Skrivet av: Pär Eriksson | februari 21, 2013

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Den kommunala organisationen är viktig för en kommuns utveckling. Inte tu talt om annat men en stad, en ort är så mycket mer än dess kommunala organisation.

Ett samhälle består av dess medborgare, organisationer, föreningar och sammanslutningar. Det slog mig än tydligare när jag i helgen var inbjuden till att delta i hundraårsfirandet av Eskilstuna Samorganisation som är en sammanslutning med över 100 olika idrottsföreningar.

Så mycket bra människor, entusiaster och idealister som vill inte bara sin idrott och idrottsförening väl utan bidrar också till att utveckla Eskilstuna.

IF Svea en av de första idrottsföreningarna i Eskilstuna

Till och från blir jag inbjuden till att besöka olika föreningar och organisationer. Temat är ofta Eskilstuna utveckling och vart vi är på väg.

Det är lite ovanligt att få prata om Eskilstuna i en kyrka. Det är med viss ödmjukhet jag närmade mig Elimkyrkan som funnits hundra år. Den här veckan besökte jag RPG som är förening som samlar personer från olika frikyrkor. Och återigen slår det mig hur mycket engagemang och värme som finns för Eskilstuna.

Jag trivs bäst i samtalet och även om det blir en del föreläsning i sådana här sammanhang så uppskattar jag just samtalet där olika synpunkter och åsikter bryts i ett öppet och ärligt samtal. Långt från näthatets och insändarsidornas oförsonlighet.

Den här veckan besökte jag Västerås för att träffa den nye stadsdirektören Bo Dahllöf. Bo är återvändare efter tio år på Gotland. Det är extra roligt att Bo är född och uppvuxen i Eskilstuna. Lägg då till att jag har 20 års erfarenhet av Västerås så har vi en bra grund för att utveckla samarbetet ytterligare mellan våra städer.

Rekryteringsmässan – en av de frågor där vi samarbetar med Västerås

Sakta men säkert jobbar vi oss igenom de stora och viktiga frågorna för Eskilstuna. Projektet Fler Jobb – där försörjningsstödstagare erbjuds arbete inom den kommunala organisationen  är i full gång och precis idag är det ca 130-140 personer som är igång. Målet är 350 jobb.

Förra veckan så tecknades en avsiktsförklaring mellan Strängnäs och Eskilstuna om bildandet av ett gemensamt driftbolag – Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö. Vi ser såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar.

Och så togs då nästa steg i Parken Zoo. Jag är mycket glad att Irja Bäckström – fd Stattchef men också erfarenhet från bl a Statoil och SJ – är rekryterad som ny VD för Parken Zoo. Irja är en starkt värdebaserad person – vilket hon bl a visade vid händelserna kring branden på Statt – och hon kommer att bli en bra tillgång för både Parken och Eskilstuna.

Irja kommer ”hem” efter något år i vår grannkommun Strängnäs

Jag vill också passa på att välkomna den nye djurparkschefen Lennart Sundén till Eskilstuna. Lennart har med sig en bred erfarenhet från Kolmården.

Apropå att hälsa välkommen – nu är våra nya förvaltningschefer på Barn och utbildning och Stadsbyggnad på plats – Åsa Lundkvist som kommer från Mälardalens högskola och Dag Johansson från Norrköpings kommun. De blir viktiga delar i det fortsatta byggandet av den nya kommunledningen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Å så var då förnyelsen av Fristadstorget igång. Vår klassiska korvkiosk går i graven och snart börjar ombyggnationen på allvar.

Det är och har varit en intensiv diskussion bland Eskilstunaborna och på lokalmedias insändarsidor om Fristadstorgets förnyelse. Åsikterna går i sär.

Några menar att ett grått tråkigt torg måste förnyas och vara anpassat till det moderna Eskilstuna. Andra menar att det kostar för mycket och att torget visst duger gott.

Jag gillar den här diskussionen. Inte så att jag uppskattar varje uppkast där invektiven blir starka och rösterna mer gälla än konstruktiva men i det stora hela så är det sunt att det finns ett samtal, en diskusison. Det vittnar om engagemang och att människor bryr sig.

Fristadstorget är viktigt. Det är inte en plats vilken som helst. Det är Eskilstunas hjärta och i någon mening dess själ. En gång i tiden hette den Rinmanstorget men fick sitt nya namn 1907.

I mina ögon så är det geografiskt rätt beläget och arkitektoniskt vackert men sina ”höga väggar” och ett fint beläget stadshus i söderläge. Ett torg värt namnet t-o-r-g.

Och jag är fast övertygad om att det kommer att bli så fint och slå an en ny ton för den här staden.

På hemmaplan
I veckan så var det första dagen som jag hämtade morgontidningen utan att använda ficklampa. Vi går mot ljusare tider.

Ägnade faktiskt lite tid till att planera sommarsemestern. Kompisen ringde och ville att vi skulle vandra i Skottland. Intressant…

Stora barnbarnet och hustrun drog till Stockholm och Historiska Muséet med uppdrag att hitta Skogtorpsyxan. En eloge till skolan som väckt hans historiska intresse.

Annars lyssnar jag mycket på Dave Brubeck just nu…som sagt 8 CD-skivor…hustrun suckar.

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

