Skrivet av: Pär Eriksson | december 12, 2013

Veckan som gått – w 50

På jobbet
Bra yrkesutbildningar är extra viktig för Eskilstuna. Därför är det också viktigt att vårt eget KomVux och andra utbildningsanordnare håller hög kvalitet.

Yrkeshögskola

En bra yrkesutbildning kan vara skillnaden för den enskilde mellan jobb och arbetslöshet.

En central aktör är Yrkeshögskolan. Den finns sedan 2010 och ersatte det vi tidigare vant oss att kalla KY-utbildningar (Kvalificerad Yrkesutbildning). Idén bygger på att kombinera studier med praktik och också svara upp mot arbetslivets behov.

mätteknik

Idag så erbjuds t ex utbildning i industriell mätteknik och medicinsk sekreterare i Eskilstuna.

Den här veckan så var det en regional träff i Eskilstuna där erfarenheterna av yrkeshögskoleutbildningar diskuterades.

Det var styrelsedags den här veckan. Det sk Samhällskontraktet – ett samarbete mellan Eskilstuna, Västerås och Mälardalens högskola – har nu pågått i fyra år. Och nu är alla involverade parter överens om att fortsätta i fyra år till.

ungdomar

Det här är ett bra exempel på gott samarbete som stärker regionen. Inom ramen för Samhällskontraktet bedrivs forskning och verksamhetsutveckling. Fokus under 2014-2017 är skola och utbildning samt vård och sociala tjänster.

Men vi börjar också nosa på hur vi kan utveckla områdena hälsoteknik och innovation i offentlig sektor. Spännande tycker jag.

Jag trodde jag kunde ”min” kommun. Men ibland blir man överraskad. Att kommunen är ansvarig för muséer och arkiv tror jag många vet. Att kommunen har ett finger med i Rademachersmedjorna och Lagersbergs säteri kan man kanske gissa sig till.

Ångbåten Gerda

Men att kommunen också är ansvarig för ångbåten Gerda visste inte ens jag.

Den här veckan var jag inbjuden att träffa medarbetarna i det vi kallar Arkiv och muséer. Och det var där jag lärde mig att Gerda är en kommunal angelägenhet.

Ibland finns det anledning att bli lite varm i hjärtat. Jag tänker på den bredd som döljer sig bakom ”dom i kommun”.

Det är konstutställningar och demensvård. Det släcks bränder och arrangeras litteraturträffar. Vi driver skolor och äldreboenden. Ger stöd till missbrukare och håller parkerna fina. Vi bygger bostäder och driver en hel djurpark. Vi säkrar rent vatten och gör livsmedelstillsyner.

Jag har tidigare berättat om olika utmärkelser där Eskilstuna uppmärksammas. I veckan kom min arbetskamrat Tryggve Lundh hem med den här presenten.

Tryggve

Eskilstuna utsedd till Årets Fair Trade-kommun

Och som inte det var nog – nu låter jag aningen skrytsam – så kom Lena Sjöberg och Anders Rehnman hem med konsultföretaget PWCs pris för Årets Bästa Årsredovisning.

Anders och Lena

Respekt till ”dom i kommunen”.

Det närmar sig jul och det märks också i almanackan. Om inte annat ska jag hålla ett Luciatal om vikten av att känna stolthet över allt gott som görs av alla medarbetare. Och naturligtvis blir det lite om läget i världen också.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det blir allt tydligare för mig att Eskilstuna är en levande musikstad.

Jag kommer på mig själv att inte alltid se det. Det är som att någon utifrån behöver påminna mig. Och det är precis det som hänt mig de senaste veckorna när jag träffat personer från andra kommuner.

musik

Det är Parken Zoo och att vi är en musikstad som de känner till om oss.

Jag tror att det där är viktigt. Vi skulle behöva synliggöra musiken och kulturen i bredare mening både inför oss själva och utomstående.

Min bild är att Eskilstuna är relativt okänt för många som inte bor i Eskilstuna. Genom århundranden så har vi haft fullt upp att producera. Utvecklingen har löpt på. Ända fram till att industrin genomgick en av sinas största kriser på 1970- och 1980-talen. Eskilstuna tappar under några korta år nästan 10 000 arbetstillfällen och befolkningen minskar.

Nu är vi på väg mot något annat. Vår industri moderniseras och hittar nya produkter och marknader. Ny branscher och näringsgrenar etableras.

Det är precis i den insikten vi ska vattna Eskilstuna och förstärka det vi är bra på. Och musiken är en sådan vattenkanna.

Musikskolan

De närmaste åren skulle jag vilja se mer av kultur i Eskilstuna. Körer, orkestrar och rockband.

Mer av teater och diktläsning. Mer jazz, soul och konst.

Det är så man bygger en modern stad.

På hemmaplan
En extra kul helg som går i barnbarnens tecken. Föräldrarna är ute på äventyr och förtroendet har getts till mormor och morfar.

Lucia

Det blir lite Lucia goes local, mycket godis, bus och sena kvällar. Säg inget till föräldrarna.

SVTs ”Homeland” blir bättre och bättre. Bara ett avsnitt kvar…

Annars lyssnar jag mycket på The Head and the Heart.

Ha en bra helg !

Kommentera

Kategorier

