Skrivet av: Pär Eriksson | mars 31, 2013

Om en marknad, det urbana livet och vikten av äkthet och autencitet

Läsaren tycker kanske att jag börjar lite märkligt.

Det är påsk och i Torshälla pågår en matmarknad. Det erbjuds hemkokad sylt och marmelad. Nybakat bröd från vedugnen och kött från gården som vi känner namnet på.

Längtan efter det nära
Det som slår mig är att mitt i det snabba, det industriella och det billiga – som vi också behöver – så längtar vi på något sätt efter det nära, det genuina.

Det är väl det här debattören och sedemera EU-politikern Marit Paulsen förmedlat i decennier. Och kanske vi är där nu. Som konsumenter reagerar vi till slut mot dålig och oetisk djurhållning, falska varudeklarationer, långa transporter och miljöfarliga medel som tär på natur och människa.

Samtidigt som vi hyllar det urbana, intensiva och täta stadslivet så reagerar vi med att värna den enkla korvgrillningen vid sjöns kant. Många åker ut på landet till stugor och pörten och lever ett enklare liv.

Det är som att vi människor längtar efter autencitet och äkthet. Eller i vart fall som vi 1900-talsmänniskor uppfattar att det goda livet en gång var.

Kanske det finns en bedräglighet i det här resonemanget. Mina föräldrar och deras generation kan också berätta om en annan verklighet med dragiga kåkar och utedass. En verklighet då fint kött och andra specialiteter var något för de välbeställda och matkostnaderna tog en stor del av en barnfamiljs månadsbudget.

Men detta till trots så tror jag att den där matmarknaden i Torshälla står för något djupare. Precis som längtan efter det enkla och nära livet också svarar upp mot ett behov som vi människor bär på.

Ett arbetsliv som utvecklas
Jag tänker också på den här utvecklingen när jag ser hur arbetslivet utvecklats över tid. Snabbare och fortare med mindre tid till de där avgörande samtalen och mötena som är så viktiga i den typ av verksamhet som vi i en kommun står för.

Jag ser en teknisk utveckling som är fascinerande. Arbetet har i dess absoluta mening flyttat hem till våra hjärnor och hem. Som kommundirektör är jag nåbar dygnet runt och jag gör mig också nåbar. Detta skrivet av en person som arbetat i en miljö med bruna internkuvert och fasta bordstelefoner.

Jag ser att möten blir effektivare och att läsplattor, PC och mobiltelefoner fyller sammanträdesbord och arbetsplatsträffar. Men jag ser också ofokuserade medarbetare där det viktiga samtalet utkonkurreras av ständig uppkoppling mot den yttre världen. Något kan ju ha hänt…

Vikten av autencitet och äkthet
Låt mig vara extremt tydlig – jag som följt arbetslivet i 35 år ser en fantastisk utveckling i offentlig sektor som kan skrivas i ord som effektivitet, produktivitet, delaktighet och fokus på brukaren.

För att fortsätta tydligheten – jag uppskattar livsmedelskedjor som är kvalitetsmedvetna och ger oss människor möjlighet att ta del av billiga varor vi knappt ens kunde stava till från några decennier sedan.

I den meningen står jag upp för moderniteten och det urbana livsmönstret. En urbanitet som skrivs med ord som förtätning, miljötänkande, lika villkor och integrering.

Men jag ser också svagheterna. Jag ser hur människor tappar kontakten med sig själva. Jag ser hur det nära och förtroliga samtalet ersätts av ett mail eller en Twitter- och Facebook-kommentar.

Om vi ska klara av att ta det där nödvändiga steget in i det moderna och postindustriella samhället så kommer det att krävas mer av autencitet och äkthet. Och då pratar jag inte om matmarknader och sommarstugor utan om mänskliga, verkliga relationer mitt i det där urbana stadsbruset.

Vår satsning en del av det nya
När vi i Eskilstuna kommun nu gör den största satsningen någonsin på ledar- och medarbetarutveckling – Modigt Ledarskap och Modigt Medarbetarskap – så har det ytterst som syfte att stärka och förbättra vårt arbete mot brukaren och kunden.

Men vårt syfte är också att stärka vår förmåga att samtala. Att vara nära, att utveckla ett autentiskt och levande medarbetarskap som känns in på huden när vi möter barn, ungdomar, funktionshindrade, äldre, familjer, kulturbesökare eller hyresgäster.

Det är därför Eskilstuna kommun sätter mötet i fokus. Det är i mötet mellan medarbetaren och brukaren som värdeskapandet sker. PC:n, mobilen och läsplattan understödjer.

Därför eftersträvar vi också ett ledarskap som är synligt. Vi vill se mer av nära dialog mellan chef och medarbetare. Fler förtroliga och öppna samtal. Fler levande och tydliga medarbetaröverenskommelser om vad som är vårt uppdrag.

Vi vill gå från ett tänkande där vi är personal till medarbetare. Men också att på sikt klara av att alla ser sig som medledare i sina roller.

Och för det krävs just autencitet. Precis som jag känner när jag står där vid marknadsståndet och förstår att den här kvinnan och mannen har en närhet till den vara de säljer. Eller i vart fall befunnit sig i närheten av produktions- och transportkedjan.

Precis så vill jag att våra Eskilstuna och Torshällabor känner när de möter oss. Ett gäng moderna människor men som lever nära, öppet och autentiskt i förhållande till de vi är till för.

Flummigt, invänder den kritiske läsaren. Ja, kanske. Men vad har vi för alternativ i en värld och samhällatmosfär som snurrar allt fortare och tenderar att särskilja oss människor?

Vi behöver gå en annan väg än den som näthatarna och insändarsidornas oförsonlighet står för.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

