Skrivet av: Pär Eriksson | juni 20, 2013

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Oj, vad fort det går. Jag tycker inte det var länge sedan snön låg kvar och vi pratade om 2012.

Nu har det gått sex månader. Jag blir nöjd när jag summerar det här första halvåret med kommunala ögon.

Vi är – om än kanske inte riktigt med handen i kaklet – framme i några stora frågor som handlar om logistiksatsningen, gemensamt driftbolag mellan Eskilstuna Energi och miljö och Strängnäs, arena och bad, ny högskola, planer för bostadsbyggande, energisatsningar och ett nytt Fristadstorg.

Parken Zoo kunde öppna efter den turbulens som vår djurpark gick igenom.

Lägg då till att vi är igång med bygget av ett nytt äldreboende i Brunnsbacken efter att vi precis invigt ett nytt i Lagersberg.

Vi har klarat av att ta emot förskolebarnen – även om vi alltjämt sliter med storleken på grupperna. Vi har lyckats satsa än mer på skolan och ökat medvetenheten i Eskilstuna om utbildningens betydelse.

Vi har tillskapat ca 300 nya jobb inom den kommunala organisationen genom det sk trainee-projektet.

Internt har vi ordning på ekonomin och genomför just nu den största satsningen någonsin på att modernisera organisationen genom Modigt Medarbetarskap.

Någon viskade i mitt öra att vi också var nominerade till Årets Kvalitetskommun.

Vad dryg han är – kommundirektören, tänker ni. Men jag är väldigt stolt över vad den här organisationen levererar. Jag är inte säker på att alla ser det.

Samtidigt lever vi i paradoxernas tid. Arbetslösheten och utanförskapet tär på människor, familjer och vår stad.

Vi har alltjämt stora behov inom skolan, vården och omsorgen. Vi har en lång resa kvar till att bli den där hållbara ekologiskt, socialt och gröna staden.

Vi ser problemen och utmaningarna men vi håller inte tillbaka när vi ser att något fungerar bra.

Vi vattnar det som gror. Långt från näthat och insändarsidornas oförsonlighet.

Den här veckan har handlat om summering av var vi står. Det har varit  möten om Mälardalens högskola, regionsamarbete, träff med Fortverket och Eskilstuna Marknadsföring.

Däremellan är vi på väg att rekrytera en ny HR-direktör.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det närmar sig sommar och en del av min semester är i Skottland, på Öland och i Norrland.

Men också hemma i Eskilstuna. Och jag funderar på det – är vi en sommarstad?

Ja, jag tror det. Det blir mycket bad i Sundbyholm, tänker nog ta Gyllenhielmska leden, det blir en tur till Torshälla, barnbarnen har redan flaggat upp Parken Zoo-besök och kanske det blir lite teater med mamma i Rademachersmedjorna.

Eller varför inte pröva att paddla från Skogstorp till Torshälla. En unik kanotled värd att vara stolt över.

Gyllene Tider kommer till Sundbyholm och Mando Diao till Parken. Håll utkik på vad Holmberget erbjuder.

Ta en cykeltur till Marys Café ute i Vallby – mellan Torshälla och Sundbyholm. Eller varför inte strosa runt i Rothoffsparken och sedan ta en lunch.

Och Vilsta vinner alltid. Ett bad, en golf eller ”gröna milen”.

För så är det, tror jag. Eskilstuna har en potential att blomma under sommaren. Om vi förmår se den vackra staden där mellan sjöarna, inte långt från huvudstaden men tillräckligt långt borta för att vi aldrig ska blir en förort.

På hemmaplan
Jag vet inte vad som tagit åt Eskilstuna. Smederna och Eskilstuna United ligger i topp i sina serier.

Eskilstuna Basket förbereder sig för elitspel och Guif rustar laget inför en ny förväntansfull säsong.

Börjar vi bli en vinnarstad…

Hustrun och jag håller  på att packa för en Skottlandsvandring och på skivtallriken snurrar Lovin Spoonfuls ”Summer in the city”

Nu tar veckokrönikan ”Om…” och ”Veckan som gått” paus.

Men hav förtröstan det blir lite Sommarpärspektiv då och då på bloggen. Så håll ut och titta gärna in på ”Direktören har ordet” om ni får abstinens.

Ha en riktigt skön sommar!

Responses

  1. Hej Pär! Eskilstuna nämndes med engagemang när jag den 7/6-11/6 besökte Fistulasjukhuset i Addis Abeba tillsammans med två ledamöter i stiftelsens styrelse för att planera för framtiden med det arv på 1,5 Mkr som stiftelsen fått. Dr Catherine Hamlin frågade mig om Eskilstuna låg i närheten där jag bor. Jag svarade att det är inte många mil att dit. Hon berättade då att det är en man på företaget Stille som kostnadsfritt slipar hennes operationsverktyg. Hon sänder dom per post och han returnerar. Nämnas bör att Dr Hamlin är 89 år och fortfarande opererar, svårt förlossningsskadade unga kvinnor, 1 dag i veckan. Hon är mitt föredöme som årsrik kvinna. Nu är jag själv pensionär efter mer än 35 år i Västerås Stads tjänst. Ha en skön sommar Pär i vetskap om att Eskilstuna Stad nämns i hela världen. http://www.fistulasjukhuset.se – Om du vill ge en gåva!

  2. Tack för din fina berättelse Anita.

    Det blir en inspiration till ett ”Sommarpärspektiv”.

    Ha det bra med ditt nya liv och tack för att vi fick arbeta tillsammans några år.

    Jag önskar dig allt gott!

    Pär E

    • Tack Pär! Jag kommer att följa din blogg som fortfarande ger mig energi och tankar för en lösningsfokuserad tillvaro i en global gemenskap. Du har varit en ledare som jag beundrat och som gett kraft i såväl medgång som motgång! Har det senaste året haft Birgitta Andersson som chef och vi avslutade tillsammans som pensionärer i veckan. Hon var också en ledare i tanke, känsla och handling! Passionär finns också har jag hört! Lev väl och blomstra, som min årsrika faster alltid sa till avsked.

  3. Läser inspelet om sommarstad.Som inflyttad Stockholmare sen tio år tillbaks ser man kanske staden med andra ögon.Åker inlines och tog en tur bort till bandystadion.Det som då kom till mig var följande.Varför utnyttjar vi inte våra vinteranläggningar även sommartid.Bandystadion har ett kanonunderlag för att köra innebandy fast ute med inlines.Jag tänkte på Göteborgs Gothia cup,med massa ungar från alla världens hörn.På dagen kör man inlinescuper, och på kvällen kör vi vårt egen ”hultredsfestival” men med lokala band men även gästande ungdomar som spelar skulle kunna få chansen att visa upp sig.Sånt här kräver ju väldigt mycket planering och engagemang, det förstår jag.Men alla stora händelser startar ju som en idé.

  4. Kul att du tänker på hur vi gör Eskilstuna roligare och attraktivare.

    Upp med föreningslivet…

    Ha en bra sommar Stefan.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

