Skrivet av: Pär Eriksson | november 17, 2013

Om en kamp om orden, en utmärkelse och vikten av att förstå medarbetarnas betydelse

Det var drygt 20 år sedan – ett tidigt 1990-tal – och jag var på ett möte med ett antal kommuner i det län jag då arbetade i.

Jag minns att det var första gången som vi använde ordet kvalitet och jag minns också att det blev ett ramaskri i rummet därför att det var ett begrepp som hörde näringslivet till. Offentlig sektor levde under andra villkor, menade många av mötesdeltagarna

Jag berättar inte det här för att raljera eller påskina att det inte fanns kvalitet i offentlig sektor utan mer för att beskriva hur laddade och svåra orden är.

Eftersom jag är född och uppvuxen i Eskilstuna så var kvalitet ett vackert ord för mig. Det var något pappa lyfte upp och han pratade om ”Eskilstuna-Kvalitet”.
Jag minns att det långt in på 1970-talet användes som en del i marknadsföringen av vår stad och symboliserades av ett rött kvalitetsmärke.
Några år senare står jag inför ett arbetslag inom socialtjänsten och pratar om vikten av att göra processkartläggningar. Jag minns hur det väckte både munterhet och en viss skepsis.
Process

– Vi är väl inget ABB, menade mina arbetskamrater,

Men det var precis det vi gjorde. Vi tog in viktig kompetens granngårds från just ABB för att lära oss hur man kartlade och beskrev arbetsflöden.

Från kvalitet och process till innovation
I början av 2000-talet så var vi några chefer som blev smittade av ”Medicieffekten”. Tankesättet byggde på idén att genom att förena redan kända faktorer på ett nytt sätt så skapades innovationer.

Det var författaren Frans Johansson som fick mig på spåren. I sin bok – just betitlad Medicieffekten – beskrev han hur dåtidens Florens med hjälp av familjen Medici hade blivit en central punkt i Europa. Och framgångsreceptet var just att förena dåtidens naturvetenskap, arkitektur, filosofi, religion med kultur, konst och musik.

Florens

Något nytt – en innovation – något som skapades i skärningspunkten – Florens får stå som ett bra exempel

Det var den idén som bar oss när vi tog med oss det sättet att tänka och förhålla oss in i den kommunala organisationen – in på skolor, äldreboenden, kulturverksamheter och socialtjänst.

Jag speglar de här berättelserna för att bakom kampen om orden döljer sig något ännu viktigare – arbetet för att förflytta den traditionella kommunala förvaltningsorganisationen till något nytt.

I det arbete är kvalitet, process och innovation nyckelbegrepp. I det förstone så kan det uppfattas som att offentlig sektor blivit mer företagslik – både i sitt sätt att arbeta och tänka.

offentlig sektor

Vi ska inte underskatta den rörelsen och samtidigt ser jag inga problem med det om vi också är noga med vår historia, vår själ och vårt uppdrag att vara en viktig del av den demokratiska infrastrukturen i en kommun. Vi är inte ett företag men vi kan lära av deras framgångar – t ex kvalitets-, process- och innovationsarbete.

Idag 2013 – så här 20 år senare än det där mötet då vi inte kände oss bekväma med ordet kvalitet – så är min bild att vi lyckats förena det allra bästa från näringslivet med vårt offentliga uppdrag.

Offentlig sektor har aldrig någonsin varit så kvalitetsmedveten, så processinriktad och innovationsmottaglig som nu.

Årets Kvalitetsmässa
Den här veckan åker jag och Eskilstuna kommun till Göteborg. Under tre dagar äger en av Sveriges största mässor rum  – Kvalitetsmässan 2013. Det är där Sveriges kommuner träffas för att lära av varandra, diskutera och debattera.

Kvalitetsmässan 2013

En av mässornas absoluta höjdpunkter är utdelandet av det prestigefyllda Årets Kvalitetskommun. Där hyllas den kommun som bedöms ha bäst ordning på sitt arbete – apropå kvalitet och process – och är mest utvecklingsinriktad – apropå innovativ.

Lägg då till att den som vinner har kvalificerat sig därför att medborgarna är nöjda med vad den kommunala organisationen presterar och levererar. Då börjar vi förstå kraften i den här utmärkelsen.

I år är Eskilstuna en av sju kommuner som kvalificerat sig till slutspel. Det har skett genom att vi granskats i den sk Kommunkompassen av SKL – Sveriges Kommuner och Landsting och uppenbarligen bedömts som värdiga att få vara med där i front.

Jag har varit med några år och vet hur tufft det här är. Våra konkurrenter är också våra bästa samarbetspartners – Västerås och Örebro. Men också riktigt bra kommuner som gjort sig kända för bra kvalitet – Upplands-Väsby, Hammarö, Skellefteå och Piteå.

En seger för Eskilstuna
Just nu håller jag på att packa väskan och kamma håret för att vara en värdig representant för Eskilstuna.

Jag hoppas att alla förstår hur viktigt det här är för vår stad. Det ger en signal om att vi är på väg. Att vi är på väg att utveckla den här staden.

Det viktigaste är kanske i slutändan inte priset i sig eller att vi promt står som vinnare utan att Eskilstuna nämns med respekt och finns med i de här sammanhangen.

På tisdag står kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson och jag i alla lägen – oaktat om vi vinner eller inte  – på Göteborgsoperan och representerar 8 500 medarbetare. ‘

Det värmer. För ytterst är det just medarbetarnas pris. Det är vi tillsammans som gjort jobbet.

Jag kommer att blogga lite extra den här veckan så häng med vad som händer i Göteborg.

Och vad var det nu pappa sa om det där om Eskilstuna-Kvalitet….

Ha en bra vecka !

Kommentera

Kategorier

