Skrivet av: Pär Eriksson | april 25, 2013

Veckan som gått – w 17

På jobbet
Eskilstuna är inne i en positiv utveckling just. Det satsas i olika kommunala verksamheter och på många sätt känns det som att Eskilstuna håller på att förnyas.

Mitt i den höga arbetslösheten så ser vi också att nya jobb etableras.

Men samtidigt så ligger otryggheten där. Det är som om Stattbranden 2009 ligger och tär och skapar sår i våra hjärtan.

Lägg då till ouppklarade krogbränder, skottlossningar och nu senaste veckorna det som brukar kallas otillbörlig påverkan på poltiker och tjänstemän och skadegörelse riktad mot vår lokaltidning.

Det här är allvarligt och håller Eskilstunas utveckling tillbaka. Därför handlar det här inte om enskilda händelser utan om ett angrepp på det öppna och demokratiska samhället.

Sett ur mitt perspektiv som ytterst ansvarig tjänsteman för den kommunala organisationen så oroar de senaste årens utveckling. Jag ser fler hot mot enskilda medarbetare. Det oroar mig att beslutsfattare utsätts för påverkan att fatta vissa beslut om dom inte agerar eller gör på ett visst sätt.

Jag tror att alla vill leva i ett öppet och demokratiskt samhälle där det är högt i tak och man får uttrycka tankar och idéer.

Men det förpliktar också. Vi ska fortsätta påverka politiker, ha en bra och konstruktiv öppen debatt i media, på nätet och i andra offentliga sammanhang. Inte tu talt om annat. Men jag tror att hatet och oförsonligheten måste utmanas. Annars utvecklas inte Eskilstuna.

Chefredaktör Peo Wärring sammanfattar i tisdagens Eskilstuna Kuriren tillsammans med ledartexten vad vi har att göra nu – att stå upp för grundläggande demokratiska värden. Eskilstuna är värt det.

Apropå positiv utveckling. Den här veckan träffade vi representanter från Mälardalens högskolas studentkår. Viktiga frågor som stod på agendan var bl a en idé om hur vi får studenter att bosätta sig här och bli Eskilstunabor.

Då prövas vår förmåga att erbjuda bostadsgaranti. Det är viktigt att Eskilstuna kan ta emot alla studenter särskilt nu när ansökningarna är rekordstora. Här behöver såväl kommunen som de privata fastighetsägarna hjälpas åt.

Den här veckan har vi haft viktiga och avgörande möten om arena, bad och just högskolans framtid. I slutändan är det avgörande ekonomiska beslut som skall fattas som ska följa Eskilstuna i kanske 30-40 år.

Då krävs eftertänksamhet och god analysförmåga.

Jag blir så glad när jag ser att vår stora satsning Fler Jobb tillsammans med Arbetsförmedlingen ger resultat. Just nu är det ca 230 personer som har ett kommunalt arbete under ett år. Och fler blir det.

Det här är en bra och framåtssyftande satsning där Eskilstunabor ges möjlighet att få erfarenhet, kompetens och bidra istället för passivt försörjningsstöd.

Jag noterar också att vi tillsammans med några ytterligare kommuner håller på att bli stilbildande. Bra Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den regelbunde läsaren noterar att jag har en förkärlek till idrotten. Det handlar inte bara om att jag gillar kampmomentet och prestationen i sig själv utan min erfarenhet är också att idrott och kultur skapar stolthet.

Stolthet hos enskilda och grupper av intresserade men också till en hel stad. Jag förvånas till exempel att att min 92-åriga mamma – trots att hon aldrig sett en handbollsmatch – gläds åt att det går bra för Guif.

Och jag tror att det är så vi ska se idrotten och kulturen – utöver sina egna självständiga värden så bygger de identitet och känsla.

Det är därför Teatern eller Stålforskolans Konserthall är så viktiga. Det är därför Konstmuséet och Lokomotivet är viktiga för Eskilstunas utveckling.

Det är därför den nya arena och badet är viktigt.

För några år sedan dristade jag mig på ett öppet möte att säga att Eskilstuna skulle bli en av topp-10 kommunerna som idrottstad.

Mitt budskap möttes med viss munterhet.

Okey..häng med. Sedan dess har Guifs herrar fortsatt och etablerat sig i den absoluta toppen. Guifs damer spelade om en elitserieplats men orkade inte riktigt ända fram den här gången.

I helgens JSM och USM representerades Eskilstuna av fem (!) handbollslag från Eskil, Guif och Göksten.

Smederna har tagit tillbaka sin elitserieplats och visar upp ett slagskraftigt lag inför den här säsongen.

Eskilstuna Baskets damer är klara för elitspel i Damligan.

Citys herrar gör nu sina andra säsong i divison 1 och Uniteds damer finns med i näst högsta serien.

Lägg då till att Eskilstuna gymnasterna Jonna Adlerteg och Ida Gustavsson tar EM-silver och en meriterande 6:e plats så börjar bilden klarna.

Lägg då ytterligare till att jag är ute ochs springer efter några års (?) uppehåll så…Tack för kaffet!

På hemmaplan
Besök gärna Stadshuset i helgen. TIllsammans med Länsstyrelsen bjuder Sörmlands nye landshövding Liselott Hagberg och Jimmy Jansson in till Öppet hus.

Jo då det blev grillpremiär i den Erikssonska familjen även om mössa och handskar var på.

Det känns vår i luften och förhoppningsvis så kommer jag att hämta ut trädgårdsmästaren som jag ställde in  i förrådet i höstas.

Uppfostran börjar ge betalt. Sonen är uttagen i landslaget och ska representera Sverige i VM…i bordshockey. Stort!

Annars lyssnar jag på en livekonsert med Miles Davies just nu. Hustrun protesterar och lägger konsekvent på en samlingplatta med Rod Stewart. Ni hör hur jag har det.

Ha en skön vårhelg!

Responses

  1. Kommentarer till följande:

    Påstående Pär1:
    ”Jag blir så glad när jag ser att vår stora satsning Fler Jobb tillsammans med Arbetsförmedlingen ger resultat. Just nu är det ca 230 personer som har ett kommunalt arbete under ett år. Och fler blir det.”

    Svar HEF1:
    HEF: Det är tråkigt och bedrövligt att Eskilstuna – Vi (kommun, näringsliv, civilsamhälle) – så till den milda grad tillsammans har misslyckats att skapa betingelser för ett framgångsrikt arbetsklimat. Vilka jobbförutsättningar saknas? Var finns problemen och vilka beslutfattare har misslyckats i respektive organisationer? Hur mycket kan antalet offentligt ”sysselsatta” i kommunen växa? Hur får vi ett ”jobbspänstigare” klimat i Eskilstuna. Vad har gått snett? Finns skyldiga inom majoritetsstyret? Var finns ansvar som leder till framgång – inte ”parkering av arbetslösa”. Men självfallet måste vi hjälpa de stackare som inte lyckats skaffa sig själva jobb. Har svårt att se idrotten som bidragande framgångsfaktor i detta sammanhang.
    Det måste vara något ”fel” med Eskilstuna och oss medborgare! Varför hamnar vi nästan alltid i botten, förutom i vissa ”populistiska” branschjippon.
    Trots kommundirektörens glada tillrop (alltid något), tycks vi inte på allvar ”komma igång” på vår framtidsresa. Vad kan vi ”skylla” våra misslyckanden på? De oupplysta pladderpolitikerna svarar väl reptilmässigt att det är den sittande regeringens fel. Men vad gör då oppositionen i Eskilstuna? Vad då, har vi en opposition?

    Påstående Pär2:
    ”Viktiga frågor som stod på agendan var bl a en idé om hur vi får studenter att bosätta sig här och bli Eskilstunabor.
    Då prövas vår förmåga att erbjuda bostadsgaranti. Det är viktigt att Eskilstuna kan ta emot alla studenter särskilt nu när ansökningarna är rekordstora. Här behöver såväl kommunen som de privata fastighetsägarna hjälpas åt.”

    Svar HEF2:
    HEF: KIMP – Kom Inte Med Poblem – kom med konkreta förslag på lösningar!
    Ja, ja,hjälpas åt..men hur och med vad? Var finns slantarna? Tyvärr saknas en kompetens- och framgångstung ledning såväl politiskt som företagandemässigt. Eskilstuna är ingen perifer norrlandskommun. Vi befinner oss i Sverige kärna. Mälardalen! Här finns jobben för de som kan ”ta förs sig” och är företagsekonomiskt ”drivande”. PENGAR TALAR- MONEY TALKS, ska det vara så svårt att inse detta fullt ut. Vad menar Pär med ”hjälpas åt”? Pär är mycket duktig på kommunens sociala huvuduppgifter,men han måste jobba mer på stabila – verklighetsnära – allianser med KAPITALET – näringarna.

    Ta in säg 5 st etablerat framgångsrika tunga industriledare i ett kommunalt utvecklingsråd. Ge dessa bra betalt, frihet att agera och kräv resultat!
    Rädda Eskilstuna! Vi gör inte detta med att tusenfalt öka antalet kommunanställda! Kära opposition , och då menar jag de av oss som kan, vet, men inte orkar bry oss; Sätt fart på politikerna. Tillse att få in rätt folk i de politiska partierna. Folk som bevisligen kan prestera! inga mesiga ”pladdrare”! Vi får den kommunledning vi förtjänar. Sover vi så sover kommunen?

    Woops, det här blev en riktig ”gnällkommentar!

    För Eskilstunas väl!

    Hans-Erik Fredbäck (GSP) ”GnällSpiksPartiet”


Kommentera

Kategorier

