Skrivet av: Pär Eriksson | september 19, 2013

Veckan som gått – w 38

På jobbet
Idag finns polisutbildningen i Umeå och Växjö och nu söks ytterligare en högskoleort.

Förutom Mälardalens högskola är det Uppsala och Södertörn som visat intresse för att härbärgera den åtråvärda utbildningen.

Den här veckan hade vi besök av representanter från Polishögskolan. Vi gavs tillfälle att tillsammans med högskolan presentera fördelarna med att förlägga utbildningen till Eskilstuna.

På pluskontot ligger bl a att högskolan är på väg att bygga ett nytt campus vid nuvarande Vattenpalatset och Sporthallen. Lägg då till att fd Myntverket skulle passa alldeles utmärkt som plats för den praktiska delen av polisutbildningen.

Beslut om var utbildningen förläggs tas i slutet av året.

Det är svårt med information. Blir lite förvånad när jag möter Eskilstunabor som inte vet att vi är på väg att bygga ett nytt bad och en ny arena. Men kanske det är så att vi som jobbar med det här dagligen får en bild av att alla är välinformerade och pålästa.

I verkligheten så konkurrerar sådana här typer av frågor med hundratals andra viktiga budskap.

Men visst rör det sig i Eskilstuna just nu. Nytt Fristadstorg, bad, arena och många initiativ till nya bostäder.

Den här veckan så träffas alla chefer – ca 350 st – till en gemensam utvecklingsdag. Det är femte året och temat den här gången kretsar kring ledarskap men också om hur saker och ting hänger ihop och naturligtvis med fokus på hur vi stärker Eskilstuna.

Själv var jag inbjuden till Göteborg och de sk Personalvetardagarna i onsdags. Jag blir både glad och stolt över att Eskilstuna röner ett visst intresse. Någonstans har några hört ”rykten” om att vi är på väg att utveckla den kommunala organisationen i en viss bestämd riktning.

Den här veckan så var också justitieminister Beatrice Ask på Eskilstunabesök. Bl a träffade hon representanter från polisledningen och Eskilstuna kommun. Bra initiativ och bra dialog att ministern vill lyssna på oss och delge sina perspektiv.

Den här veckan har också den sk Europeiska mobilitetsveckan pågått. Det är ett utmärkt tillfälle att lyfta upp kollektivtrafiken, cyklandets och gåendets fördelar. I Eskilstuna passade vi på att inviga en ny cykelbana längs Åsbyvägen och det pågår en hel del spännande under veckan. Har ni noterat parkbänken och den lilla gröna oasen vid Rekarne Sparbank…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Läsandet är så viktig för en stad som Eskilstuna. Min erfarenhet är att genom läsandet så ökar intresset för skolan och bildning.

Barn och ungdomar som ger läsandet en chans ökar också sina möjligheter för att förverkliga sina livsdrömmar.

Just därför är skolans alla initiativ som stärker läsandet något bra. Det känns extra roligt att kommunfullmäktige beslutat om en lässatsning – 4,5 Mkr och 9 Mkr avsätts de två närmaste åren. Det är också positivt att regeringen flaggar upp en större läs- och skrivsatsning i budgetpropostionen.

Men läsandet handlar också om våra bibliotek. Jag växte själv upp i en miljö med relativt lite böcker i bokhyllan men med en uppmuntran hemifrån att böcker var viktiga.

För mig blev biblioteken – och ytterst vårt Stadsbibliotek – oaser för läsande och lyssnade. I Stadsbibliotekets musikrum väcktes det första intresset för klassisk musik och jazz.

Men läsandet uppmuntrades också via alla bokhandlare som fanns i Eskilstuna. Sam Törngrens på Köpmangatan – jag känner nästan lukten om jag anstänger mig – eller nyss nedlagda Sandbergs bokhandel som levt i några generationer som en naturlig del av Eskilstuna är båda exempel på viktiga bokcentra.

Idag ser landskapet annorlunda ut. Bokhandeln genomgår en strukturkris där ICA och Statoil snart är de enda affärerna där du kan köpa böcker. Tekniken ger oss andra och spännande möjligheter där i stort sett världens alla böcker finns tillgängliga en knapptryckning bort.

Men mitt i den krisen eller ska vi kalla det möjligheten så ökar antalet besökare och boklån på vårt Stadsbibliotek. Det är så glädjande och så viktigt.

Noterar också att jag blivit citerad på nättidningen Biblioteksbladet ”Biblioteket är en plats att vara människa i”.

På hemmaplan
Efter-sommaren går obönhörligen mot höst. Men det finns en skönhet också i det. Den klara luften, de vackra färgerna.

Helgen går i födelsedagets tecken. Hustrun som bara blir yngre i mina ögon säger att hon skall fylla en massa år. Jag ser också den unga tjejen, den vuxna kvinnan och mamman till mina barn när jag tittar i hennes ögon.

Fotbollssäsongen går mot avslutning. Eskilstuna United vinner trots att de ligger under och spelar så där. City förlorar med uddamålet trots att de spelar ganska hyfsat. Så ologisk och skön är idrotten.

Annars lyssnar jag mycket på underbara Waterboys. Slås av att det lät så här bra under 1980-talets synthinfluerade era. Kul att det fanns plats för Mike Scott och hans folkmusikinspirerade band.

Ha en bra helg !

Responses

  1. Hej Pär!

    Jag heter Agnes, är 23 år, och har precis börjat mitt andra år på personalvetarprogrammet. Jag hörde din föreläsning i går på Personalvetardagarna i Göteborg och vill bara säga att jag blev otroligt glad och inspirerad! I min klass på Göteborgs universitet är det allmänt så att man ska vilja jobba inom privat sektor eftersom det anses lite finare och mer karriärsinriktat. Dock har det aldrig känts helt rätt för mig. Jag vill göra något mer än så! Under din föreläsning kände jag att något vaknade i mig och jag insåg att jag vill vara med och bygga den framtid du pratar om. Att bygga vidare på och förnya den offentliga sektorn, att försöka möta de nya krav som ställs på kommuner och landsting, att bygga för en hållbar framtid som vi kan vara stolta över. Den resan vill jag vara med på.
    Tack för inspirationen och lycka till i framtiden!

    kram Agnes
    ————–

    Tack Agnes för dina uppmuntrande ord.
    Det låter som att du blir en bra representant för offentlig sektor.

    Lycka till

    Pär E


Kommentera

Kategorier

