Skrivet av: Pär Eriksson | november 7, 2013

Veckan som gått – w 45

På jobbet
En av årets roligaste händelser är när vi celebrerar våra medarbetare som arbetat 25 år.

Jag har varit med några år på dessa fester och kan vittna om både glädje och stolthet. I år är det ca 140 medarbetare som klev in i den kommunala organisationen 1988 och allt jämt är en del av oss. Det indikerar att man trivs. Och betytt så mycket.

Det här är kommunen – dvs alla medarbetare som gör en skillnad för Eskilstuna. I förskolan och skolan, på äldreboendet och i hemtjänsten, i det sociala och kulturverksamheterna, på stadsbyggnad och räddningstjänst, i adminstration och planering. Det är det som är en kommun.

Kvällen inleds högtidligt i Stadshuset och avslutas på Statt.

Eskilstuna är en av 50 kommuner som är medlem i Stockholm Business Alliance. Det är en organisation som har till syfte att underlätta och driva på företagsetableringar i Mälardalen. Den här veckan så hade vi en sammandragning i Uppsala.

Apropå vikten av goda kontakter med grannarna. Jimmy Jansson, ks-ordförande och jag var inbjudna av Kungsörs kommun för att diskutera läget i våra respektive kommuner. Kungsör är en Västmanlands kommun men också en nära vän och grannkommun. Många Kungsörsbort jobbar i Eskilstuna och många gymnasie- men även grundskolelever går i våra skolor.

Kungsör ligger strategiskt mellan Eskilstuna och Örebro och kan också bli det kittet som också stärker våra relationer.

Sedan 2013 så är Munktell Science Park en del av den kommunala bolagsfamiljen. Kommunen var förvisso även tidigare finansiär av Science Park men nu är ägarförhållandena än tydligare.

Jag är glad att Eskilstuna har ett eget Science Park. Där finns en idé och vision om att stärka Eskilstunas näringsliv både genom att understödja bildandet av nya företag men också att stödja redan befintliga företag för att utveckla nya produkter och tjänster.

Den här veckan så var jag och Jimmy Jansson inbjudna för att träffa styrelsen för Munktell Science Park. Syftet var att lyssna på erfarenheter men också att förmedla om hur vi ser på Eskilstunas utmaningar och möjligheter.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag blir ofta nostalgisk när jag vandrar i min hemstad. Det blir lätt så när man bott och levt större delen av sitt liv i Eskilstuna.

Men där de unga eller nyinflyttade ser modernitet ser jag också det gamla Eskilstuna i samma bild. Det är hälsosamt eftersom det skapar en vördnad inför det gamla samtidigt som jag förstår behovet av förnyelse och ofta är en tillskyndare av att bygga det nya Eskilstuna.

Men där många ”bara” ser ett Lagersberg eller Skiftinge ser jag också landsbygd och hur det såg ut förr.

Där några ser ett modernt Nyfors ser jag också kalla och dragiga tråkåkar med utedass.

Där idrottsentusiasterna ser ett nytt fint Tunavallen ser jag också den gamla träläktaren från 1923. Där du ser moderna hus vid Snälltorpet strax över kullen ser jag en speedwaybana.

Och jag blev så glad i veckan – mina lunchkompisars steg gick mot Köpmangatan och jag förstod först inte vart de skulle. Tills jag insåg att det var gamla anrika Gästis som blivit ett bra lunchställe.

Gästis när det begav sig

Gästis är en del av Eskilstunas historia – tillkom på 1860-talet om jag minns rätt. Här minns jag att mina föräldrar och jag gick och ”fin-åt” – om det nu heter så. Det var nog Gästis eller Statt som gällde när Eskilstunaborna skulle fira något speciellt.

Och mitt eget 1970-tal. Här har jag lyssnat på otaliga proggband – Fläsket Brinner, Arbete och Fritid, Kebnekajse…ja frågan är om inte Hoola Bandoola var där också.

Och så är det som att Gästis försvinner ut mitt medvetande under nästan fyra decennier. Och så sitter jag där igen och äter sjömansgryta.

Och några av mina Västeråskompisar förstår ingenting och vi arbetskamrater från Eskilstuna känner vinden av tradition och historia smeka våra kinder.

Det är också Eskilstuna.

På hemmaplan
Nya lekparken i Sundbyholm är ”prov-lekt” och kojorna i garderoben står kvar som en påminnelse av besök. Efter en helg med barn och barnbarn så lägger sig lugnet över huset.

Sundbyholms lekpark

Barn från föräldrarkooperativet Åkersorken provgungar

Den här helgen är vi ”lediga”. Heter det så…

Det går fort nu när vi nått november. Barnbarnen önskar julklappar och föräldrarna kommer överens om hur och var julfirandet skall vara. Man borde använda facket lite mer i sådana här avgörande frågor. Ingen har frågat mig…

Jag tror att det kan bli bra med vårt herrlag Eskilstuna Citys nystart. Ibland behöver det gå lite sämre för att det ska kunna bli bättre. På´t igen City.

Annars lyssnar jag mycket på Arcade Fire. Modernt så det förslår.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Kontakta Vision så ska du se att du får hjälp!

    • Tack för tipset Mats Olof. Är rädd för att barnen redan fattat beslutet…

      Ha det bra
      Pär E

  2. MSP ?


Kommentera

Kategorier

