Skrivet av: Pär Eriksson | september 26, 2013

Veckan som gått – w 39

På jobbet
Det är viktigt för en stad att det finns engagerade människor som tror på framtiden.

Jag blir glad av att läsa Eskilstuna Kurirens intervju med Arbetsförmedlingens chef Patrik Vikström. Han utstrålar en tro på Eskilstuna samtidigt som han inte ryggar för de strukturella problem som finns.

Min bild är att vi behöver bli fler som pratar väl om Eskilstuna och som i djupet av våra hjärtan tror på den här staden. Hatet och oförsonligheten som vi till och från möter skapar ingen engeri och ger ingen reell förändring.

I den mening så är jag så glad att vi på viktiga tjänster har representanter för organisationer och myndigheter som vill ta Eskilstuna framåt. AF är en sådan myndighet. Jag noterar också att de gör ett bra arbete och att arbetslösheten – om än försiktigt – minskar. Vårt samarbete Fler Jobb är en insats som inte kunnat komma till stånd om inte Arbetsförmedlingen och kommunen gått samman.

Det är så här man bygger en stad – tillsammans.

Jag skrev det förra veckan – skulle vi få polisutbildningen till staden så vore det ett oerhört lyft för både högskolan, regionen och Eskilstuna. Den här veckan var vi några personer som har ansvar att driva den här frågan som träffades och drog upp riktlinjerna för hur vi ytterligare kan stärka högskolans kanditatur.

Den här veckan var det sk aktieägarträff för de involverade – kommunen och näringslivet – i Eskilstuna Marknadsföring AB.

Det här är ett viktigt samarbete för en stad – hur ökar vi antalet turister och affärsbesökare men hur stärker vi också varumärket Eskilstuna i vår egna ögon. Hur pratar vi om vår stad, hur öppna och tillmötesgående är vi både mot varandra och mot de som besöker Eskilstuna?

EMAB som driver Turistbyrån har en viktig roll i att hålla ihop det här arbete och också koordinera att vi drar åt samma håll.

Och det finns anledning att vara stolt över Eskilstuna. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Mona Kanaans arbete tillsammans med förvaltningen uppmärksammas. Mona har fått den fina utmärkelsen ”Årets Barnidrottspris” med motvieringen att Eskilstuna uppmärksammat barnperspektivet inom idrotten. Bra Eskilstuna.

Eskilstuna är som jag betonar – beroende av aktiva och engagerade människor. Radiojournalisten Jarmo Mänty är en sådan. Jag har sällan mött någon som brinner så mycket för handboll och att det går bra för Eskilstunalagen. Han kombinerar lite glimten i ögat med ett stort handbollskunnande.

Jarmo och Wille

Jarmo och sidekicken Wille – två podcast-profiler i Eskilstuna som bl a nominerats till ”Årets pod-radio”

Han bloggar, twittar och podd:ar kring temat. Nu i veckan var jag inbjuden till ett radiosamtal om vilken roll idrotten spelar för Eskilstuna i allmänhet och handbollen i synnerhet. Lyssna gärna på resultatet – sök I Klistret 18 – Sörmlandsradion

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har tidigare berättat om vår stora satsning på Modigt Medarbetarskap. Ofta är vi i Parkens stora samlingssal Pingvinen. Eller Folkan som vi Ekilstunaungdomar sa.

Jag brukar ha handuppräckning bland våra medarbetare om hur många som dansat i Parken och ofta kommer det upp ett antal händer. Några 1940- och 1950-talister och en och annan 1960-talist som ger sig till känna.

Och det var verkligen en kultplats för det unga och dansanta Eskilstuna. Det var här vi unga samlades. Premiär på valborgsmässoafton, finkläder och nyklippt. Det är många parbildningar och blivande Eskilstunafamiljer som hittat varandra just i Parken. Jag tillhör en av dom.

Det är bra att påminna sig om det här. Centrum var inte en plats för nöjen. Det var snarare här våra föräldrar arbetade – i fabriker och i handeln.

Vi pratar 1960- och 1970-tal. Vi pratar klassiska Monotones som ofta gästade Parken.

Det är först i slutet av 1960-talet som vi unga flyttar in i centrum. De första diskoteken etableras efter förlaga från England och inspirerade av den tidens pop- opch tonårsvåg.

Bland de första diskoteken är Scotch of St James – namnet tagit direkt från Carnaby Street i London. Lokalen var en gammal källare inne vid Riopassagens torg.

Sedan startade ett antal ställen i snabb takt – King and Queen i Nyfors, Ivanhoe vid nuvarande Pingstkyrkan. Och KFUMs eget Club nr 9.

Under decennier har det funnits nya ställen – namnen har skiftat – som varit viktiga för den unga generationen.

Y-Won – ny restaurang och bar på nya Statt

I den meningen är nöjes- och krognäringen viktig för en stad. Det måste finnas restauranger, klubbar och mötesplatser som fångar både en ung och äldre publik. Det förutsätter att det finns en seriositet bland näringsidkarna att skapa en attraktiv miljö som tilltalar den vanlige Eskilstunabon.

Under mina år i Örebro och Västerås vet jag hur viktigt det här är för att utveckla en stad. Det förutsätter att vi kan hjälpas åt –  gäster, kommun, myndigheter och näringsidkare att hålla kriminaltiet, svarta affärer, droger, överkonsumtion av alkohol och dålig attityd borta.

Det är trivsel och livsglädje vi ska sprida. Det är också så jag vill minnas mitt Parken och Folkan.

På hemmaplan
Hösten tar ett starkare grepp om september. Men bland höstvindarna ökar också möjligheterna att ägna sig åt lite TV-serier.

Och hösten började bra med engelska ”Broadcast” och australiska ”Top of the Lake”. Svensk-danska ”Bron” verkar lovande. Söndagskvällarna är räddade.

Jag gillar Sara Helin som den lite känslohandikappade Saga

Nu laddar jag för favoriten ”Homeland” nästa vecka och se fram emot den bästa av de bästa just nu på TV-himlen – drömska fantasyäventyret ”Game of Thrones”.

Noterar också att ”Kommunpamparna” på SVT var bättre än jag förväntade. Värt en titt för er som undrar hur vardagen i ett kommunhus kan se ut.

Annars lyssnar jag mycket på Scott Walker – tillika Walker Brothers fronfigur – just nu. Riktigt bra 1960- och 1970-tal.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

