Skrivet av: Pär Eriksson | juni 6, 2013

Veckan som gått – w 23

På jobbet
Jag vet inte varför veckorna bara blir kortare och kortare. Så här var det inte förr.

Jag var inbjuden till att träffa chefer och ledare i Stockholm.

I svallvågorna av att jag fick uppmärksamhet av Tidningen Chef och Ledarna som ”Årets Ledarutvecklare” så har jag fått ett antal erbjudanden att föreläsa om ledarskap.

Det känns oerhört stimulerande och är också ett bra tillfälle att lyfta upp Eskilstuna.

Det som slår mig är att vi har något spännande på gång med vår satsning på Modigt Ledarskap och Modigt Medarbetarskap.

Förvaltar vi det här rätt och har tålamodet och långsiktigheten så kan det här bli något riktigt bra för Eskilstuna och vår kommunala organisation.

Den här veckan så var det två introduktionsdagar med nya chefer.

Bilden blir allt tydligare – vi drar till oss riktigt bra personer. Här var det en blandning rent åldermässigt från 60 år till de första 1980-talisterna.

Här var det en bladning av män och kvinnor. Likaså en blandning av personer som kom från offentlig sektor och privata näringslivet.

Det var också en bra mix av pendlare och Eskilstunabor. En mix av egna medarbetare som nu tar steget i chefskarriären och personer som har erfarenheter som chef i andra kommuner.

Det är precis den här ”diversity” vi behöver. Så här byggs en modern kunskapsorganisation.

Den stora utmaningen handlar om etnicitet och bakgrund. Vi har för få chefer som har en annan bakgrund än den gängse.

Å andra sidan är jag optimistisk. I takt med att vi får fler medarbetare med annan bakgrund så sker en utveckling också i chefsleden.

Den här veckan var kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson och jag inbjuden av Janne Petterson på Skogtorpsskolan. Läs gärna min förra krönika så förstår ni sammanhanget.

Janne har ett funktionshinder och har en stark livsberättelse om hur han blivit bemött genom åren.

Janne P

Veckans bästa möte

Janne arbetar sedan mer än trettio år (!) på Skogstorpskolan och när han berättar att han varje dag känner värme i sitt hjärta för att han har ett arbete att gå till så blir både jag och Jimmy berörda.

Och det är också det som är Jannes budskap – han vill se en starkare och kraftfullare satsning från kommunen sida på person med funktionsnedsättning.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit och pratat om det tidigare.

Eskilstuna har funnits som ort i mer än tusen år. Ån rann där då också

.Näria å

Även om det bara var några få familjer som bodde här så var det ändå det som skulle bli Eskilstuna.

I en kombination av vårt läge, vart fanns vattenkraften och en öppenhet till att ta emot nya idéer under århundraden så växte Eskilstuna.

I början av 1800-talet är det ca tusen personer som bor här. Hundra år senare är det 10 000 Eskilstunabor. Och nu ytterligare 100 år senare är vi snart 100 000 invånare.

Eskilstunaån 1400-tal

Den här insikten att vi har Eskilstuna till låns är viktig. Inte bara som filofofisk betraktelse utan som en djup förståelse att behandla den här orten varsamt. Att vara ödmjuk inför dess utmaningar.

Att prata väl om den här platsen och desss människor. Långt från näthat och oförsonlighet.

På hemmaplan
Det är extra roligt att få vara med på studentavslutningar. Nu har vi två stycken den 6 juni. Nu bockar vi bl a av den siste i familjens kusingeneration.

Och nästa är faktiskt den äldste i barnbarnsgenerationen även om det dröjer några år dit. Vad fort det går.

Lilla Stockholmskan fyller fyra år på lördag och påminner mig återigen om livets puls. Det blir en ny cykel.

Det är lite semestersnack i familjen. Hustrun och jag håller på att planera en Skottlandsvandring. Det blir spännande.

Annars lyssnar jag mycket på Vampire Weekend. New York-pop som gör mig glad.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Modigt är att uppmuntra och ta ut våra äldre på en promenad när det regnar och blåser.

    Modigt är att för en dag lägga alla pedagogiska resurser på den eleven som behöver de mest.

    Modigt är att våga lyfta ut en missbrukare ur missbruket, ge den fattige resurser som gör denne rik och göra det omöjliga möjligt.

    Annars kvarstår modigt ledarskap/medarbetarskap som ett antal ”trevliga” tillfällen för de anställda i Den Stolta Fristaden !


Kommentera

Kategorier

