Skrivet av: Pär Eriksson | maj 8, 2013

Veckan som gått – w 19

På jobbet
Jag vet inte riktigt vad som hänt. Veckorna känns så korta nu för tiden och det är så mycket att göra.

Nå, våren har sina fördelar då ges vi en möjlighet att hämta andan och ny energi.

Förra veckan hade vi en mycket bra träff mellan länets kommuners skolchefer och kommunchefer.

Det blev en kreativ förmiddag med bra diskussioner. Det är påtagligt att alla Sörmlandskommuner har ett starkt fokus på skolan och behovet av att höja utbildningsnivån.

Jag blir också glad att det råder en stor samstämmighet om vikten av att ha fokus på lärandet och relationen mellan lärare och elev. Modern skolforskning understryker också det – framgången ligger i vår förmåga att motivera, skapa förståelse och göra mötet mellan eleven och läraren så bra som möjligt.

Men det behövs fler aktörer än bara skolan. Jag tänker på socialtjänst, kultur och fritidsverksamheter, organisationer och föreningsliv men framförallt föräldrarna och eleven själv.

Vi hade en heldag med förvaltnings- och bolagsledningarna kring temat budget och årsplan 2014. Jag blir glad att se det engagemang som finns och ansvarsfullhet för Eskilstuna och Torshälla.

Konsultföretaget PWC hade gjort en långtidsanalys för Eskilstuna kommun fram till 2030.

Den innehåller både stora möjligheter som handlar om befolkningstillväxt, stabil kommunal ekonomi och beslut om viktiga framtidsinvesteringar. Men det finns också stora utmaningar som handlar om demografi – dvs fler äldre-äldre, fler barn och ungdomar och behovet av en stark skattekraft (läs arbetslöshetens gissel).

PWC bedömer att framtidsinvesteringarna i bad, arena, nya energilösningar, logistik, bostäder, nya äldreboenden och förskolor etc är rimliga och hanterbara men kommer också att kräva årliga effektiviseringar.

Det kanske inte säger läsaren något men kräver ändock tydliga prioriteringar och smartare sätt att arbeta.

Under vår mässa Eskilstuna Inspirerar så fanns en tävling eller utmaning att bidra till bilden av det framtida Eskilstuna. Vinnaren Lena Schenell vann en tårta av mig och den levererades i onsdags till Regnbågen på Fröslunda förskola.

Förskolan i Fröslunda

Medarbetare på förskolan i Fröslunda

Ett kul initiativ som jag uppskattade. Det blev också tillfälle till ett bra samtal om förskolan. Jag blir alltid glad när jag möter engagerade och kompetenta medarbetare. Och det här gänget hade jobbat länge tillsammans och kändes som ett sammansvetsat arbetslag.

Apropå Fröslunda så var jag också inbjuden till Tallåsplans förskola för att ta del av deras musikprojekt El Sistema som de gör tillsammans med barn och föräldrar.

Jag har varit chef för förskolan i Västerås i många år och de varma känslorna kom snabbt tillbaka. Det här är exempel på riktigt bra verksamhet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Om en stad skall kännas levande så behöver det hända olika spännande saker.

Ibland kan och ska kommunen stå som arrangör men grunden måste finnas bland oss Eskilstunabor själva.

Musiken, teatern, dansen, litteraturen, föreläsningar och idrotten måste ha sitt rotsystem i det civila samhället – bland föreningar och organisationer.

Därför blev jag extgra glad när jag blev inbjuden till Gröndal för att inviga Motorsport Weekend Gröndal 2013.

Det är ett initiativ av engagerade företgare och föreningsmänniskor. Idén är att under tre dagar erbjuda barn och ungdomar och deras föräldar olika typer av motorverksamheter. Detta blandat med underhållning och andra happenings.

Ytterst så bygger idén på ett ideelt engagemang för att också samla in pengar till funktionshindrade barn och ungdomar.

Det behövs fler sådana här initiativ i Eskilstuna. Det är så vi bygger stolthet och känsla för Eskilstuna.

På hemmaplan
Det ligger biljetter till ”Rain Man” på mitt köksbord. Ska bli kul att se Robert Gustavssons och Jonas Karlsson uppmärksammade föreställning.

Jag väljer det före Bruce Springsteen på Friends Arena. Förlåt Martina – som är en av mina arbetskollegor och Sveriges mest hängivna Springsteen-fan – men jag var i Konserthuset i Stockholm på den klassiska konserten 1975. Inträdesavgift 40 kronor plus garderobsavgift 1 krona…

Helt plötsligt dök sonen upp på…ja inte Sportnyheterna utan på SVTs Kulturnyheterna. Hans mamma blev tårögd och pratade något om att det inte var länge sedan han var så liten…

Annars lyssnar jag mycket på Bruce just nu (?).

Följ mig nästa vecka i Kvicksund…läs bloggen så klarnar bilden.

Ha en bra vårhelg!

Kommentera

Kategorier

