Skrivet av: Pär Eriksson | februari 28, 2013

Veckan som gått – w 9

På jobbet
Jag fick besök av fyra elever från KomVux förra veckan. De hade samhällskunskapslektion och deras lärare tyckte att man kunde diskutera kommunal demokrati på plats.

Jag gillar sådana här initiativ och kanske framför allt därför att det blir ett lärande åt båda håll. Det är lärorikt att i ett samtal få fyra livsberättelser från Vietnam, Somalia, Irak och Sverige.

Och det finns så mycket att lära av varandra om vi bara lyssnar. För i grunden så har vi något väldigt starkt tillsammans – vi är Eskilstunabor.

Jag har de senaste veckorna haft tillfälle att träffa rektorer och chefer från våra friskolor och fristående förskolor.

Under mina år i Västerås så var jag ansvarig för de kommunala skolorna. Detta samtidigt som det fanns en rad friskolor och fristående förskolor. Jag tror att jag för några år sedan räknande till dryga 20 friskolor på grundskolan och gymnasiet.

Att agera i den här miljön har präglat mitt sätt att tänka och förhålla mig även om det var de kommunala skolorna jag ansvarade för.

De träffar jag nu har varit med på bekräftar vikten av att vi tänker Eskilstuna, att vi tänker alla barn och elever – oaktat ägare och driftform. Det är utbildningsnivån i Eskilstuna vi ska höja och just därför krävs också ett gott samarbetsklimat mellan de olika skolorna. Att vi förmår sätta Eskilstuna i fokus.

Fr o m årsskiftet har vi en utbildningsinspektör anställd i kommunen. Den funktionen är viktig och har bl a rollen av att ha fokus på hela utbildningssystemet i Eskilstuna och också säkra att villkoren är lika mellan de olika skolorna – oaktat huvudman. De kommunala skolorna måste ges samma förutsättningar som friskolorna och vice versa. Det är så man bygger en utbildningsstad.

Apropå skolan så har politikerna i Sörmlandskommunerna uppmärksammat att utbildningsnivån är lägre i vårt län än med jämförbara län. Just därför har vi ett intresse att tillsammans öka fokus och intresset för utbildningsfrågorna i ett regionalt perspektiv.

Den här veckan var vi några kommunchefer som träffades i Vingåker för att planera en temadag under våren då vi träffas tillsammans med länets alla skolchefer.

Den här veckan besökte jag också Enköping. I takt med att vi stärker våra relationer med Strängnäs och Västerås så blir Enköping en naturlig del av ett 4-stadssamarbete.

I mars har vi också ett gemensamt kommunstyrelsemöte mellan våra fyra Mälardalskommuner.

Den här veckan var det dags för februari månads kommunstyrelsens arbetsutskott.

Och bredden på ärenden imponerar – resurser till arbete mot missbruk och kriminalitet, samverkansavtal mellan kommun och polis, stöd till organisationer som driver på företagsutveckling, handlingsplna för etisk upphandling, bildande av gemensamt driftbolag Energi och miljö och Strängnäs Energi, länstransportplan, motioner om ombudsmän för äldre och funktionshindrade, redovisning av varumärkesundersökning, lägesrapport om romsk inkludering, Hyndevads ytvattenintäkt…om nu någon trodde att kommunal politik var tråkig.

Vi träffar representanter från studentkåren på Mälardalens högskola regelbundet. Den här gången pratade vi bla behovet av studentbostäder. Det här är viktigt och det gör mig bekymrad att Eskilstuna har svårt att erbjuda studentboende. Här måste kommunen och fastighetsägarna agera tillsammans.

Mdh studenter

Styrelseledamöter från högskolans studentkår

Den här veckan kliver vår nye förvaltningschef för Miljö och räddningstjänsten Ulf Lindstrand in som ansvarig. Lycka till!

Tack Owe Thörn för dina år hos oss. Du har tillsammans med dina medarbetare bl a gjort Räddningstjänsten synlig poch populär bland Eskilstunaborna. Att Stattbranden 2009 inte ledde till några dödsfall eller allvarlig mänskliga tragedier bär jag med mig i mitt hjärta.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
För några år sedan så berättade vår turistchef Patrik Andersson att Eskilstuna omsatte ca 400 Mkr i turistintäkter.

Jag minns också att Patrik var utmanade och menade att Eskilstuna borde kunna omsätta ca 700 Mkr om några år och på sikt passera miljardstrecket.

Lite ödets ironi är det att när det nu redovisas glädjande siffror från 2012 så står Parken Zoo mitt i sin värsta kris någonsin.

Och samtidigt är det så glädjande att Eskilstuna ökar sin turist- och besöksnäring. Det skapar jobb, det skapar energi och stolthet över vår stad.

Och är det något vi är kända för ute i landet – vi får det svart på vitt när vi tar del av den varumärkesundersökning som nyligen genomförts – så är det Parken Zoo. Måtte vi hitta tillbaka till det förtroendet.

Men Eskilstuna är inte bara sitt Parken Zoo. Vi ligger extremt bra och vackert till precis mellan Hjälmaren och Mälaren. Vår industrihistoria med Rademachersmedjorna, Stadsmuséet och Munktellmuséet är en tillgång. Det finns idag fler möjligheter att ta emot större konferenser och mötesträffar än tidigare.

Samtidigt så måste vi utveckla fler orsaker till att besöka Eskilstuna. Vi behöver visa upp det nya och moderna Eskilstuna. Den nya arenan kommer att ge oss nya möjligheter. Ett vackrare Fristadstorg, en förnyad Kungsgata, ett mer levande centrum höjer också attraktiviteten.

På hemmaplan
Jag skriver till Eskilstunabekantingen Jesper Bohm – nöjeskribent på Folket under många år – om han kan tipsa om några bra skivbutiker i sin nuvarande hemstad Uppsala. Jesper är en rolig en – det finns en som heter Spotify får jag i retur. Nå, förändringens vindar behöver väl inte blåsa så kraftigt…

Jesper är också författare – hans bok ”Du borde vara här” är läsvärd

Annars går helgen i lugnets tecken. Det blir nog handboll då Eskilstuna Guif gästas av Alingsås. Det blir också ett..nja jag vet inte hur jag ska beskriva det…men det blir ett möte om konsten av att kapa ved…ja, märkliga saker händer även i den Erikssonska familjen.

Kom på här om dagen att hustrun och jag hade bröllposdag. Glömde naturligtvis och tappade i minnet om vilket år det handlade om. Men se då kom jag ihåg att dottern fyllde 38 år och så var det löst…

Annars lyssnar jag på Shout Out Louds.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

