Skrivet av: Pär Eriksson | mars 14, 2013

Veckan som gått – w 11

På jobbet
Som komundirektör möter jag hundratals verksamheter. Då måste man utveckla ett system för hur man enkelt kan värdera läget.

Jag tänker så här; För det första vad tycker brukaren eller medborgaren? Är de nöjda med verksamheten?

För det andra – hur går det med ekonomin, har arbetsplatsen ordning?

Och för det det tredje – hur mår medarbetarna?

Det må vara förenklat men hellre det än att inte ha något att hålla sig i.

När jag nu så här i början av året tar del av alla rapporter och sammanställningar så slås jag av alla goda resultat. Till huvudsidan är elever, föräldrar, äldre och anhöriga nöjda med våra verksamheter.

Jag ser det också i olika sk NKI-mätningar (Nöjd-kund-index) över hur man blir bemött inom olika myndighetsutövande verksamheter eller t ex hur man värderar biblioteken eller vår räddningstjänst.

Jag noterar också att vi har ordning på ekonomin. För nionde året i rad (!) levererar Eskilstuna ett överskott i sina finanser.

Och så då till medarbetarna. En viktig förutsättning för att nå allt detta är att medarbetarna trivs, känner motivation och driv.

Den här veckan redovisades resultatet av den årliga medarbetarenkäten. Och vi förbättrar oss ytterligare från en redan bra nivå.

Det är också extra roligt att få celebrera riktigt bra insatser. I år var det vår centrala och samordnade Rekryteringsenhet tillsammans med Odlarskolans träningsskola som kunde visa upp bäst resultat av alla mer än 900 arbetsplatser. En stor eloge.

Jag tar också av hatten för Arbetsmarknads- och familjeenhet i Torshälla som är den arbetsplats som gjort störst förbättring. Det visar att det sällan är ”fel” på medarbetarskapet utan i ett nytt sammanhang, ett nytt och tydligt ledarskap så går det att vända utvecklingen. Tillsammans! Jag bli så glad.

Den här veckan hade vi träff med Näringslivskommittén. Förutom att vår nye näringslivsdirektör Marit Finch-Westin fick presentera sig så gick vi igenom innehållet i den sk Näringspolitiska beredningen som arbetat under hösten och vintern.

Slutsatsen är att Eskilstuna har en stor utmaning att skapa nya jobb. Både inom befintliga företag men också tillskapande av nya företag och få redan etablerade att flytta hit. Det i sin tur är beroende på vår utbildningsnivå, kvaliteten på högskolan, förmågan att erbjuda bra mark och attraktiva bostäder.

Den här veckan så träffas Eskilstuna, Västerås och Mälardalens högskola tillsammans för att summera erfarenheterna av 4-års samarbete i det sk Samhällskontraktet. Men också ta ut färdvägen för det framtida samarbetet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det har minst sagt varit en omtumlande arbetsvecka.

Inte bara att vi förbättrat och fått kvitto på den energi och kraft som finns bland våra medarbetare utan Eskilstuna uppmärksammades också på Årets Chefgala på Grand Hotell i Stockholm.

I fem olika priskategorier var vi 15 st som var slutnominerade och Årets Ledarutvecklare vanns av undertecknad.

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström delar ut pris till Eskilstuna

Det är naturligtvis stort för mig personligen – efter snart 25 års ledarerfarenhet – men framförallt så sätter det Eskilstuna på kartan. Att vi nu uppmärksammas och får stående ovationer inför ledare från näringsliv, offentlig sektor och fackliga organisationer är viktigt.

Även om Årets Ledarutvecklare är en individuell utnämning så är det Eskilstuna kommun som celebreras. Vi uppmärksammas därför att vi har en färdriktning för vad vi vill och vart vi vill med Eskilstuna. Vår stora satsning på Modigt Ledarskap och nu pågående Modigt Medarbetarskap är en del i den strategin.

Sveriges miljöbästa kommun 2012

Den här veckan är det stor miljökonferens i Eskilstuna. Som Årets Miljökommun 2012 står vi värd för en träff där vi bjudit in kommuner och organisationer för att både diskutera men också bjuda på våra erfarenheter.

Samtidigt läser jag att ”medicinverktygsföretaget” Stille bygger nytt och tror på Eskilstuna. Ute i Hällby bygger Volvo CE nytt för att kunna härbärgera ny verksamhet.

Upphandlingen av nytt bad och förnyelsen av Fristadstorget är klara och nu väntar vi bara på att entreprenadmaskinerna och byggföretagen ska göra sitt.

Den här veckan är några av våra medarbetare nere på den stora fastighetsmässan i Cannes i Frankrike och just nu när du läser det här genomför seminarier och möten om Eskilstuna som logistikstad och en stad som erbjuder attraktiv mark för bostadsbyggande.

Jag blir så glad och så förhoppningsfull över den här staden.

Så långt, så långt från näthatarnas förvridna bilder och insändarsidornas oförsonlighet.

På hemmaplan
Även om kylan inte riktigt ger med sig så vinner alltid våren. Jag hör vårfåglarna som signalerar att något nytt är i görningen. Så skönt…

Mina första trevande försök att återupprätta löpningen slutade med att jag tappade rösten i tre dagar. Skönt sa hustrun och mina arbetskamrater…

Lilla barnbarnet B från Stockholm var på besök och delgav mig nya insikter om pärlplattans mystiska värld.

Annars lyssnar jag mycket på Local Natives just nu.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Grattis till utnämningen, den är du värd. Årets kvalitetskommun näst på tur? Jag har fått ta del av en del av Eskilstunas resa och jag tror på Eskilstuna (fast jag inte bor där längre)! Håller tummarna!

  2. Härligt Mona. Uppskattar dina ord.

    Bor du i Stockholm numer eller….

    Pär E

    • Ja, sen årsskiftet bor jag i Vällingby. Närmare till jobbet iaf de dagar jag är i Stockholm (mycket resor).


Kommentera

Kategorier

