Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 18, 2013

Om en nunna, en insikt och vikten av medledarskap

Den som har lyssnat på mig vid något tillfälle har säkert hört mig berätta den här historien.

Men den är värd att berättas igen och igen. Den innehåller nämligen en av ledarskapets allra innersta sanningar.

Det är 1980-tal och många av världens ledande politiker, företagsledare och inflytelserika personer är samlade till konferens i Genevé.

På talarlistan står Moder Teresa. Eller Anjezë Gonxhe Bojaxhiu som hon hette, den romersk-katolska nunnan som verkade och levde i Indien men egentligen var född i Makedonien och hade albanskt ursprung.

I nästan 50 år tog hon hand om fattiga, sjuka, döende och föräldralösa med en humanistiskt grundsyn som påverkade många människor. Bland annat mig tusentals mil från slumkvarteren.

Nu stod hon där i talarstolen. Hennes litenhet och talarstolens mäktiga utforminng gjorde att hon verkade ännu mindre och anspråkslös.

Det blev tyst i konferensalen. Pennor vässades, några små harklingar. Det gick att ta på förväntan.

Och det är då hon säger de tre orden ”Älska era medarbetare” och sedan går hon ner från podiet.

Makthavarna tittade på varandra och undrade – var det allt ?

Ledarskapets inre själ
Jag vet inte om berättelsen är helt sann men i de efterforskningar som jag gjort så lär det ha gått till så här.

Och i Moder Teresas tre ord ligger som jag ser det en stor del av ledarskapets hemlighet.

Förmågan att förstå, känna empati och utstråla värme gentemot sina medarbetare är som jag ser det en av ledarskapets viktigaste ingredienser.

Från personal till medarbetare
När jag blickar tillbaka på snart 35 års yrkesarbete så ser jag också den utveckling som skett i synen på medarbetarna. Det som under 1970- och 1980-talet benämndes personal drog under 1990-talet mer och mer mot medarbetare i vokabulären.

Det kan tyckas som en lek med ord men för mig så gestaltar och manifesterar det två skilda synsätt.

För mig så är personal en anonym grupp. Det är något som står som en budgetpost.

Med-arbetare är aktivt. Du är ett subjekt. En medaktör som det ställs både krav och förväntningar på. Någon att räkna med.

Men den stora utmaningen är att klara av nästa steg. Hur går vi från medarbetarskap till medledarskap ?

För mig så är det en stor skillnad. Med-ledaren är just ledare och utövar också ett dagligt ledarskap i klassrummet, på äldreboendet, på socialkonroet, i arbetslaget på Stadsbyggnad, på Räddningstjänsten,  i Stadshuset.

En ny kultur kräver modiga medarbetare
Den satsning vi nu genomför i Eskilstuna kommun och som röner intresse och uppmärksamhet – Modigt Medarbetarskap – har som utgångspunkt att ”lära” oss att agera som medledare.

Den filosofin och tankesättet bygger på förståelsen att det är mötet som är det centrala i vår organisation. Mötet mellan läraren och eleven, undersköterskan och den äldre, fritidsledaren och ungdomen, bygglovshandläggaren och Eskilstunabon, biliotekarien och den läshungrige, fastighetsskötaren och hyresgästen.

Om vi på djupet förstår att det är själva mötet som är värdeskapande då förändras också organisationens synsätt och kultur.

Det här tankesättet bygger också på idén att kunskapen finns hos medarbetaren och i arbetslaget. Chefs- och ledaskapet har en annan roll.

Tiden då chefen pekade med hela handen och var den som visste allt och som sedan skulle förmedla det till ”sin” personal tillhör en svunnen tid. Den moderna kunskapsorganistionen bygger tilliten på medarbetaren.

Men det är också krävande – inte bara för chefen – utan också för medarbetaren att arbeta och verka i en sådan organisation.

Det förutsätter en bra inställning till uppdraget. En respekt för demokratiskt fattade beslut. En stor portion empati mot brukaren och kunden även när det är jobbigt och slitsamt.

Medledarskapet kräver engagemang och mental närvaro i varje arbetspass.

Just därför är Moder Teresas tre enkla ord så viktiga. Inte som en slogan utan mer som en djup insikt i vad som är viktigast.

Medarbetare som tar ansvar
Jag blir också påmind nu under sommaren om vilka fantastiska medarbetare vi har.

Det är inget att eftesträva – men i sommar har vi vid några tillfällen fått ”kris” när det gäller bemanning av sjuksköterskor. Att vi då har medarbetare som bryter sin semester och går in och jobbar gör mig så varm i hjärtat.

Jag tänker också på alla sommarvikarier vi haft anställda. I huvudsak unga människor i början av sitt yrkesliv som glatt och engagerat går in och jobbar hos oss så att vi får vila och andas ut inför hösten.

Jag blir så stolt och så glad att vi har dom Eskilstunaungdomarna.

Det är så en modern organisation fungerar. Den litar på människor. Den ställer höga krav och förväntningar och den förstår att ”älska sina medarbetare”.

Välkommen tillbaka till jobbet – allihop.

Du är viktig. Nu kör vi – tillsammans.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Oj vad mysigt ni har det!

    Kom bara ihåg vem som håller i ratten, gasar, bromsar,fyller på bränsle, servar, tvättar. Och vem som bestämmer färdmål och vägen dit. Och vilka som betalar och – så småningom kanske – vilken får uppdraget att köra.
    Det finns även ett mycket viktigt extrovert samspel kring de kommunala uppdragens genomförande. Mysiga stormöten kanske bidrar till samhörighet och nödvändig allmän interninformation, men MÖTEN kostar och måste vara effektiva. I ett vinstdrivet företag är all detta självklarheter. Pengarna talar! Money talks! Inget är gratis – inte ens Stadsfestivaler! Lagom är bäst! Demokratisk respekt och hänsyn till minoriteter är viktiga ledord. En Fristad är en ”Öppenstad” utan exkluderingar av vare sig rika eller fattiga (symbolik).
    Kan Eskilstuna kommun bli bättre än idag? Specifikt och generellt? Därom tvistar våra politiska företrädare. Men fungerar närdemokratin optimalt?
    Nja, något att fundera på. Blir det bättre med färre KF-ledamöter etc?
    MEN viktigast är nog att DEMOKRATIN respekteras och tillåts leva även i det lilla perspektivet.Och att majoriteter visar HÄNSYN till minoriteter. Annars blir det nära till sk ”MAKTMISSBRUK”. /Oj då, nu blev Fredbäck något mästrande, ursäkta mig något/

  2. Hej!
    Jag gillar verkligen ordet medledare. Det påminner mig om en av de ensamkommande flyktingbarn jag lärde känna för ett antal år sedan i mitt tidigare yrke. Han berättade för mig att det fanns tre sorters människor – de som ”tar”, de som ”ger” och de som ”gör” tillsammans. Det var både interssant och facsinerande att höra honom beskriva vad han menade. Att en blott 16-17 årig pojke som varit på flykt stora delar av sitt liv gav mig den kunskapen känns häftigt och har även fått mig att tänka efter när det handlar om lärande – att är du öppen för mötet så kan du lära i alla situationer av alla människor! Tyvärr så tror jag att det finns en hel del som inte är öppen för det i alla situationer. Även jag själv faller i fällan ibland om sanningen ska fram och jag tror mig veta bättre än andra utan att egentligen ha en aning om det stämmer. Åter till saken. Det han ville förmedla handlade om kunskap när han beskrev de tre olika typerna. De som tar, de tar din kunskap för att lära men ger dig ingen ny tillbaka, de som ger är inte intresserade av att få din kunskap för att lära sig själva men de som lär tillsammans är de som man gör störst framsteg med i livet! Minnesvärda ord av en minnesvärd människa. En medledare lär tillsammans…
    Ha det!
    /Mattias Albers, enhetschef Ung Fritid, Eskilstuna

  3. Härlig kommentar Mattias.
    Det var en bra reflektion av den unga killen.

    Jag är mitt uppe i bokskrivande – vi får se om det blir något i slutändan – men det slår mig att de åren jag arbetade med ungdomar så lärde jag mig oerhört mycket.

    Jag ”tvingades” både lyssna och lära och lära ut.

    Ha en bra höst poch fortsätt ditt viktiga arbete.

    Pär E

  4. Hej igen Pär!
    Tack för dina reflektionr som jag följer med intresse och har stort utbyte av. Din artikel om medledarskap tycker jag är mycket spännande och tänkvärd.
    Att utveckla ettt medledarskap kräver ledare med självinsikt och övertygelse om att ledarskap i grunden handlar om att frigöra medarbetarnas vilja och förmåga att göra ett bra jobb.
    Ledare måste se och förstå sina medarbetare och hitta ett eget förhållningssätt som fungerar och gör att medarbetarna utvecklas individuellt och tillsammans i arbetslaget.
    Det är i mötet med medarbetarna som det visar sig hur väl chefens förhållningssätt är förankrat i sjäölvinsikt, empati, medvetna värderingar och personligt mod.
    Ledare som inte förstår sig själva kan inte förväntas utveckla ett gott ledarskap och medledarskap på arbetsplatsen.
    Eftersom uppgifter och engagemang förändras över tid behöver medarbetare olika stöd och ledning beroende på gruppmognad.
    En medveten ledare ger gruppen det medarbetarna behöver – inte nödvändigtvis det dom vill ha!
    Ha det så trevligt i underbara Jämtland!

    /Håkan
    f.d eskilsunabo

  5. Tack Håkan för din kommentar och tankar. Bra fördjupning av ledarens roll.

    Ha det bra i det eget arbete
    Pär E


Kommentera

Kategorier

