Skrivet av: Pär Eriksson | maj 16, 2013

Kommundirektören goes Kvicksund V – Om det viktigaste jobbet

Efter en vecka på Tegelviksskolan i Kvicksund, nära elever och lärare, så är det lätt att gå bort sig.

Jag kanske inte i lokalerna – där hittar jag bra nu – utan lite mer mentalt. Skolan är en oerhört komplex verksamhet. Dels är den stor i sig och innehåller allt från matematik till slöjd, idrott och lunch till att umgås med kompisar och en del uppfostran och kliv in i vuxensamhället.

Men skolan är också komplex därför att den innehåller till det ytliga grupper och klasser men egentligen finns bara individer som kräver individuellt bemötande och behov av att bli sedda var och en för sig.

Just därför är jag också djupt imponerad av lärarna och skolpersonalen. Detta samtidigt som jag också ser skolans utmaningar.

Som kommundirektör – det må vara ett viktigt uppdrag – så ges jag ändock chansen att vila i steget, gå undan, ladda energi och förebereda mig.

Läraren är igång hela tiden. De spelar matchen hela tiden.

Nu är inte det här någon ny upptäckt men den accentueras en sådan här vecka.

Och precis så är det med många av jobben i en kommun – vi är nära de det berör.

Vi lever och agerar mötet hela tiden.

Och kanske det är därför – trots att vi ibland känner oss otillräckliga och stressade eller inte tillräckligt värderade av arbetsgivaren eller föräldrarna – vi fortsätter och älskar våra jobb. Just därför att vi gör en skillnad i människors liv.

På vägen till Tegelviken passerar jag Hällbyfängelset och jag funderar för en stund om vi kunde ha gjort annorlunda eller vad det var som gjorde att det blev som det blev.

Vi har aldrig haft en viktigare roll i samhället.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Bra iniativ med att förlägga en arbetsvecka utanför kontoret. ”Att leva och agera mötet” är absolut viktigt, men min förväntning när du som Kommundirektör gör en djupdykning är också en konstruktiv kritisk granskning avseende både vad som händer på skolan samt hur t ex kommunens ledning arbetar med förbättringsområden.

    Vad är intrycken av Skolan i Kvicksund, vad saknas ? Vilka intryck får du med dig som kan resultera i konkreta förbättringsåtgärder för den skolan eller andra skolor i Eskilstuna Kommun ?

  2. Hej Pekka!

    Tack för din kommentar.

    Det vore förmätet av mig att ha några djuplodande analyser efter några få dagar. Det låter sig inte riktigt göras och det är heller inte riktigt syftet med min vecka.

    I den meningen är jag inte ute på någon inspektionsrunda utan mer för att lära och skapa dialog på plats med elever och skolpersonal.

    Jag har också delgivit några mer övergripande tankar i mina bloggtexter.

    Men idag har hade vi en gemensam samling med all skolpersonal och jag delgav mina intryck direkt till dom. Huvudintrycket är mycket positivt.

    Hälsningar

    Pär E


Kommentera

Kategorier

