Skrivet av: Pär Eriksson | januari 16, 2014

Veckan som gått – w 3

På jobbet
Det var rivstart den här veckan när det gäller Modigt Medarbetarskap.

Visonsstjärnan

Den här veckan har vi haft två utbildningstillfällen med 200 respektive 300 deltagare. Jag har skrivit om det tidigare men det här är en unik satsning i Kommunsverige där alla medarbetare deltar.

Syftet är att få en gemensam bild av Eskilstunas läge och utmaningar. Men framförallt att få ett gemensamt språk och ett antal metoder för att än mer kunna samarbeta över förvaltnings- och bolagsgränser.

Utbildningens grundtema är m-ö-t-e-t. Det är mötet mellan medarbetare och brukare som värde uppstår. En kommun är ”dess möten”. Som en del i utbildningsdagen så berättar ett antal av våra medarbetare om hur de tänker och förhåller sig till det där magiska mötet.

Årsplan

Jag slås av den medvetenhet som är på väg att växa fram om mötets betydelse. Det handlar om att se den andres goda intention, vara rak och ärlig, vara konstruktiv, sprida en vänlig och hjälpsam atmosfär. Bra där Eskilstuna.

Den här veckan så träffade jag mina kollegor från Södertälje, Borlänge och Gävle. Vi har tillsammans med Norrköping etablerat ett samarbetsforum där vårt syfte är att lära av varandra.

Det här är kommuner som – precis som Eskilstuna – är mitt i språnget och står både inför stora möjligheter och utmaningar. Befolkningen växer, näringslivet är under omstöpning samtidigt som arbetslösheten alltjämt är relativt hög. Jag uppskattar sådana här typer av nätverk och samtal.

Den här veckan var det också möte i Stockholm  i det som kallas Stockholm Business Alliance. Det är ett samarbete mellan ett 50-tal kommuner i Mälardals- och Stockholmsregionen.

Det sker en enorm utveckling i det här området just nu. Fler företagsetableringar och stor inflyttning. Utmaningen handlar om bostadsbyggande och kompetens – dvs ytterst utbildning. Jag blir glad att Eskilstuna syns och är med i det här arbetet.

mätteknik

En trend som skulle kunna bli en framgångsmelodi för Eskilstuna är att det sker en sk återindustrialisering. Företag tar hem produktion från främst Asien till Europa.

Det handlar inte bara om att lönerna kommit i kapp utan också om att allt fler företag vill ha koll på hela produktionsprocessen och kunna styra den tydligare.

EU har som en ambition slagit fast att industriproduktionen i EU ska öka från 16 till 20% av BNP. Det är en signal om att något är i görningen.

Den här veckan hade vi ett bra möte där vi bla diskuterade de här frågorna och vad vi kan göra för att Eskilstuna ska kunna hänga med på tåget.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det pågår en ständig kamp om värderingarna och idéerna. Orden är inte bara beskrivningar utan formar också hur vi tänker om världen och det samhälle vi lever i. Eller hur vi tänker om den plats vi bor på.

Ibland känner jag inte riktigt igen mig när Eskilstuna beskrivs i negativa termer. Vare sig under alla de år som jag växte upp eller bott i Eskilstuna eller varit pendlare och fångat intryck från de städer jag jobbat i – Örebro och Västerås.

Eskilstunaån 0018

Tvärtom skulle jag säga att där berättades ofta postiva bilder av deras grannstad Eskilstuna och en slags förundran över att man vågade och prövade att tänka nytt.

Ibland slår det mig att jag själv blir medskyldig. Varje gång jag pratar eller skriver om Eskilstuna – och ni som följer mig vet att det ofta innehåller en stor portion stolthet och värme – så känner jag att jag behöver leigitmera min bild med att…glöm inte att vi har hög arbetslöshet eller att vi har kriminalitet.

I någon slags rädsla av att annars inte bli tagen på allvar. Vem vill ha en kommundirektör som låter som en turisbroschyr?

Men samtidigt tror jag att det är viktigt att göra upp med de där ensidiga berättelserna. Och kanske det är utmananade för många – att våga prata väl om Eskilstuna. Det förpliktigar. Den som är allmänt kritisk avkrävs sällan eller aldrig något ansvar.

Mancester

Jag funderar på hur det pratas om Göteborg, Manchester, Duisburg eller Le Havre. De lyfter upp vart de är på väg. Detta utan att skymma de utmaningar och problem som finns.

Och kanske det är där vi skulle mötas under 2014. Att öka energin i det som är tanken med vårt varumärkesarbete – stärka och vattna det som är Eskilstunas styrkor. Ord betyder.

På hemmaplan
Och så kom då snön äntligen. Men det var det lilla. Det blev inte tillräckligt för att ta fram skidorna. Får se om helgen skvallar om något annat.

True Detective

Överraskade mig själv – trots den idrottsintressade jag är – med att stå över såväl Idrottsgalan som Sveriges premiärmatch i handbolls-EM till förmån för den omtalade och rosade TV-serien ”True detective”. En berättelse som utspelar i det svampigaste av Louisiana i två tidsdimensioner 1995 och 2012 och kretsar kring ett mord. Vi får se om jag gjorde rätt.

Annars lyssnar jag mycket på Everly Brothers just nu. Det här är bra och tack Don och Phil.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

