Skrivet av: Pär Eriksson | november 14, 2013

Veckan som gått – w 46

På jobbet
Jag blir lika glad varje gång som vi arrangerar Modigt Medarbetarskap.

Folkhögskola

Nu har vi snart träffat hälften av alla medarbetare – totalt 8 500 – i den här för Kommunsverige unika utbildningssatsningen.

Bakgrunden är enkel men samtidigt svår. Hur tar vi Eskilstuna framåt? Hur tar vi oss från den historiskt fina industristaden till något nytt och hur kan vi som arbetar i den kommunala organisationen utveckla vårt arbete?

Det är så utmaningen står under de närmaste åren och vår satsning på Modigt Medarbetarskap är en del i det arbetet. Den här veckan så var vi nästan 300 medarbetare på Statt – många från Rekarnegymnasiet och Vuxenförvaltningen men också från andra förvaltningar och kommunala bolag.

Eskilstunaån 0018

Den här veckan hade vi möte i den sk Näringslivskommitén. Det är en grupp som representeras av kommunen, Munktell Science Park, näringslivet, högskolan och Handelskammaren. Det är ett viktigt forum och har som syfte att stärka näringslivsklimatet och relationerna mellan praterna.

Aprop näringslivet – vi har många små och medelstora företag i Eskilstuna och en viktig faktor för utveckling är att ha bra styrelser. Styrelseakademien i Mälardalen är en ideell förening som har till syfte att hjälpa, stödja och bidra till att företag försörjs med kompetenta styrelser.

Om fem generationers kvinnor, hälsa, otillräcklighet och vikten av att hjälpsamhet

Den här veckan var det den sk Stora Styrelsedagen på Statt. Jag var inbjuden för att ge min bild av Eskilstunas utmaningar och möjligheter.

Jag har förmånen att i år ingå i Tidningen Chef och fackförbundet Ledarnas juryarbete för att utse Årets Ledarutvecklare i Sverige 2014. Den här veckan hade vi möte och det kändes stimulerande av få del av de kandidater som tagit sig vidare för granskning. Kul att Eskilstunas erfarenheter efterfrågas på nationell nivå.

Annars har veckan varit fylld av förberedelser inför Årets Kvalitetsmässa som äger rum nästa vecka i Göteborg. Det är Sveriges största samlingspunkt för offentlig sektor och tre dagar fylls av utställningar, föreläsningar, samtal och diskussioner.

Kvalitetsmässan 2013

Eskilstuna är en av de nominerade kommunerna till det prestigefyllda Årets Kvalitetskommun. Jag vet – efter 35 år i tre kommuner – hur stort det här är. Jag blir extra glad att ”mina” övriga kommuner Örebro och Västerås också är nominerade.

Under mässan så syns vi i en egen monter men vi är också deltagare på scenen i sju olika seminarier. Det åttonde seminariet är ännu inte avgjort. Det är den kommun som vinner som äger den scenen. Under tiden vi håller tummarna så passar vi på att vara stolta över det arbete som görs i den kommunala verksamheten.

För utmärkelsen handlar inte om ”dom” i Stadshuset – det handlar om oss som dagligen verkar i Eskilstuna kommun.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det blåser en karg vind över världen och Europa. Den stavas arbetslöshet. Så också över Eskilstuna – även om vi kan notera en försiktig förbättring.

En del tolkar den höga arbetslösheten som att Eskilstuna inte duger, att vi inte är tillräckligt bra.

Jag ser det med andra ögon. Jag ser en stad som är i stark omvandling. De varor och produkter som var vår segermelodi under stora delar av 1900-talet – röda traktorer, knivar och finsmide efterfrågas inte längre på samma sätt eller produktionen har flyttat till andra länder.

Samtidigt växer det fram en ”ny” industriproduktion. Denna gång mer high-tech, ännu mer exportberoende. Ny kunskap och ny kompetens efterfrågas.

De gamla jobben kommer inte tillbaka – men nya jobb växer fram. Samtidigt som nya branscher och företag etablerar sig.

Det är därför skolan är så viktig. Det är därför det är så viktigt att högskolan, Science Park, företagarföreningar och kommunen förmår gå tillsammans.

De som tror att Eskilstuna är ”dåligt”  missar att vi står mitt i den här utvecklingen, mitt i steget till något nytt. Precis som Norrköping, Gävle, Borlänge, Trollhättan och Göteborg.

Manchester

Det nya Manchester växer fram

Precis den resa som Manchester , Liverpool, Le Havre och Duisburg redan gjort.

Det är det som är utmaningen. Och vi behöver bli fler som ser det ”nya” Eskilstuna utan att tumma en millimeter på vår historiska själ.

Det är i vart fall det som är är mitt Eskilstuna.

På hemmaplan
Ohyggliga scenber utspelas i media om hur tyfonen drabbat tusentals människor i Fillipinerna. Stöd gärna någon av hjälporganisationerna.

Jag noterade att ICA Ekängen utsetts till Sveriges justaste – stavas det så – butik vad gäller Fair Trade. Bra där Eskilstuna.

Hustrun tycker ibland att jag överdriver mitt kommundirektörsuppdrag. I helgen inviger vi – hon och jag – vårt nya fina trappräcke som en av våra nya unga smeder i Eskilstuna tillverkat.

Räcke

– Måste vi ha snittar, bubbel och bandklippning när det bara är vi bara är vi två, invänder den kritiska hustrun…

Annars lyssnar jag mycket på trumpetaren Chet Baker just nu. Så bra, så bra.

Chet Baker

Jag spelade en gång i tiden trumpet i kommunala musikskolan men gav upp för att idrotten tog min tid. Ångar mig idag…

Ha en bra helg !

Kommentera

Kategorier

