Skrivet av: Pär Eriksson | juni 13, 2013

Veckan som gått – 24

På jobbet
Jag var inbjuden till att träffa alla våra chefer på Vuxenförvaltningen.

Det märks att det här är en av våra största verksamheter. Här samlas verksamheter för personer med funktionsnedsättning, det vi kallar Daglig verksamhet, verksamhet för hjärnskadade, socialpsykatri, boende och stöd, myndighetsutövning, äldreboenden, larm, restaurang- och fritidsverksamhet, hemtjänst och hemsjukvård.

Och då har jag säkert glömt något.

Det här är verksamheter som betyder oerhört mycket för enskilda människor. I många stycken helt livsavgörande. Det är en verksamhet som både arbetar med unga människor men också sk palliativ vård nära döendet.

Det är också en verksamhet som är i gång hela dygnet, året runt. År efter år. Den är värd all respekt.

Det var också det som var mitt grundbudskap samtidigt som vi resonerade om utmaningarna de närmaste åren.

Den här veckan var det också några ”säsongsavslutningar”. Det var vårens sista träff med de fackliga organisationerna.

Jag har skrivit det tidigare. Jag är mån om att ha en bra dialog med de fackliga organisationerna. Det som är arbetsgivarens medarbetare är de fackligas medlemmar.

I många frågor har vi ett gemensamt intresse och drar åt samma håll. I några tänker vi och prioriterar olika. Det är precis så det ska vara. Det är i spänningen och motsättningen utveckling sker.

Den här veckan så har vi också sista träffen med alla mina arbetskamrater på Kommunledningskontoret.

Det slår mig att jag alltför sällan lyfter upp och skriver om Kommunledningskontoret. Det är som att jag inte tillåter mig själv att ge synlighet åt allt gott som görs av alla de medarbetare som finns närmast ledningen och politiken.

Bilden av ”dom” i Stadshuset bygger ofta på förlegade bilder av byråkrater och personer som sitter vid skrivbord.

Kommunledningskontoret är en grupp på ca 70 personer som alla är välutbildade och experter i olika frågor som rör juridik, ekonomi, finans, arbetsrätt och förhandling, fastigheter, säkerhet, miljö, kommunikation, IT- och e-frågor, kvalitet och uppföljning.

Här arbetar sekreterare och olika stödfunktioner. Här finns vår Näringslivsenhet och Mark och exploateringsenhet. Oerhört viktiga för att en kommun ska fungera.

Kommunledningskontorets uppdrag är att ”agera koncern”. Samordna och driva på. Stödja politiken och ledningen och säkra att våra förvaltningar och bolag drar åt samma håll.

Min erfarenhet efter att ha arbetat både som medarbetare och samarbetspartners med olika kommunledningskontor är att det här är ett kompetent arbetslag. Lägg då till vår andra organistion i Stadshuset  – vår konsult- och stödorganisation Konsult och uppdrag som säkrar att allt löper på i verksamheterna – så är vi långt från känslan av ”dom” i Stadshuset.

Vår HR-direktör Marita Schwartz slutar efter 6 år i Eskilstuna kommun. Hon går nu vidare till ett arbete på regionivå inom Försäkringskassan.

Marita har betytt mycket för mig och för organisationen de senaste åren. Hon har sjösatt flera viktiga utvecklingsfrågor – bl a ledar- och medarbetarpolicy, lönestrategi, medarbetaröverenskommelser, Modigt Ledar- och medarbetarskap och arbetsmiljöarbetet.

Jag tror också att det är få jag har skrattat så mycket tillsammans med de här åren som Marita. Att blanda det seriösa med det glada blir mitt minne av Marita.

Vi har precis startat rekryteringen av ny HR-direktör.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Och så var då byggandet av det nya Fristadstorget igång.

Fristadstorget - invigning

Första spadtaget – kommunen, entrprenören, polisen, fastighetsägare, handeln och Eskilstuna Innerstad

I måndags så gick startskottet för entreprenören och de har nu ett år framför sig att skapa det nya torget.

Jag har arbetat i tre stora kommuner under snart 35 år och fascineras över svårigheten av förutsäga vad det är som kommer att ”gnissla” och möta olika folkstormar.

Hade någon frågat mig 2009 när jag började i Eskilstuna så hade jag gissat att förändringen av Sporthallen och Badet skulle möta motstånd och många synpunkter.

Jag hade inte gissat på Fristadstorget eftersom jag också bar på en bild av att vi Eskilstunabor var ”trötta” på de gråa väl förbrukade stenplattorna. Jag minns insändare under många år som klankade på torget och menade att det såg ”östtyskt” ut.

Jag tillhör dom som uppskattar vårt torg väldigt mycket. Jag blir lite nostalgisk och tillhör också dom som minns att Stockholmsvägen var dagens gågata och att vägen passerade Fristadstorget.

Magnus J - Fristadstorget

Jag tillhör också dom som gillar det tre höga väggarna som omger torget tillsammans med ett oerhört stilfullt Stadshus.

Jag kan inte påminna mig något torg som har den utformningen i Sverige. Vi får åka till någon av de italienska städerna för att ”hitta Fristadstorget”.

Men det förutsätter att själva markytorna och gestaltningen upplevs modern.

Fristadstorget - spade

Ett torg är en stads hjärta. Den är vår puls. Ett hjärta ska också skötas och vårdas.

På hemmaplan
Jag blir glad att vi har Å-varvet i Eskilstuna.

Från en liten vild idé för några år sedan – bl a av initiativtagaren Stefan Bengtsson – så håller det på at bli en del av löparsverige.

Å vackert är Å-varvet.

Annars fylls helgen av återhämtning. Efter en helg med studentavslutningar, födelskalas och familjeträffar så behöver hustrun och jag vila för att orka börja semstern….eller hur kan det bli.

Jag lyssnar mycket på Edwyn Collins just nu. Engelsk mogen pop.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

