Skrivet av: Pär Eriksson | maj 23, 2013

Veckan som gått – w 21

På jobbet
En stor del av veckan har jag tillbringat i Bryssel.

Tillsammans med representanter från länets kommuner och Regionförbundet Sörmland träffade vi t ex EU-kommissionen, svenska EU-representationen och Stockholmskontoret.

Temat kretsade kring EUs nya budgetperiod 2014-2020. Föga upphetsande tänker kanske läsaren.

Men det här är viktigt. Åt vilket håll EU drar påverkar oss direkt i Sverige och i Eskilstuna.

Även om EU nu genomgår en svår och tuff ekonomisk kris så måste vi också blicka framåt. Det glädjer mig att de frågor som står på agendan handlar om arbetet mot arbetslösheten, klimat-och energifrågor och fattigdomsbekämpning.

Den nya budgetperioden ger också möjlighet att söka pengar och stöd för olika EU-projekt. Här har Eskilstuna varit offensiva.

Jag var inbjuden till att träffa våra framtida ledare. Sedan några år tillbaka så genomför vi något vi kallar Framtidens Ledare. Ett tjugotal presumtiva blivande chefer ges möjlighet att i ett utbildningsprogram fördjupa vad chefs- och ledarskapet innebär i Eskilstuna.

Det kändes mycket spännande att möta den här gruppen och de hade bl a arbetat med vilka trender som kunde skönjas i det kommunala ledarskapet. Min roll var att bidra med mina erfarenheter.

Framtidens Ledare i Eskilstuna 2010

Jag var inbjuden till att träffa alla medarbetare på Arbetsförmedlingen.

AF är en av våra viktigaste samarbetspartners. De är viktiga för Eskilstuna och för oss i kommunen.

Det samarbete som vi nu genomför tillsammans i det sk traineeprojektet där 350 Eskilstunabor erbjuds arbete inom de kommunala verksamheterna är ett bra exempel.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Om jag räknar rätt så är det sjunde året i rad som Springpride arrangeras i Eskilstuna.

Först lite trevande men sedan kraftfullare ju mer åren gått. Föreläsningar, debatter, workshops, utställningar och underhållning blandas precis som en pridegala skall utstråla i regnbågens färger.

Det här är viktigt inte bara för sakfrågan i sig – som handlar om allas lika värde – utan lika mycket om att gestalta Eskilstuna som ort.

Min erfarenhet är att Eskilstuna har en sjusärdeles historia och tradition att värna. Den handlar om att människor kommit till den här platsen i mer än tusen år.

För att arbeta och söka sig ett nytt liv. Men också för att söka skydd.

Den öppenheten är Eskilstunas själ även om andra krafter till och från vill ge en annan bild av Eskilstuna. Tyvärr är de ofta dåligt pålästa på vår historia.

Att Eskilstuna idag härbärgerar en egen Pride är – som jag ser det – ytterligare en byggsten att stärka vår historia och forma det nya Eskilstuna.

Samtidigt som jag är glad och stolt över att Springpride är en del av Eskilstuna så ställer jag mig den utmanande frågan vad det är för fråga vi inte ser idag. För så öppna och självkritiska måste vi våga vara.

Idag omsluts Springpride inte bara av kommun, landsting och högskola utan också av kyrkan. Allt detta är bra och jag är själv representerar en organisation som tydligt tar ställning idag men gjorde det inte för ett antal år sedan då HBTQ-rörelsen oftast stod ensam.

Min fråga blir då – vad är det för grupp av människor som behöver bli sedda och ges vårt stöd i dag men som vi inte ser…

På hemmaplan
En kubikmeter jord är väldigt mycket jord. Nå, jag fick hjälp av sonen så nu börjar det bli riktigt fint i rabatterna.

Kul att Smederna och Eskilstuna United har börjat säsongen så bra. City har det lite tuffare.

Stockholmsbarnbarnet var på besök och jag vet inte vad de gör på förskolan nu för tiden men här räknas det till 100 utan problem. Även om vi länge diskuterade om det heter tjugotio eller trettio…

Annars lyssnar jag mycket på Deborah Harry och Blondie just nu. Bra klassisk pop.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

