Skrivet av: Pär Eriksson | april 21, 2013

Om en stad nära oss, ett tåg och en skola och vikten av en ny mental bild

Denna märkliga och magiska huvudstad.

Som liten grabb på 1960-talet så var det ett himmelrike och ett stort äventyr att få åka till Stockholm.

Min några år äldre kusin introducerade mig i idrottens värld och jag fick besöka Stadion och då nybyggda Johanneshov.

Och i samma stund var kärleken till Djurgårdens IF befäst i en livslång relation.

Min generation minns säkert köerna utanför jeansbutikerna

Men Stockholm blev också en vallfärdsplats för mig som tonåring. De allra häftigaste jeansen fanns på ”hypade” Gul och Blå. De häftigaste modsjackorna på Överskottslagret.

Skulle man köpa Frank Zappas nya LP så var det till Stockholm man fick åka.

Naturligtvis kan berättelsen göras längre med allt flitigare besök som förälder och vuxen. Gröna Lund och Skansen, teater och musikaler till dagens konferenser, shopping eller konstutställningar.

Jag tror läsaren förstår mitt budskap. Stockholm är en del av min uppväxt, mitt liv.

En ny mental bild
Och det kanske inte är så konstigt. Eskilstuna är en del av Stockholms- och Mälarregionen.

På 1960-, 1970-, och 1980-talen som en utflyktsort – något man reste till. På det sena 1990-talet och 2000-talet som en integrerad del av Eskilstuna.

Det som tog 1 timme och 40 minuter tar idag 1 timme med tåg. Det som tog nästan 2 timmar på halvdåliga vägar över Kjula, Härad och Södertälje och in mot ett trångt Stockholms city avverkar du med bil på dryga timmen idag.

Historiskt har Eskilstuna legat på en nord-syd axel. Vi har varit en sydlig utpost i Bergslagen. Malmen har brutits i gruvorna och transporterats till Eskilstuna för bearbetning och vidaretransport i flera hundra år.

Det är först på 1990-talet som Eskilstuna tydligt förändrade sitt mentala bild. Det vill säga att vi finns på en öst-västlig magnitud. Denna gång inte som en sydlig utpost av Bergslagen utan som en västlig viktig stad i Stockholmsregionen.

Järnvägen och skolan
Idag är det ca 6 500 som pendlar ut från Eskilstuna varje morgon och lika många som pendlar in. Det är en enorm utveckling om vi jämför 15-20 år tillbaka i tiden.

Det betyder att man kan vara utbildad kemiingenjör och bo kvar i Eskilstuna.

Det betyder att Mälarsjukhuset, Volvo CE, Energimyndigheten, högskolan och vår egen kommunala organisation kan fyllas på av välutbildade medarbetare som väljer att bo i Stockholm, Strängnäs eller Västerås.

Vi blir en modern stad med stora flöden av människor, kunskap och kompetens.

Det är många som bidragit till den mentala resan som också manifesterades av Svealandsbanans tillkomst i slutet av 1990-talet.

Men det går inte att inte nämna dåvarande kommunstyrelsens ordförande Hans Ekström och hans politiska generation.

Jag hör det när jag är ute och representerar Eskilstuna i Stockholmsregionen. Det var och han och dåvarande politiska och tjänstemannaledning tillsammans med näringslivet som satte Eskilstuna på kartan på ett nytt sätt.

Här finns också många lärdomar att göra i ledarskapet och förmågan att agera strategiskt och långsiktigt. Som gammal Eskilstunabo så kommer jag väl ihåg de protester och funderingar som fanns bland oss Eskilstunabor.

Behövs verkligen någon ny järnväg till Stockholm? Det är väl bara några välbeställda eller yuppies som det hette då som skulle åka. Det här var inget för Eskilstuna.

Jag minns också mediadebatten om att dra fram en ny stor järnvägsbro genom den vackra och prunkande Forsparken. Stackars St Eskil.

Jag skriver inte det i någon raljerande ton utan vill bara att vi lär oss. Förändring kräver modiga människor. Förändring kräver att man lyssnar samtidigt som man bär en vision av vart vi ska på sikt.

Jag brukar lite skämtsamt men med ett visst allvar hävda att järnvägen och skolan kom till övriga Sverige i slutet av 1800-talet. Till Eskilstuna kom de i slutet av 1900-talet.

För förutom Svealandsbanan så är det etableringen av Mälardalens högskola som idag är drivmotorerna för Eskilstunas utveckling. Något som understödjer näringslivet och offentlig sektors utveckling.

Att vi snart ”breakar” 100 000-vallen vad gäller befolkning handlar i mångt och mycket om Eskilstunas utbildningsmöjligheter och vår förmåga att modernisera och förbättra kommunikationerna.

En tydlig vision och riktning för Eskilstuna
Från ledningens sida har vi en tydlig riktning att än mer bli en del av Mälardalen- och Stockholmsregionen. Min bedömning är att det är där Eskilstuna kan hämta än mer kraft – som en del av huvudstaden.

Vårt geografiska läge – tack än en gång St Eskil – är just nu en av våra starkaste framtidsfaktorer. Eller som en kulturgeograf träffande sa till mig – ”om Eskilstuna inte fanns så skulle de skapas en ny stad på den här platsen just nu”.

Det är den fördelen vi ska utnyttja de närmaste åren.

Det betyder att vi behöver satsa än mer på bra och hållbara kommunikationer. Det ska vara lätt att ta sig runt Mälaren.

Det är just därför samarbetet med Strängnäs, Västerås och Enköping är så viktigt. Detta utan att släppa att vi är en del av länet Sörmland. Men fokus är 4-stadssamarbetet.

Jag märker också att Eskilstuna röner allt mer uppmärksamhet bland Stockholmskommunerna. Vi blir också en del av Södertälje, Salem, Huddinge och Botkyrkas liv.

Precis här har vi vår framtida utmaning och jag ser så många framtidsmöjligheter.

Långt från näthatarna och insändarsidornas oförsonlighet.

Ha en riktigt bra vecka!

Responses

  1. Jag är på väg till Västerås nu från Eskilstuna. pga att SJ sparat in tidigare tåg fick jag åka över Arboga. Resan tog 1.5 timmar i stället för 35 min. Medan det blir förbättringar på en del håll blir det försämringar på andra.
    Jag vill bo kvar i Eskilstuna. Kan du hjälpa mig med det? Jag behöver bättre förbindelse med Västerås.
    Mvh
    Berit Sahlander

  2. Hej Berit!
    Inte alls bra. Det är väl ett bra exempel på vikten av att kommunikationerna fungerar runt Mälaren.

    Västerås är en förbindelse som vi tycker är viktig och vi driver också tillsammans med Västerås att det ska vara täta och pålitliga tågförbindelser.

    Vi får hjälpas åt att påverka SJ.

    Tack för att du bryr dig!

    Pär E

    • Tack Per. 🙂 Jag räknar med din hjälp här. Min röst är tyvärr inte lika stark.

  3. Hej Pär!
    Missförstå mig inte nu, när jag låter meddela min uppfattning av ditt följande ”mantra” : ”Långt från näthatarna och insändarsidornas oförsonlighet.”. Jag tillhör en skara av fria debattörer i EK och annorstädes som tror mig göra nytta genom att vittna om företeelser som jag anser avviker från mina politiska uppfattningar och övertygelser om vad som sammantaget är bäst för Eskilstuna. Säkert är tonläget i den politiska oppositionshettan ibland överdrivet, men värdet av tryck- och yttrandefrihet i den lokala pressen måste hållas högt i den sanna demokratins namn. Jag ber Dig därför att utveckla och för oss ca 100 000 medborgare i Eskilstuna närmare förklara vad Du menar med Din tolkning av t.ex. insändare (fria åsikter) i Eskilstuna-Kuriren. Vem vill ur hjärtat öppet förmedla oförsonlighet? De flesta människor tiger av rädsla! Säkert många av Dina nästan 100000 medarbetare, så länge Nöjd-Medarbetar-Index (NMI) understiger 100%. Jag tycker det är bra att folk är modiga och bemödar sig att öppet delta i den fria demokratiska processen. Visst slinker det med en del trams på insändarsidorna, men det måste vi tåla. Eller hur? Jag tycker nu att Du bör be alla flitiga insändarskribenter om ursäkt. De utgör ofta demokratins kärna.
    Med största respekt och tacksamhet för Dina goda krönikor
    Hans-Erik

  4. Hej Hans-Erik!

    Bra att du frågar.

    Jag har precis som du kunnat följa medias utveckling under ganska många decennier. Jag har varit ”nära” åtminstone tre stora och viktiga lokaltidningar och åtskilliga nationella media, webb-sidor och e-tidningar under åren.

    Tyvärr har jag sett en utveckling där hatet och oförsonligheten stärkt sin position – bl a på bekostnad av det bildande demokratiska samtalet.

    Idén att man prövar sina argument – det är möjligt att jag är naiv så här på 2000-talet – ersätts inte bara att rena hatet (jag är övertygad om att du följt vad många unga kvinnor utsätts för i debatten) utan också av ironi, rena oförskämdheter och just tendensen till oförsonlighet.

    Mitt bland allt detta finns naturligtvis goda ambitioner, ett gott samtal och bra diskussioner. Jag menar också att det är huvudsidan men jag tror att vi båda kan enas om behovet av det öppna och fruktbara samtalet.

    Jag delar din synpunkt att vi behöver fler modiga debattörer som sätter en annan agenda än just ”hat och oförsonlighet”.

    Därav mitt utmanande mantra.

    Ha det bra

    Pär E

  5. FRIDSTADEN!

    Tack Pär! Det värsta som kan hända här i Eskilstuna att vi får ett ”skuggsamhälle” som styrs av slutna icke-demokratiska krafter med en egen ”agenda”. Tendenser finns i form av vissa mer eller mindre ljusskygga föreningar (svårt att vara tydlig) mend dragning åt det kriminella hållet. Likaså finns på vissa håll ”stödorganisationer” (svårt att vara tydlig) med dunkla motiv. Det skulle kunna vara (säger inte att det är så!) klaner som gör bidragsmottagare beroende av gentjänster och ”höga räntor” etc.
    Vi behöver ett tryggt och öppet samhällsklimat, helst utan att vi tvingas bygga ett polissamhälle.Jfr USA. Vi behöver ett demokratiskt socialliberalt samhällsklimat. Och jag tror att så kommer att bli fallet, kanske redan efter 2014. Sveriges konstitutionella styrka måste bevaras. Ansvar och rättvisa hand i hand!
    Vi är helt överens Pär, och jag förstår att Du (trots Din medfödda mjuka framtoning) ibland måste få ”ryta till”. Du vet ju mer än de flesta vad som förekommer ”bakom kulisserna” i Eskilstuna. Mycket elände. Inte minst för barnfamiljer, men även bland sjuka äldre, Vi måste ”ta hand om varandra” på ett nytt sätt, ett solidariskt, politiskt gränsöverskridande och kraftfullt samarbetsorienterat sätt. Krasst politiskt. S+FP+MP+ ? i möjlig symbios efter valet. Fristaden Eskilstuna bör bli FRIDSTADEN Eskilstuna!!!

    Det är aldrig fel att drömma om ett ännu mer tryggt och trivsamt Eskilstuna.

    Vi kämpar på för det goda! Jag som blygsam samhällsdebattör. DU som tung styresman för den genomförande makten i Eskilstuna. Makt byggs med kompetens (kunskaper och erfarenheter) och där är Du i topp!
    Flaggan i topp för Eskilstuna!!!

    /Medborgare Fredbäck

  6. Hans-Erik du behöver inte vara så ödmjuk….apropå blygsam samhällsdebattör.

    Du har en vass penna men med runda konturer. Det uppskattar jag.

    Ha en bra vecka!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

