Skrivet av: Pär Eriksson | november 28, 2013

Veckan som gått – w 48

På jobbet
Jag kan ha förståelse för att en del tycker att planeringen av nytt bad och ny arena går för sakta.

Arena

För oss som är involverade i det innersta vindfånget så blåser det på bra. Jag har varit med tidigare i långa planeringsprocesser – byggandet av ny skola, ny centrumanläggning och nya idrottsarenor – och vet att det oftast tar 3-5 år – ibland ännu längre –  innan saker och ting blir klara.

Det är inte precis något nyckelfärdigt hus som skall på plats utan stora och ibland teknikst komplicerade byggnader och anläggningar. Lägg då till den demokratiska dialogen där olika intressen och värden skall brottas mot ekonomi och andra intressen.

Veckan som gått - w 35

Den här satsningen är en av Eskilstunas största satsningar någonsin under så kort tid – nytt bad, ny arena, ny högskola, nytt Fristadstorg och förnyelse på Isstadion.

Arbete med badet och Isstadion är praktiskt redan igång och min bild är att vi nu är på väg mot mål i med de slutgilitga besluten även för arenan. Den här veckan ägnade vi särskild tid åt de frågorna.

I kampen om att få härbärgera den framtida polisutbildningen så drog Södertörns högskola det längsta strået. En inte allt för vild gissning är att det fanns starka krafter för att utbildningen ska ligga i Stockholm. Vi bryter ihop och kommer igen.

Månadsskiftet november-december innebär medarbetarsamtal.

Det är rätt tid för uppföljning av hur året gått och samtidigt dra upp riktlinjerna för 2014.

Genom åren har jag sett hur medarbetarsamtalen förändrats. Jag kommer ihåg ett 1970- och 1980-tal då det inte fanns några. Jag vet inte hur man saom medarbetare och chef då kommunicerade.

Jag minns också ett 1990-tal där medarbetarsamtalet fokuserade på arbetsmiljö och trivsel till dagens mer uppdrags- och resultatinriktning.

En del i att bygga en modern kommunal organisation är att utveckla den individuella dialogen mellan chef och medarbetare. Och då pratar inte jag om ett årligt samtal utan den regelbundna, ständigt återkommande dialogen om hur det går i arbetet.

Den här veckan hade vi träff med Kommunledningsgruppen – dvs tjänstemannaledningen. På dagordningen stod bl a varumärkesarbetet, ekonomiska läget, hälsoåret 2014, lönerevision och arbetet mot mutor och bestickning. Kort sagt – en dag på jobbet.

Ni som följer mig regelbundet vet att jag särskilt uppskattar att bli inbjuden för att träffa representanter för olika verksamheter. Den här veckan möter jag bl a medarbetare på en av våra förskolor.

Eskilstuna Gymnastikförennig har bjudit in mig den här veckan för  att träffa medlemmar och aktiva i Vilstahallen. Jag uppskattar sådana här initiativ.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är verkligen en paradoxal bild av Eskilstuna som vi bär med oss. Och i någon mening är den sann på olika sätt.

Eskilstunaån 1400-tal

Förra veckan så uppmärksammades Eskilstuna på Kvalitetsmässan i Göteborg som en kandidat till Årets Kvalitetskommun.

Några dagar senare presenterar TEMO en intervjuundersöknnig bland tusen svenskar om hur de uppfattar de 28 största kommunerna. Eskilstuna hamnar långt ner på listna. Näst sist tillsammans med Södertälje, Malmö, Norrköping och Gävle men även i sällskap med Örebro och Västerås.

I veckan så celebrerades Kultur och fritidsförvaltningen nationellt för sitt jämställdhetsarbete.

Och jag tror att det är precis så här komplext. Samtidigt som det finns en sådan potential i den här staden – som också uppmärksammas med olika utnämningar – så finns också ett anonymt Eskilstuna.

Vi är inte så kända ute i landet. Vi sliter med mediarubriker om arbetslöshet och en skola som har stora utmaningar. Ibland läser vi om kriminalitet och skottlossningar.

En del tolkar det här som att vi Eskilstuna inte är tillräckligt bra. Man passar på att trycka till – kanske för att nå några andra syften.

Men då förstår man inte kraften och logiken i städer som genomgår stora utvecklingssteg. Det är ingen tillfällighet att det är Södertälje, Malmö eller Gävle och Norrköping som hamnar långt ner på allmänhetens värdering av olika städer.

Varumärkesarbetet

Vi är alla städer som har en fin och stolt historia men som nu genomgår en kraftig strukturell förändring och utveckling. Och det är precis mitt i det steget som det kan vara så märkligt att du både är bäst i Sverige och samtidigt har stora svårigheter. Det heter visst livet…

Det handlar om att bära med sig vår historia samtidigt som vi formulerar vår framtid.

På hemmaplan
Julmarknadernas trivsel och tyranni har börjat. Åkte med hustrun till klassiska Taxinge och möttes av etsats, svetsat, bränt, rökt, kokat, gjutit, oljat och vävt…men nöjde mig med hembakat.

Minsta barnbarnet – tiden går fort nu – har dansuppvisning i helgen och jag är särskilt inbjuden av henne. Hon växer upp i en riktigt idrottsfamilj men frågan är om hon inte drar mot ridning och dans. Det där vet inte riktigt föräldrarna något om så hon och jag har en särskild plan.

Jackie Wilson

Annars lyssnar jag mycket på Jackie Wilson just nu.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Angående städers popularitet kan vi notera att de tre som ligger sist i TEMO:s mätning är de med de högsta kostnaderna för ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd per invånare. De höga kostnaderna kanske ska ses som om en del av att vara mitt i det steg du skriver om.

  2. Hej Anders !

    Det finns säkert en hel del gemensamma faktorer bland städerna. En är att det var många industristäder som bedömdes på undre halvan.

    Göteborg är undantaget som trots hög arbetslöshet och skottlossningar har stort förtroende hos de som tillfrågades.

    När det gäller sådana här undersökningar så är det ju svårt att veta hur den som svarar tänker. Vad vet t ex jag om läget i Växjö, Lund eller Skellefteå.

    Det fångar nog mer en allmän känsla.

    Uppskattar att du bryr dig.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

