Skrivet av: Pär Eriksson | juni 27, 2013

Sommarpärspektiv II 2013 – …å dessa barndoms somrar

Jag vet inte vad det är som gör att just sommarminnen har en tendens att etsa sig fast.

Det är som att de blir markörer för att vi ska minnas vår uppväxt och kanske förstå oss själva lite bättre.

Själv tillbringade jag nästan varje sommar ändå upp till jag blev 15-16 år hos min morfar och mormor i Norrland.

Det var en sorglös tid och mina minnen är bara positiva. Det finns säkert drag av rationaliseringar och omedvetna luckor men så här i efterhand finns bara bilder av ett Bullerbyn.

Och jag tänker på det här att många av oss 1940- och 1950-talister präglats så mycket av dessa positiva barndomsminnen.

Det var också en tid då jordbrukssamhället levde och våra mormödrar och farfäder var aktiva.

Jag funderar på vad dagens barn kan relatera till.

Själv har jag odlat en äng vid vårt hus med en vision om att de minsta barnbarnen ska springa upp från badet, korsa ängen barfota och ropa att de vill ha varm choklad.

Och så ska jag sitta där som min morfar och skratta.

Men någon äng korsar de inte. De tar den nya trätrappan istället. Någon choklad vill de inte ha utan de frågar istället var läsplattan är någonstans.

Livet förändras. Bullerbyn finns bara kvar i våra minnen. Och kanske tur det…eller fanns det något som alla barn skulle behöva? Få koppla bort det vardagliga livet och rent bildligt koppla ur.

Åtminstone för några veckor.

Ha en bra sommar!

Kommentera

Kategorier

