Skrivet av: Pär Eriksson | juni 29, 2013

Sommarpärspektiv III 2013 – …å förmågan att leva på en tidslinje

Oavsett om vi vill det eller inte så lever vi i tre tidsperspektiv samtidigt.

Vi står mitt i nuet men vi bär också med oss vår historia och vi har en framtid.

Vi lever på en tidslinje som just fångar vår historia – nuet – och vår framtid.

Men det där är väl bara filosofiska grubblerier, invänder den kritiske läsaren.

Nja, jag tror att det är viktigare än så. Om vi på djupet förstår att vi lever på den här mångdimensionella tidslinjen så förstår vi också bättre hur vi själva tänker, vad som är våra drivkrafter men kanske framförallt att vi förmår förstå vår granne, arbetskamrat, partner – vår näste bättre.

Min livserfarenhet är att det är för många som drivs av att ha rätt. Det viktiga är att få ur sig vad ”jag” tycker, hur ”jag” ser på saker och ting.

Det är djupt mänskligt och det är inget konstigt att sätta sig själv i centrum för sakernas tillstånd.

Värre är om det blir det bärande förhållningssättet. Det vill säga förmågan att lyssna på andra erfarenheter, andra livsöden, andra tidslinjer går om intet.

Och i sämsta fall blir vi halva människor som inte förmår leva hela vår mänskliga potential.

Jag tänker på den här mångdimensionella tidslinjen när jag ser hur Eskilstuna förändras. Många uttrycker att de inte känner igen sig. Det är inte längre det Eskilstuna som det en gång var. Vårt Fristadstorg. Vårt badhus eller sporthall. Våra monument.

Vi ser det i kommentarer på nätet. Vi kan läsa om det på insändarsidorna.

Staden går inte att känna igen.

Och kanske det är så att min egen tidslinje inte längre är tillräcklig för att se att staden håller på att bli något annat.

Nuet är vår historia som bör och ska värnas. Men nuet är också de bilder och drömmar vi bär om framtiden.

Och lyssnar vi riktigt noga så hör vi framtiden mitt i det vardagliga sorlet. Om vi bara tar oss tid.

Tänk – hemska tanke – att denna ort, denna plats, denna stad har funnits i tusen år och att den ständigt har förändrats med de människor som levt just här.

Och precis just nu så är det vi som är här och ska bära dess historia, dess nu och dess framtid vidare.

Då krävs modiga människor som är redo att prata väl om den här platsen och om de människor som bor och lever här. Långt från hat, inskränkthet.

Ha en bra sommar!

Responses

  1. Tack Pär!
    Mottag mina sympatiska tankar med anledning av Dina upplysta och vämenande pärspektiv på vår stad och dess inånare/medmänniskor.
    Vad gäller tidslinjen så tänker jag i faserna innan/historia och efter/ framtid/vision. Själva livet/livslinjen ser jag som tre faser ; livets början, fortsättning och slut. Man kan sedan bygga på med egna händelser och tankar inom dessa 5 st faser – 1.innan/historia, 2.födelse, 3.uppväxt/barn/ungdom, 4.vuxen/äldre/gammal och slutligen 5.döden+ som början på framtiden efter våra liv. Ja Du förstår struktureringen.
    Viktigt att tidslinjen finns med!
    Lev rätt och dö lätt och andra kloka tankar kan sedan forma vår egen livsresa och andras dito- såväl döda, levande och kommande generationer.
    Ja det blev nog lite kortfattat och förenklat, men – som Du anvisar – ”nuet” har varit, är och kommer. Just NU , blir strax för en kort stund sedan.
    Vi måste tänka framåt och lära av vår historia. ”Intet är förgäves” (tänk
    jdjupare på ordens innebörd!)
    Eftersom jag nu på måndag flyttar in på Västergatan 1 (vån.4) med utsikt över ”härligheten” infaller sig en speciell vördnad. Även utsikten från mitt matbord är ”gudomlig” – 30 m från fasaden på Klosters kyrka! Och så det mest spännande Eskilstunas dåtid, nutid och framtid. Just nu är vi alla ”medarkitekter”. Tänk på de spår vi efterlämnar! Grattis Pär-Du blir definitivt inte ”spårlös”. Hisnande tanke, eller hur?
    Bästa sommarhälsningar!
    Hanms-Erik

  2. Uppskattar ditt engagemang och känsla för Eskilstuna, Hans-Erik

    Väl mött mer fler tankar och reflektioner i höst.

    Trevlig sommar

    Pär E


Kommentera

Kategorier

