Skrivet av: Pär Eriksson | november 21, 2013

Pärspektiv – Kvalitetsmässan V

Jag kommer på mig själv – så här tredje dagen på Kvalitetsmässán i Göteborg – att det känns som att jag går till jobbet…hm..hm behöver nog åka hem till Eskilstuna idag.

Gårdagen kändes bra. En grov gissning är att några tusen stannat upp vid vår monter. På ett enkelt och välkomnade sätt fångar vi upp vad som intresserar besökaren och passar på att berätta om Eskilstuna och vad vi gör för att utveckla vår organisation.

Mycket av frågorna kretsar kring vårt miljöarbete, jämställshetsarbete, vår satsning på medarbetarskapet och att Eskilstuna är mitt i utvecklingssteget.

För två år sedan så pratade vi om Eskilstuna Utmanar – nu pratar vi om Eskilstuna Inspirerar. En ordlek men ändock en markering att vi nu tydligare bär prägeln av att också ha något att ge till andra.

bild6

I går var vi involverade i ett antal seminarier. Vår ekonomidirektör Tommy Malm drog ca 200 intresserade på temat ”styrning”. Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson och jag deltog på ett seminarie tillsammans med Nacka kommun kring temat ”Resultatstyrning”. Över 400 deltagare och det kändes i luften att det var ett uppskattat seminarie.

Jimmy och jag var på gott humör och jag tror att alla som lyssnar på oss känner att vi brinner för den här stan´.

Jag avslutade gårdagen med att delta på ett seminarie med Ledarna. De har gjort en förtjänstfull rapport om cheferna situation i offentlig sektor och målar också upp en bild där det kommer att behövas rekryteras några tusen chefer de närmaste åren.

Idag är det nya seminarier och bl a är vi inbjudna tillsammans med Västerås för att diskutera innovationsarbete i kommunerna.

bild5

Men nu börjar alla medarbetare – särskilt de som hållit öppet i vår monter timme efter timme – att bli lite trötta.

Men samtidigt så sker det med stor glädje och vi tar med oss så mycket känsla och stolthet.

Och det är så många att tacka att det här har blivit bra. På ett mer övergripande plan så är det naturligtvis alla medarbetare hemma i Eskilstuna. Utan dom så hade vi inte haft något att berätta. Det är viktigt att ha det perspektivet.

Väl här nere så är det så många som gjort så mycket bra. Det är oartigt att peka ut någon men jag skickar ändock ett speciellt tack till Rezan Atto som hållit ihop allt vi gjort på Mässan. Tack Rezan. Du är bäst.

Nu åker vi snart hem och på agendan står ärendedragning, arena och bad och hälsoåret 2014.

Så viktiga frågor och så kul.

Nu kör vi !

Responses

  1. Hej Pär!
    Eskilstuna spelar med ”de stora” nu och måste självfallet finnas med där saker händer. Ge och ta! Och med skickliga budbärare och det vet jag att Ni är. Även politikern Jimmy Jansson(S) är ”säljande” (måste jag erkänna trots viss avvikande politisk uppfattning). Bra så!
    Vad gäller framtiden för MDH, MSP,utveckling och innovation i stort, bör Eskilstuna spänna bågen ännu mer och sikta högre!
    Jag har två ”älskarinnor” (metaforiskt) Linköping/Kisa och Eskilstuna.
    Så kan det bli när yrkeslivet är rörligt och fritidsboendet är traditiionsstyrt.
    Tillåt mig föreslå att Eskilstuna kommun (Du, Jari P och Jimmy J)+ MDH, VCE, MSP) genomför ett kvalificerat utbytesbesök medLinköping. Där finns framgångskunskap att lära!
    Jämför Munktell SP med Mjärdevi Science Park. Linköpings Universitet och industrin lkaså. Vi måste nischa och lyfta Eskilstuna!!
    http://www.corren.se/ekonomi/artikel.aspx?articleId=6301742
    http://www.mjardevi.se

    All the best!
    Hans-Erik Fredbäck

  2. Tack för uppmuntran Hans-Erik.

    Linköping är ett bra förslag. Vi har många bra kontakter runt om i Sverige men Linköping har vi förhållande lite relationer med.

    De är drivande och har också lyckats bra i många frågfor. Mjärdevi är ett sådant exempel.

    Ha detr bra

    Pär E

  3. Hej!
    Jag hoppas verkligen att det blir ett gott erfarenhetsutbyte!
    ///H-E
    http://www.fredback.se


Kommentera

Kategorier

