Skrivet av: Pär Eriksson | maj 17, 2013

Kommundirektören goes Kvicksund VI – Om ett farväl

När Tegelvikens rektor bjöd in mig till att tillbringa en vecka på skolan så var hans ide’ att jag skulle lära mig mer om hur dagens skola fungerar.

Tegelviken Pär

Men också att öka förståelsen av vad kommunledningen och en kommundirektör gör.

För så är det – vi är delar av samma system lärarna, rektorn och jag. Men det är inte alltid vi ser det eller ägnar tillräckligt med tid att diskutera och reflektera över det.

Genom åren har jag varit i hundratals lärarrum och ibland hört resonemang om att politiker och chef inte förstår.

Å andra sidan så har jag genom åren hört hundratals samtal i stads- och kommunhus och på skolförvaltningar som ibland beklagat sig över lärare och skolpersonalen som inte ser helheten osv.

Båda har både rätt och fel. Rätt i den meningen att de olika delarna i en organisation inte alltid förstår varandras perspektiv.

Men fel i den mening att det nästan alltid finns en god intention och en ärlig vilja att göra gott.

Utmaningen många gånger handlar just om att vi har för få arenor och platser för de där gemensamma samtalen. Tid för att skapa förståelse för helheten.

Förståelse för att regering och riksdagens beslut hänger ihop med kommunfullmäktiges inriktning som hänger ihop med kommun- och förvaltningsledningen som hänger ihop med rektors uppdrag och ytterst läraren och skolpersonalens arbetssituation och elevens lärande.

Min erfarenhet är att när man förmår gestalta den helheten – det levande och komplexa systemet – då ökar inte bara förståelsen för varandras roller och uppdrag utan då ökar också arbetstrivsel och motivation.

Det var det vår initiativrike rektor ville skapa – en plats för dialog och förståelse.

Vad gör en kommundirektör, frågar några vetgiriga elever.

Jag är tvungen att tänka efter vad jag gjort den här veckan på Tegelviken när jag inte pratat med elever och skolpersonal.

Våra tre kommunalråd var här i måndags och vi diskuterade budget och inriktning för 2014.

Jag träffade polisledningen och diskuterade läget i Eskilstuna och hur vi kan stärka vårt samarbete och det förebyggande arbetet.

DHL

I tisdags begav jag mig in till stan för att träffa en VD från internationellt bolag som kommer att etablera sig i Eskilstuna.

I onsdags hade vi träff om den framtida arenan och badet. Och nu på fredag så har vi kallar till presskonferens om vårt tjänstemannaförslag till hur det nya badet kan komma att se ut.

I torsdags träffade jag min egen inre ledning – Kommunledningskontoret – och diskuterade både vardagliga frågor och inriktningen för 2014.

 Mdh Lokomotivet

Och i torsdagskväll höll jag ett välkomsttal till 300 konferensbesökare från högskolor och universitet som besökte Eskilstuna.

Ja men hur var det nu? Vad gör en kommundirektör, frågar de otåliga eleverna återigen.

Jo, så här är det säger jag…

Tack till alla elever som tagit emot mig och tillåtit mig att delta i er vardag

Tack till all skolpersonal som öppnat upp sina arbetsplatser och bjudit på lärorika samtal om både svårigheter och glädjeämnen.

Tack till rektor Johan Lindeberg som kom med förslaget. Bra ledarskap.

Stor kram till hela Tegelviken för den här gången.

Tegelviken Välkommen

Ha en bra helg!

Responses

  1. ”För få arenor” och ”För lite tid”, vi har de förutsättningar vi har, är det inte så att utmaningen handlar om att få ut mera av samtalen och de arenor där samtalet förs ?


Kommentera

Kategorier

