Skrivet av: Pär Eriksson | november 20, 2013

Pärspektiv – Kvalitetsmässan IV

En ny dag i Göteborg. Lite gråmulen och ett Sverige som inte kvalificerat sig till fotbolls-VM.

I går kväll var det stor galafest på Göteborgsoperan och bl a utsågs Sveriges Kvalitetskommun.

bild3

Eskilstuna var med i slutspelet men gick inte hela vägen – den här gången. Vår grannstad Örebro vann det prestigefyllda priset välförtjänt.

Ytterst mäts resultat – dvs hur går det i våra verksamheter, hur är det med betygen, brukarnöjdheten inom vård och omsorgen, hur uppfattar medborgaren servicen.

Min bild är att det tas stora steg framåt i Eskilstuna kommun – om inte annat så är nomineringen ett bevis för det – men vi har inte riktigt iklätt oss kostymen till fullo. Vi har en resa kvar.

Vi vill utveckla Eskilstuna och ska vi klara det så måste den kommunala organisationen hålla hög Sverigeklass.

Jag är övertygad om att vi kommer att klara det. Det kommer att krävas en uthållighet, att vi tror på varandra, att vi visar stolthet för allt det bra som görs samtidigt som vi är helt öppna för kritik och synpunkter.

bild 1

Idag på Kvalitetsmässan fortsätter vi att lyfta Eskilstuna och att lära av andra.

Vår ekonomidirektör Tommy Malm håller ett seminarie om styrning, Jimmy Jansson, ks ordförande och jag deltar på ett seminarie tillsammans med Nacka kommun om resultatstyrning och jag avslutar dagen med att tillsammans med Ledarna diskutera det framtida ledarskapet.

Ha det bra !

Annonser

Responses

  1. Bäste och vänlige Pär!

    Det är viktigt och värdefullt att kloka företrädare för Eskilstunas förvaltningsledning, i samverkan med våra styrande politikföreträdare, aktivt medverkar i kvalificerade konferenser. Vår kommun mår bra av att ha höga resultatmål och att dessa kalibreras och redovisas i nationellt perspektiv. ”Bra jobbat” som man säger! Och viktigt är att medarbetarnas kompetens i sin helhet är den högsta möjliiga. Så tycks tursamt och planenligt vara fallet.

    Jag noterar Din ödmjuka inställning till framångar, men jag vill samtidigt framhålla betydelsen av en korrekt resultatutvärdering där inte bara mätbara nöjdhetsyttringar redovisas, utan även nyckeltal för insatta resurser i form av kostnader för personal och övriga relevanta resurser (lokaler, materiel, service, etc). Och givetvis jämförelser av utförda tjänster i egen regi respektive i konkurrens upphandlade entreprenader.
    Får jag LOV att rekommendera ett ytterliga fokus på kostnadseffektivitet och produktivitet! Är vi både bäst och billigast? Tillämpas de mest valida och relevanta resultatmåtten? Var kan medborgaren studera detta inom kommunen? Interna dokument, skrivelser och resultatupföljningar versus uppsatta mätbara mål?

    Jag är stolt över kommunens verkställande ledning och de resultat som uppnås. Vi är bra, men vi kan och bör givetvis sträva mot ständigt ökande effektivitet i alla avseenden. Och låt oss ”utbilda” våra politiker så att de får rätt beslutsunderlag för sina prioriteringar.

    Rätt kvalitet är RÄTT!

    Hans-Erik Fredbäck
    Social- och Marknadsliberal


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: