Skrivet av: Pär Eriksson | januari 9, 2014

Veckan som gått – w 2

På jobbet
Det märks att tomten åkt hem och att Eskilstunaborna återgått till vardagen. Ännu saknas gymnasieleverna och studenterna som vanligtvis är på väg till högskolan men pendelströmmen är tillbaka och det lyser i fönstren i kontor, affärer och industrier.

100 000

Det lyser 100 000 som en markering om en ny tidsräkning

Det känns bra, tycker jag. Jag uppskattar ledigheten och det där fria livet med barn och barnbarn men det är också i arbetet jag känner att jag gör nytta.

Och det känns så stimulerande att gå in i 2014. Det är många stora viktiga kommunala frågor som är på väg in i mål men det är också ett extra spännande politiskt år med såväl EU-val som kommun-, landstings- och riksdagsval.

I helgen så misshandlades Eskilstuna Kurirens chefredaktör PO Wärring. Oaktat om det har direkt koppling till Kurirens skriverier om den grovt organiserade brottsligheten eller ej så visar det att våldet är närvarande.

Ett förlupet ord, en diskussion eller att bara råka passera fel plats kan leda till att du riskerar att bli misshandlad. Det finns många brottsoffer som kan vittna om det.

Trygga Eskilstuna

Trygga Eskilstuna – där kommun, polis, föreningar och organisationer samarbetar för att skapa en ännu bättre och tryggare stad att leva och bo i

Under de snart fem år jag kan överblicka så tycker jag att samarbetet mellan polis och kommun har förstärkts. Vi har olika roller men det är påtgaligt att vi drar åt samma håll. Jag tycker också att vi hittat näringslivet och restaurangnäringen på ett nytt sätt i att förbättra Eskilstuna.

Det är också viktigt att vi har en lokal media som uppmärksammar och undersöker den organiserade brottsligheten – oaktat om den uppträder i kostym eller väst. I den meningen tycker jag att såväl Eskilstuna Kuriren och Folket gör ett bra jobb.

Läsning

Den här veckan är det träff med länets kommunchefer. På agendan står bl a utbildningsfrågor. Det är tydligt att de här frågorna har flyttat fram sina positioner när vi träffas. Det är bra och ett tecken på att allt fler kommuner förstår att utbildningsfrågan inte ”bara” är en fråga för skolan utan en av de strategiskt viktigaste som en kommun har ansvar för.

Vi är också mitt i planeringen av det sk Läsprojektet. Kommunfullmäktige är tydlig på den punkten – alla elever ska utifrån sina förutsättningar kunna läsa, skriva och räkna senast efter första skolåret. Jag gillar den utmannigen och nu är det viktigt att vi engagerar brett och ökar förståelsen i hela Eskilstuna för vikten av läsandet.

Vi står också mitt uppe i planeringen av det vi kallar Modiga Idéer. Det är ett arbete för hur vi stärker verksamhetsutvecklingen med ständiga förbättringar och stimulerar innovativt tänkande.

Det kan i det förstone låta abstrakt men är i vardagen väldigt konkret på hur vi blir mer nytänkande, mer påhittiga och ser andra lösningar än vad vi vanligtvis gör.

Ytterst handlar det om att bygga den där moderna kunskapsorganisationen.

Vi är också mitt i steget för att starta upp en sk omlastningscentral. Idén bygger på att tillhandhålla en lagerplats där våra leverantör kan samla alla varor som skall ut till våra verksamheter. Tanken är att förenkla och samordna med en leverans till t ex förskolan istället för att flera lastbilar kommer med olika varor.

Grönsaker

Här finns både miljövinster och ekonomisk effektivitet att hämta. Sakta men säkert drar vi igång under året. Bra Eskilstuna!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Trafiksituationen i Eskilstuna är onekligen en fråga som väcker både känslor och tankar. Det är bra och signalerar ett brett engagemang.

Trafik

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg att huvudstråket genom Eskilstuna var dagens Kungsgata – inkluderat gågatan. Jag kommer också ihåg en Hamngata längs ån som var flerfilig och där trottoaren mot ån var smal som en spång. Jag kommer ihåg en Drottninggata som var full av bilar och få gångtrafikanter.

Jag är också uppvuxen i ett Eskilstuna där vi gick och åkte bil. Även om mamma och pappa och alla deras jobbarkompisar cykade till jobbet så ersattes det under 1970- och 1980-talen allt mer av bilen. Den blev också symbolen för höjningen av levnadsstandarden.

Jag tror att det är viktigt att vi reflekterar en stund om var vi kommer ifrån och hur det har varit. Det är först då vi gemensamt kan söka konstruktiva lösningar på dagens situation. För förbättringar behöver ske.

Trafikplan

Men jag tror att det är få – om ens någon – som tycker att vi ska tillbaka till den tid då bilen ensidigt tilläts dominera och gående, cyklister och kollektivtrafik fick finna sig i det.

Däremot ska vi forma en trafiksituation som är modern. Som underlättar och väger samman olika intressen. Samtidigt behöver vi förstå att Eskilstuna är på väg att bli en storstad.

Det ställer nya krav men förutsätter också att bilister, cyklister, gående och kollektivresenärer kan samas – och vi är ju i olika roller i olika situationer och gynnas på något sätt av att tänka helhet.

Som grund har Eskilstuna kommun är Trafikplan som antagits av kommunfullmäktige. Utmaningen handlar nu om att verkställa den i praktiken. Det är så man bygger en modern stad – i dialog och förståelse.

På hemmaplan
Vardagsrummet fylls allt mer av CD-skivor. Hustrun tittar oroat och undrar vad som är i görningen. Och nu var det snart dags – den årliga träffen för att utse årets bästa musik, grupper och artister.

CD-skivor

Om jag räknat rätt så är det 32:a året i rad som jag och mina Örebrokompisar strålar samman om några veckor. Jag återkommer med resultaten men den som vill påverka…välkommen med förslag.

Jag vet inte om jag försöker lura mig själv men jag tycker att det är lite ljusare…

Vi har ett spännande idrottsår framför oss. Vinter-OS, fotbolls-VM och 2015 Fridrotts-EM för juniorer i Eskilstuna.

Annars lyssnar jag på The Head and the Heart.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

