Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 25, 2013

Om en pensionär, en 90-talist och vikten av att bygga kunskapsallianser

Av en slump sprang jag på – eller rättare sagt cyklade på – en av mina gamla bekanta från ungdomstiden.

Hon berättade att hon hade fyllt 65 år och egentligen gått i pension men ändock valt att jobba kvar i Eskilstuna kommun.

Jag blev nyfiken och efter ett tag så förstod jag att det inte bara var av ekonomiska skäl skull utan en vilja att hjälpa till och bidra så här i slutet av yrkeslivet.

Det är möjligt att hon ville vara artig mot mig – men jag har lärt mig i livet att ta folk på orden och utgå ifrån att de menar allvar – och det gick inte att ta miste på hennes ärliga vilja att det kändes rätt att jobba ytterligare något år.

Hon berättade också att hon kände sig trygg och att hon hade något att bidra med så här vid 65-års ålder.

De unga kliver in
En annan bild;

Jag mötte i våras en grupp nyanställda medarbetare. Och jag vet inte hur jag räknar men jag välkomnade såväl några 1950-  som 1960-talister och gjorde en poäng av att nu var majoriteten av våra nyanställda 1970-talister.

Men si där fick jag fel. Även om 1970-talisterna var många så var majoriteten födda på 1980-talet. Jag blev lite imponerad och bannade mig själv för att jag inte riktigt hade koll.

Då räcker två unga grabbar upp handen och pockar på uppmärksamhet.

– Ska du inte välkomna oss 1990-talister… sa de lite undrande men vasst.

Och där satt dom. Våra första 90-talister.

23- och 63-åringen lika viktiga
De här två bilderna och berättelserna fångar på ett bra sätt det vi nu står inför. Vi ser sena 1940-talister som precis står på gränsen till pensionering eller till och med passerat den och vi ser ett gäng unga medarbetare som kommer direkt från utbildningen.

Och det är så jag vill se det. Båda behövs och båda är viktigare än någonsin.

Aldrig har 65- eller 63-åringen varit så viktig för organisationen som nu med sin rutin och livserfarenhet.

Aldrig så har 23-åringen varit så viktig som står i början av livet och sin yrkeskarriär och kliver in i vår kommunala organisation med bristande erfarenhet men med ny kunskap, engagemang och livsglädje.

En kombination – som om vi förvaltar den väl – kan bli ett framgångsrecept de närmaste åren. En kunskapsallians.

Men det förutsätter en öppenhet, en ärlig vilja till dialog och samtal. En öppenhet från de äldre att bjuda upp till dans. Inte prata om att det sitter i väggarna eller så har vi alltid gjort – utan en nyfiken inställning till uppdraget och de nya.

Men det förutsätter också att de unga visar de äldre respekt. Inser att år läggs till år och där växer också erfarenhet och kunnande. En förståelse att den där ”tanten och gubben” besitter livsvisdom som jag som ung behöver.

Det är den moderna och mogna organisationen jag skulle vilja se växa fram.

Och mitt där emellan står alla tusentals 1950-, 1960- och 1970-talister och bara njuter av att se hur en modern organisation gestaltar sig.

– Hur länge tänker du jobba, ropar min bekant innan hon sätter sig på cykeln.

– Jag vet inte svara jag lite undflyende.

– Ah, fegis svarar hon och skrattar.

Och jag tänker – hon har en poäng. Det är klart att jag vill vara med och bidra.

Ha en bra vecka !

Responses

  1. Bra och roligt att du som kommunens högste tjänsteman bejakar medarbetare som väljer att jobba efter 65. För perspektivet har skiftats från arbetsgivarens till medarbetarens. Nu är det jag och inte ”du” som bestämmer om jag ska jobba till 67 år. I praktiken har 65 år också i stort spelat ut sin roll som pensionsålder. Pensionen kan vi ta ut från 61 år. Den genomsnittliga pensionsåldern är 63. Min egen plan är att jobba till den 30 april 2016. Då är jag 66,4 år.

    Hälsningar!
    Anders

  2. Hej Pelle!
    Såg att firandet av Beatles 50 år blir av. Skrev till dig om det i våras. Jättekul! Har nu köpt både biljett och bokat hotell! Förberedd på en riktig nostalgitripp.Besökte Liverpool i maj med gruppen i fokus.


Kommentera

Kategorier

