Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 11, 2013

Om att starta om, 28 dagar och vikten av att våga förändra

Det krävs visst 28 dagar för att förändra ett beteende, skapa en ny rutin eller att inlämma en ny personlig vana i vardagen.

Jag vet inte var ifrån jag fått det eller ens om det är sant. Men som tankelek är det spännande.

Vi människor uppskattar trygghet. Det finns en naturlig drift i det som vi bär med oss djupt nedärvt i våra gener.

Trygghet och det förutsägbara har i flera miljoner år varit en strategi för människans överlevnad.

Mer problematiskt blir det om trygghet och det invanda håller oss tillbaka. Inte ger oss möjlighet att leva vårt fulla jag eller pröva hela vår potential.

Lär av skolstarten
Jag tänker på det här nu i början av skolstarten. Det sköljer en positiv känsla över mig som jag först inte kan fånga.

Sedan kommer jag på att mina egna upplevelser av höstterminsstarten ofta kopplades samman med något kul och spännande.

Mamma slog in det där nya skolböckerna i papper – är det någon som gör det idag – för att indikera nystart. Nyinköpt skolväska och en ny tröja.

Hade det kommit några nya i klassen? Hur såg den där tjejen ut nu efter sommaren som man hade haft ögonen på under våren? Vilka nya lärare var det?

Det kan tyckas märkligt att så här snart 50 år senare reflektera över det här men jag tror att vi skulle behöva uppamma lite mer av ”nystart” och skolstart när vi nu kommer tillbaka efter en härlig sommar och välbehövlig vila.

Nytt kollegieblock, nya saker att ta itu med. Det gamla är glömt. Gamla oförätter känns redan unkna. Nystart…

Att pröva och öva på förändring
Det är så enkelt att bara köra på. Agera och tänka som man brukar. Det känns tryggt.

Fortsätta att vara den man brukar. Sitta på samma plats där i fikarummet eller prata med samma männiksor. Ha samma synpunter, säga samma saker.

Och det är där mina 28 dagar – ovetenskapligt eller inte – kommer in.

Tänk om vi kunde våga utmana oss själva under 28 dagar för att pröva om tesen stämmer. Att under 28 dagar öva in några nya vanor och beteenden.

Inte för att det är så roligt i sig utan för att det breddar våra liv, vårt yrkeskunnande. Vi tillåter oss att utvecklas i en annan riktning och flodfåra än vad vi är vana vid.

Börja löpträna eller gå på gym under 28 dagar för att stärka upp fysik och mående.

Börja agera annorlunda på arbetsplatsträffarna i 28 dagar. Du som ofta inte ser några problem – våga problematisera på ett nytt sätt.

Du som ofta kritiserar och sällan ser några utvägar – våga se den andres goda intention. Se världen och ditt uppdrag med nya ögon.

Ha tålamod. Ge inte upp för att det tar emot. Det där skoskavet kommer att gå över.

Bry dig inte om att några viskar bakom din rygg att du tror att du är något. Ställ dig över det. Var värdig mot dig själv.

Lev det liv som du är ämnad att leva. Använd jobbet till att utvecklas som människa.

För om det är något vi som arbetar inom en kommun har så är det viktiga och angelägna jobb.

Om det är något vi gör så är det att skapa skillnader för människor.

Det är inte alltid vi får beröm eller uppskattning för det. Men då ger jag det berömmet – som en del i mitt 28-dagars program. Förmågan att ge varandra bra feedback. Att se det goda mitt i det svåra.

Att få vara stolt trots att hat och oförsonlighet lever nära inpå oss.

Och så var det där med motionen…hm.. 28 dagar för att inpränta en ny vana.

Vi får väl se. Jag försöker.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Varför inte prova att gå, cykla eller åka buss till jobbet i 28 dagar😉

    • Bra idé Anna.
      Håll igång ditt viktiga engagemang.

      Pär E

  2. Man får nya perspektiv varje gång Era uppdateringar läses. Ha det gott!

    • Tack för fin och uppmuntrande kommentar Marie-Jaqueline.

      Pär E

  3. God början Pär, på en ny termin!
    Du har så rätt.Vi måste våga pröva nya vägar. Känna frihet och lycka att få utveckla något nytt i våra och andras liv. Utan förändring/utveckling stannar det mesta förr eller senare. I större organisationer är det ofta välgörande för såväl individ som organisation att jobbrotera. Att få inblick i vad som sker ”bakom knuten” och att ständigt lära av varandra. Slentrian i såväl yrkesliv som privatliv är ju trist. Alltid kul med överraskningar i skilda former. Vi har ju bara ett kort liv. Lev detta i glädjens tecken och våga göra ”skillnad”.
    Tack ”Lycko-Pär”! Du är ständigt ”på G”.

    • Uppskattar dina reflektioner Hans-Erik. Viktigt för samtalet.
      Nu kör vi.

      Pär E

      • Jag vill bara framhålla att kommunen gärna får inta en politiskt neutral (!) samverkans- och samordningsroll mellan industri/näringsliv, offentliga myndigheter (Stat+SKL) och civilsamhällets frivilliga/obundna organisationer. En stor och viktigt uppgift som kan ytterligare befästa sveriges institutionella styrka! Det kommunala självstyret måste vårdas och användas optimalt! Skilj på inriktning och professionellt genomförande.

        Ett konkret ”projekt” må vara Kyrkans(?) Härbärge i Eskilstuna!

        /H-E F

  4. Tack för dina mycket kloka och tänkvärda ord Pär! Det här behöver vi alla påminnas av. Det finns ofta motstånd och rädsla för olika förändringar. Men OJ vad man kan växa som individ, om man nu vågar utmana sig själv och prova på ”det där” som kanske alltid känts lite jobbigt. Att börja med ”det lilla” kan vara bra, då det oftast brukar leda till mer. Att promenera i 20 min är bättre än inte alls och att tänka någon rörelse varje dag kan betyda oerhört mycket för hälsan och sin livskvalite…..Jag är med! Tänker utmana mig själv på många sätt framöver!

    • Kör på Eva. Lycka till i ”omställningen”.

      Pär E

  5. Bra skrivet Pär! Nu blev jag ännu mer inspererad att ”köra igång” – hösten! Tack!

    • Härligt Jacqueline!

      Ha en bra höst.

      Pär E


Kommentera

Kategorier

