Skrivet av: Pär Eriksson | december 29, 2013

Nyårspärspektiv VI 2013 – försöken att bli en bättre människa

– Jag ska försöka bli en bättre människa, svarade den unge taxichauffören snabbt och enkelt.

Taxi

Jag hade lite slentrianmässigt frågat om hur han tänkte om det nya året. Kanske jag inte ens var intresserad över svaret. Men han fick mig intresserad.

– Hur menar du…fortsatte jag vår konversation.

– Jag tror att alla måste bli lite godare, svarade han. Jag ska försöka ge mitt bidrag.

Eskilstuna 3

Vårt samtal flöt sedan på och vi hann med både att gå igenom var vi var uppväxta, vikten av skolan och vår gemensamma känsla för Eskilstuna innan vi var framme.

Kanske ett obetydligt samtal. En stunds småprat för att fylla tiden.

Eller…kanske en djup insikt vad vi har framför oss – att försöka bli en bättre människa.

Den regelbundne läsaren vet att jag ofta lyfter fram vikten av att vi ser framgångarna. Världen är i ständig utveckling och det drar åt rätt håll. Den värsta fattigdomen är på väg att trängas tillbaka. De stora folksjukdomarna börjar kunna behandlas och förebyggas.

Skola i Afrika

Fler barn och ungdomar i världen ges möjlighet till utbildning. Demokratin vinner allt större framgångar. Det är framför allt kvinnorna och de unga som med rätta ställer nya krav. Gamla unkna system och värderingar ifrågasätts.

Samtidigt så behöver vi både förstå och se att motkrafterna är starka. Värderingar som vill behålla det bestående. Våld, terror, extremism och hat blir kodord i en värld man inte känner igen sig i.

Arbetslösheten tenderar att växa och många ställs utanför samhällsgemenskapen. Droger och kriminalitet ackompanjerad av upplevd gänggemenskap ersätter det som borde vara en självklar samhällelig kollektiv känsla av gemenskap.

Så nog är världen full av utmaningar.

Och mitt i all viktig internationell och nationell politik och beslutsfattande så kanske vi åtminstone för en kort stund kan ta oss tid att reflektera över oss själva.

Collage

Och det är kanske där vår unge taxichaufför kan bli stilbildare i sina försök att bli en bättre människa.

För om vi alla lyckas ta ett litet, litet steg i vårt eget sätt att leva och verka så kanske vårt mod och vår förmåga att förändra stärks lite grann.

Och det där lilla bidrar på ett märkligt sätt till att stärka demokrati och humanism.

Jag skall själv försöka sälla mig till taxichaufförens ambitioner att bli en bättre människa.

Jag skall försöka lyssna lite mer och inte vara så säker på min sak.

Change

Jag skall ännu mer försöka se ”den andres goda intention”. Jag skall försöka bli något mindre ”sårad prins” när någon är kritisk till mitt sätt att vara eller uttrycka mig.

Jag ska bry mig om mina närmaste ännu mer samtidigt som jag alltid ska försöka ha en öppen attityd till de jag inte känner eller kan känna mig osäker inför.

– Nu är vi framme, säger taxichauffören. Tack för ett bra samtal, lägger han till.

– Lycka till med att bli en bättre människa, svarar jag.

– Samma med dig. Vi ses 2014!

Nyårsfirande Eskilstuna

Ha en bra nyårshelg!

Responses

  1. Att öppna upp för ett samtal ger nya dimensioner och Pärspektiv! GOTT NYTT ÅR!

  2. Pär! Vi är alla i grunden Guds barn, kanske lite busiga ibland, som barn är mest. Men vi formas i den ena eller andra riktningen. FN:s Barnkonvention och ett vaket Barnperspektiv vid alla beslut gör världen tryggare och bättre på alla sätt. Hoppas barnen får rätt stöd i kommunens VP och budget.


Kommentera

Kategorier

