Skrivet av: Pär Eriksson | mars 28, 2013

Veckan som gått – w 13

På jobbet
I slutet av förra veckan så träffades landets kommunchefer i Stockholm. Det här är ett bra tillfälle att fånga läget om hur kommunerna har det. 

En bild som tornar upp är att vi blir allt mer delade. Många kommuner sliter med minskad befolkning, tomma bostäder och stora ekonomiska utmaningar.

Detta samtidigt som många kommuner växer och problemen där handlar snarare om att man inte hinner med att bygga tillräckligt med bostäder eller att utveckla kommunikationer och infrastruktur.

Tydligt är att det krävs mer och mer av ett regionalt ledarskap. Snart när ingen stor fråga går att lösa inom den egna kommungränsen.

Jag vet inte om jag var på extra gott humör förra veckan man jag tycker att det är fler och fler som uppmärksammar vår stad. Fler och fler som har hört gott om oss och att något positivt är i görningen. Det är viktigt att få förmedla det.

Det pratas om Eskilstuna på ett annat sätt än vad vi kanske själva gör. Långt från näthatarnas och insändarsidornas oförsonlighet.

Jag hade tillfälle att lyssna till kommunstyrelsens ordförande Boel Godner från Södertälje förra veckan.

Det var mycket stimulerande och det som slår mig är att hon lyckas förmedla en positiv känsla för Södertälje och allt gott som är på gång med en rak och tydlig bild över de problem de brottas med. Bl a hög arbetslöshet och kriminella gäng.

Hon står lite för det jag tycker också vi förmedlar här i Eskilstuna. Optimism och framtidstro tillsammans med en ärlig och öppen attityd till de problem Eskilstuna har.

Den här veckan så hade kommunstyrelsens arbetsutskott möte och agendan var lika imponerade och bred som vanligt.

Viktiga bolagsfrågor, resurser till överförmyndarnämnden, stöd till Fairtrade Forum, hälsofrämjande insatser, ändringar i ordningsstadgan, yttranden om ansökan att driva friskolor, säkerhetsarbetet, detaljplaner, översiktplan, medarbetarundersökning och besök av Arbetsförmedlingens chef Patrik Vikström…puh..

Under en veckan så har vi ett antal gäster som besöker Stadshuset. Den här veckan var en delegation från Internationella Friidrottsförbundet på besök med anledning av att Eskilstuna kandiderar för att att få arrangera Junior-EM i friidrott.

Smederna-Jimmy 

2xJimmy Jansson och en kommundirektör

Jag hade också tillfälle att gratulera Jimmy Jansson från Smederna som jag mötte då han var på väg in i Stadshuset för ett möte. Jag är glad över att Jimmy celebrerades som Årets Idrottsledare i Eskilstuna förra veckan på Idrottsgalan.

Jimmy står för en attityd som är viktig i Eskilstuna – samarbetsinriktad och han står upp för Smedernas klubbmärke samtidigt som han gillar Eskilstuna.

Det är många som passerar Stadshuset under en vecka. Jag sprang också på Josef och Adel från Örebro. Det är två unga killlar som bott i Sverige i några år och som nu arbetar med något som kallas IT-guiden. Det bygger på att ungdomar hjälper äldre att orientera sig i den nya tekniken.

Örebro

Två engagerade Örebro-killar på besök i Eskilstuna för att förmedla sina erfarenheter

Det var extra kul att träffa dom eftersom de hade sin bas i ”mitt” gamla område Almby-Tybble där jag arbetade just med ungdomar på 1980-talet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna är en idrottsstad. Det behöver sägas igen och igen. Även om vi fortfarande trånar efter det där SM-guldet i någon av de stora bollsporterna så genomsyras Eskilstunas 1900-talshistoria av idrott.

Och då inte bara att vi Eskilstunabor själva idrottar utan också att vi är en stad där många evenemang förlagts genom åren och satt Eskilstuna på kartan.

Klassiskt kort från fotbolls-VM 1958 – match i Eskilstuna Paraguay-Jugoslavien 3-3 efter sen kvittering i 80 minuten av Romero. Publik 12 000 på anrika Tunavallen.

Det här är viktigt och en del i att bygga identitet och stolthet.

När jag pratar med människor utanför Eskilstuna så är det naturlgitvis många som besökt Parken Zoo men minst lika många har varit här genom åren och spelat basket, handboll och fotboll, simmat, friidrottat eller gymanstiserat.

I den meningen är vi en ungdomsidrottens stad. Och vi har så många bra och engagerade idrottsledare som betytt så mycket för oss.

Jag vet att det är en farlig övningatt börja nämna namn – för man glömmer lätt eller förbiser någon – men jag tänker på mina egna idrottsledare Bosse Wedlund, Tord Juszczak och Classe Karlsson men också andra viktiga som Hasse Leonardsson, familjen Mohlin och dagens viktiga Bengt Gustavsson, Cecilia Nilsson och Bengt Eskil.

För mig så får de namnen representera tusentals idrottsledare som bidragit till Eskilstunas och Torshällas utveckling.

Just därför är det så starkt och viktigt att just vi  i Eskilstuna skulle kunna få stå som arrangör för Junior-EM i friidrott 2015. Det skulle vara det ultimata beviset på att vår stad är just barnen och ungdomarnas idrottsstad.

På hemmaplan
Det är dags för påsk. Min mamma och några av barnbarnen kommer och besöker oss. Och det är en ynnest att få träffas så här fyra generationer. Det är livskvalitet.

Annars lyssnar jag mycket på David Bowies nya nu. Efter 10 års tystnad så är han tillbaka. Något mer återhållsam med med samma energi.

Och naturligtvis hejar vi på Guif i helgen. Nu står vi upp för klubbmärket och Eskilstuna.

Jag önskar er alla en skön påsk och förhoppningsvis välbehövlig vila.

Ha det bra!

Kommentera

Kategorier

