Skrivet av: Pär Eriksson | maj 14, 2013

Kommundirektören goes Kvicksund III – Om framtidsdrömmar och en svensk skola med möjligheter

Jag har funnits i och nära skolan i mer än 35 år. Som samarbetspartner och medarbetare men också som skolchef och förvaltningschef.

Det finns mycket att berätta om. Jag har sett skolor som inte fungerat bra. Jag har mött skolk och desillusionerade lärare och skolpersonal. Jag har mött brist på resurser och svagt föräldraengagemang.

Men det är ändock inte det som fångat mig eller ens dominerat. Min erfarenhet skiljer sig något från den gängse mediabilden.

För under mina 35 år i och nära skolans värld har jag sett engagemang och brinnande ögon. Jag har sett vetgirighet bland eleverna och en lust att lära. Jag har mött lärare och skolpersonal som tagit sitt uppdrag på allvar.

Jag har mött föräldrar och ett föreningsliv som välkomnats och klivit in i skolan.

Ibland känner jag att det blir provocerande att berätta om de här bilderna. Det är som att det positiva skulle ta kraft från vår förmåga att inte se bristerna och allvaret.

Jag tror precis tvärtom. Om vi förmår beskriva och berätta om framgångarna och glädjen så ser vi också vägarna för att ta itu med det som brister,

Jag är på besök – om än bara för en vecka – på Tegelvikens skola i Kvicksund.

Och det som glädjer mig mest är att jag möter elever som blandar både glädje och allvar.

När vi pratar framtid så berättar de för mig om ett samhälle som är mer miljövänligt och som använder tekniken bättre. De pratar om ett Eskilstuna som ser annorlunda om 10 år.

De pratar om gemensamma värderingar som gäller i klassrummet och som andas kamratskap.

De bär framtidsdrömmar som handlar om att bli bagare, fotbollsproffs, advokat, ingenjör och författare.

Låt oss tänka att det är något friserat och tillrättalagt. Okey då.

Men låt oss ändock ta dem på allvar och tänka att kanske hälften stämmer av det de säger. Då har vi kommit långt.

Det är också en bild av svensk skola.

Ha en bra fortsättning av veckan!

Kommentera

Kategorier

