM-guld. För att inte prata om vår OS-simmare Peter Feil. Eller min kompis Olle som var så duktig simmare i ESS i slutet av 1960-talet att han åkte till Usa för att träna. Han har ännu inte kommit tillbaka.

Bad 2

Utvecklingen på 1980-talet till Vattenpalatset var oundvikligen och ett sätt att möta det nya och mer lekfulla sättet att använda ett badhus.

Men så har det då verkat klart. Vårt nuvarande badhus har fullgjort sitt historiska uppdrag. Anläggningen har gjort sitt och lever inte upp till vare sig moderna kvalitets- eller miljökrav.

Just därför så var det så roligt att i måndags få vara med om att det första spadtaget togs för det nya badhuset i Munktellstaden.

Bad 3

Vovlo BM:s gamla uttjänta härdverkstad får ge vika för det nya Eskilstuna.

Så nödvändigt. Så spännande. Väl mött på invigningen om två år.

På hemmaplan
Så var då 2013-års musikomröstning klar. Håkan Hellström vinner både bästa låt, bästa CD och svenska artist. Det blev storslam.

Jag gillar Jill Johnsons Nashville-program i SVT. Hon söker countryns själ tillsammans med olika inbjudna svenska artister. Sevärt.

Minsta barnbarnet på väg in för besök i helgen. Pulkan är framställd.

Annars lyssnar jag mycket på Valerie June.

Ha en bra helg! 

Responses

  1. Hej!
    Grattis till utmärkelsen som årets kommuninspiratör!
    Intressant med det närregionala kultursamarbetet. Kalrsg. 2 i Västerås och så Kulturtinget 5-6 mars i Eskilstuna. Hög avgift dock för civilsamhällets föreningar ! 😦
    Borde kanske Eskilstuna bli Sörmlands nya residensstad? Eller Flen?
    Efter valet blir det väl fart på regionutvecklingen igen!
    Bra stämning i kommunen just nu.
    Hälsn.
    H-E

  2. Tack Hans-Erik för hälsningen. Uppskattas.

    Utmärkelser ges i miljöer med bra kollegor och en tillåtande kultur. Och ett bra samtalsklimat.

    Ny residensstad…ja varför inte. Kanske ett projekt för oss när jag blir pensionär…

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

