Skrivet av: Pär Eriksson | maj 2, 2013

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Sörmanlands nye landshövding Liselott Hagberg tog i helgen ett bra initiativ.

Kommunstyrelsens ordförande hälsar landshövdingen välkommen eller var det tvärtom…

Hon bjöd in sig själv till Stadshuset och välkomnade Eskilstunaborna att träffa henne och hennes medarbetare. Länsstyrelsen kommer till medborgarna i stället för tvärtom.

Det blev lyckad och dryga 200 personer passade på att lyssna till landshövdingen och gavs möjlighet att ta del av olika frågor som Länsstyrelsen ansvarar för.

Öppenhet är 2000-talets kodord. Det finns snart när ingen fråga som inte bearbetas, debatteras och synliggörs. Naturligtvis understöds den här utvecklingen av sociala medier som bjuder in på ett helt annat sätt än det ”analoga” samhället.

Mitt i vår fikarast i måndags så poppar helt plötsligt Jannine Rivel upp och överraskar oss med ett dansnummer.

Dansens Dag

Snacka om att vi blev överraskade och undrade vad är nu detta…men sedan förstod vi att det var Dansens Dag runt om i Sverige. Syftet var att uppmärksamma dansens betydelse som en viktig kulturform.

Bra initiativ tycker jag. Det är i det överraskande känslor och reflektion väcks.

Den här veckan träffas länets skolchefer och kommunchefer tillsammans för att lära av varandra och prata ihop oss om läget.

Vi är flera som tagit den här frågan framåt och jag blir glad över att allt fler kommunledningar i länet ser utbildningsfrågan inte bara som en fråga för sina skol- och utbildningsförvaltningar utan gör dem till strategiska utvecklingsfrågor för att ta sin kommun framåt.

Det är mycket länet den här veckan. Vi har också en träff där kommunstyrelseordförande och vi kommunchefer träffas för att summera läget i Sörmland och vilka frågor vi har att ta itu med gemensamt.

Arbetslösheten och näringslivsklimatet är sådana frågor. Noterar att Eskilstuna och flera Sörmlandskommuner sjunker i näringslivets upplevelser av hur det är att driva företag här.

Det är en allvarlig signal och borde leda till ännu större ansträngningar från ett brett perspektiv av intressenter, organisationer, företag och kommun.

Under veckan så är vi några som arbetat med ett sk Öppet brev där vi fångar upp en rad olika händelser i Eskilstuna som påverkat oss negativt och också skapat en viss otrygghet.

Jag tänker på den ouppklarade Stattbranden 2009, ouppklarade krogbränder, skottlossning, hot mot tjänstemän, otillbörlig påverkan mot politiker och nu senast skadegörelse riktat mot Eskilstuna Kuriren.

Tystnaden får inte ta överhand. Att vi nu är några representanter från det offentliga- och civila samhället som uttrycker var vi står och några idéer om hur vi kan skapa större trygghet är viktigt.

Det förändrar inte världen men det inger hopp och signalerar att det bara är tillsammans vi kan gå.

Mitt i våren och med starkt fokus på vardagen så är vi mitt uppe i planeringen av 2014. Och som om det inte räckte – vi har en genomgång av Eskilstuna kommuns ekonomiska läger fram till…2030.

Ibland behöver man vara långsiktig samtidigt som vi lever här och nu.

Är fortfarade fylld av två riktigt bra dagar med kommunledningsgruppen förra veckan. Det känns i rummet att det är en ny och yngre tjänstemannaledning som kliver in i arbetet.

Och min 35-åriga erfarenhet av en rad olika ledningsgrupper säger mig att det här kan bli riktigt bra. Om vi har tålamod och en tydlig vision och färdriktning vad vi vill med den kommunala organisationen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag noterar att Eskilstuna rankas högt på Naturvårdsverkets lista över sk friluftskommuner.

Vi blir 43:a bland landets 290 kommuner.

Naturvårdsverket har studerat vilken tillgång medborgarna har till friluftsliv och natur. Hur är skötseln, hur hänger det ihop med planer för folkhälsa, allemansrätten, vilka aktiviteter erbjuds och hur tillgängliga är dom för barn och ungdomar, funktionshindrade etc.

Jag blir glad när jag ser Eskilstunas resultat och kvalitet i de olika mätbara kriterierna.

Jag har förvisso bott 15 år i Sveriges bästa friluftskommun Örebro – grattis – men jag ser också Eskilstunas fördelar.

Vi ligger så fint mellan två stora sjösystem – Hjälmaren och Mälaren. Vi har en vacker Eskilstunaå med en rad attraktiva områden på vägen.

Jag tänker på Rosenfors, Skjulsta, Vilsta och Torshälla.

För att inte prata om vår vackra landsbygd. Lägg då till alla möjligheter till motion och skogsvandring.

Jag har själv på senare år upptäckt den läckra Gyllenhjelmska leden som sträcker sig från Årby mot Torshälla och längs Mälaren till det vackra Sundbyholm.

Nu senast gick jag bort mig på grund av dålig markering men det här är något vår kultur- och fritidsförvaltning borde förstärka ytterligare som en pärla.

På hemmaplan
Det har varit tuffa månader sedan det uppdagades att kvaliteten i Parken Zoo ifrågasattes.

När jag nu ser frågan i lite större perspektiv så är det bra att Parken Zoo uppmärksammades. I någon mening så kanske det var TV-reportaget som räddade Parken. Även om det var svårt att se då.

Jag vill hävda att Parken Zoo är Sveriges, ja kanske Europas bäst genomlysta djurpark just nu. Något som gagnar djuren, medarbetarna och oss Eskilstunabor.

Själv är jag ”uppvuxen” i Parken och bär nu det arvet vidare till mina barnbarn. På lördag går vi dit. Inte i första hand som en solidaritetsyttring utan att vi i djupet av våra hjärtan upppskattar vår Park som funnits i mer än 100 år…

Annars lyssnar jag mycket på Townes Van Zandt just nu.

Ha en skön majhelg!

Responses

  1. Återigen en läsvärd krönika! Imponerande arbetsinsats.

    Jag noterar med glädje Din inställning, öppenhet och samarbetsinvit till Civilsamhället i stort. Bra! Kommunen har en viktig demokratisk samordningsroll mellan samhällssektorerna. Det måste alla inse. Som Du skriver nedan- TILLSAMMANS …..

    Citat: ”Tystnaden får inte ta överhand. Att vi nu är några representanter från det offentliga- och civila samhället som uttrycker var vi står och några idéer om hur vi kan skapa större trygghet är viktigt.
    Det förändrar inte världen men det inger hopp och signalerar att det bara är tillsammans vi kan gå”. Bra skrivet!

    Med stor uppskattning

    Hans-Erik Fredbäck

  2. Tack Hans-Erik. Fortsättning följer i såväl Kuriren som Folket.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

