Skrivet av: Pär Eriksson | maj 12, 2013

Kommundirektören goes Kvicksund I – Om initiativets makt

Jag har skrivit krönikor i mer än 10 år och de som följer mig regelbundet vet att veckan alltid startar med ett ”Om……”

Men vad händer nu då? Kommundirektören goes Kvicksund.

För några månader sedan så ringde telefonen.

– Jag skulle vilja att du flyttade ut din verksamhet till Kvicksund för en vecka, sa han lite uppfodrande. Först blev jag lite stum men ju mer jag lyssnade ju mer intresserad blev jag.

Det var Tegelvikens nye rektor Johan Lindeberg som hörde av sig. Han bar på en idé – att få kommundirektören att flytta ut sin verksamhet, sina möten, träffar och samtal till Tegelvikens skola.

Johan berättade att han trodde sig vinna två saker. Dels skulle jag lära mig mer om skolan och om Kvicksund. Dels så var det bra om lärare, skolpersonal och elever fick träffa kommunens högste tjänsteman och ta del av varandras tankar och idéer.

Och nu är vi där. På måndag 13 maj så flyttar jag ut till Kvicksund för en vecka. Nästan allt som sker i kommundirektörens vardag flyttar från Stadshuset till Tegelvikens skola.

Jag gillar sådana här initiativ. I det förstone så kanske man kan rynka på näsan och se det som ett jippo men Johan och jag är mer seriösa än så.

Vi tror på allvar att sådana här initiativ stärker öppenhet och dialog. Det skapar förståelse.

Och det är precis det jag eftersträvar i ledarskapet. Känslan av synlighet och öppenhet. Det finns inget längre som sker i det dolda.

Och i någon mening så gestaltar min Stadshus-flytt den inriktnnigen – om än för några dagar.

Johan gestaltar också en annan av ledarskapets grundfundament – initiativets makt.

I varje läge, i varje fråga  finns ofta en yta som inte är beträdd. Ett av ledarskapets uppdrag är att hitta den ytan. En ny aspekt, en ny synvinkel, ett nytt betrakteslesätt.

Varje ledare och medarbetare har både ett ansvar och en skyldighet att söka nya vägar. Det var precis det vår rektor på Tegelvikens skola gjorde – han levde initiatviets makt!

Väl mött – du som vill följa mina förehavanden den här Kvicksundsveckan.

Häng med via bloggen och Twitter!

Responses

  1. Bra! Det kommer att bli en lärorik vecka Pär! Just så gjorde Folkpartiet Liberalerna och integrationsminister Erik Ullenhag och flyttade till Rinkeby en vecka. Ha en bra vecka i Kvicksund – Pärlan mellan Västerås och Eskilstuna!

  2. Tack Anita.

    Det blir också roligt att återknyta kontakten med Tegelviken. Som du säkert minns så var jag chef på ”andra sidan sundet” och följde Tegelvikens tillkomst med Rytterne- och Ekebyögon.

    Ha det
    Pär E

  3. Trevligt initiativ, tror allt du är välkommen att köra en vecka här i Torshälla också.

  4. Det har hittills varit en fantastisk vecka, det är roligt att ha dig här och jag tror att det är mycket uppskattat av personal och elever. Jag vet att ditt klassrumsbesök igår var populärt! Jag tror att både vi och du får med oss andra erfarenheter än vad vi får under en vanlig vecka. Jag tycker det är modigt av dig och Yvonne att förlägga er verksamhet hos oss en vecka och modiga är precis vad vi ska vara i Eskilstuna Kommun! Tack!


Kommentera

Kategorier

