Skrivet av: Pär Eriksson | februari 7, 2013

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Förra året utsågs Eskilstuna till Årets Miljökommun. Det förpliktigar. Utnämningar varar inte för evigt utan måste erövras igen och igen.

Det finns en tydlig politisk inriktning att tillskapa en Kretsloppspark. Det skulle förutom en mer traditionell återvinningscentral också innehålla en ”galleria” där saker och ting togs till vara och kunde återanvändas.

Ett exempel på hur det kan se ut – här från Göteborg

Vi har kommit långt i förberedelsearbetet och den här veckan tog vi ett tydligare grepp om frågan vad gäller ansvar och finansiering. Jag ser ett Eskilstuna framför mig som fortsätter att hålla hög miljömedvetenhet.

Kommunförbundet i Stockholms län har gjort en analys om det framtida behovet av sk allmänflyg – dvs det som inte är charter eller linjeflyg. Det kan t ex handla om affärs-, tjänste-, ambulans-, foto- eller skolflyg.

Analysen visar att allmänflyget minskar totalt. Samtidigt minskar också antalet flygplatser i Stockholms- och Mälarregionen vilket kan försvåra regional utveckling.

Vi har nu haft ett antal möten med Komunförbundet och också vår granne Västerås för att få upp en bättre bild över regionens behov och på vilket sätt Kjula kan vara en av flera partners.

Onekligen en spännande men också svår fråga. Hur bidrar Eskilstuna till regionens utveckling samtidiigt som vi tar miljöansvar?

Februari innebär bokslutstider och vi stänger nu böckerna för 2012. Och det är med stolthet vi skriver 193 Mkr plus för Eskilstuna kommun. Lägger vi då till de kommunala bolagens överskott på ca 125 Mkr så framskymtar en kommun som är ett välskött fögderi.

Det betyder inte att vi inte har ekonomiska utmaningar. Eskilstuna står inför stora framtidsinvesteringar och behov av satsningar och utbyggnader. Vi vet också att den internationella konjunkturen är osäker och utmanar. Men just därför så är det så viktigt att den kommunala ekonomin är välskött.

Den känns som att året startat upp så snabbt. Nu är vi snart i mitten av februari och den här veckan så hade kommunstyrelsens arbetsutskott möte. På agendan stod bl a finansfrågor, cykel- och avfallsplan, stadsfestival och stadsdelsutveckling. Vi hade också en bra genomgång av tågtrafiken i Sörmland och Mälardalen

Stockholms Business Alliance är ett samarbete mellan kommunerna i Stockholm och Mälardalen. Syftet är att stärka, utveckla och marknadsföra regionen som etablerings- och besöksort. Det finns en tjänstemannagrupp som representeras av den största kommunen i respektive län.

Den här veckan har vi möte i Stockholm och det känns helt rätt att vi stärker inte bara Mälardalen utan också att Eskilstuna blir synligt och drivande i sådana här typer av regionfrågor.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit det förr – att Eskilstuna är en gående- och bilåkande stad. Det finns till och med siffror på det.

Men jag undrar om inte den bilden håller på att förändras. Kollektivtrafiken ökar och i många stycken har också de nya linjedragningarna blivivt en framgång – om än inte i varje kilometer eller till varje område eller ort.

V

Samtidigt så finns en tendens att cyklandet ökar. Framförallt till jobbet. Om Eskilstuna ska klara av att bli en än bättre cykelstad så krävs en rad åtgärder som underlättar och understödjer cyklandet.  Att bygga ut infrastrukturen – bra och trafiksäkra cykelleder, uppställningsplatser etc. men också att vi tar hänsyn till cyklandet vid t ex snöröjning.

Kanske vi Eskilstunabor också behöver förändra vårt sätt att tänka kring resande. Vi tar så givet att det ska finnas parkeringsplatser till förfogande för varje aktivitet vi gör. Ett exempel är nu diskussionerna kring den nya arenan och badet.

Att asfaltera stora markytor som används någon gång då och då när det är match är dyra skattepengar. Kanske vi behöver vänja oss att ta cykeln, bussen, samåka eller gå till Munktellstaden i framtiden.

I de stora städerna så utmanas bilen som norm. Titta på Stockholm med sina vägtullar eller hur människor tar sig till jobb och arrangemang i London eller New York.

Jag besökte Stamford Bridge i höstas. 45 000 på läktaren. Åkte dom bil till arenan…

På hemmaplan
Förra helgen inbjöd till trädbeskärning. Hustrun är en mästare i konsten och jag var mer till besvär än stöd…tror jag.

Jag var på innebandy med äldsta barnbarnet och noterade att alla de som var tonåringar i början och mitten av 1990-talet och som jag då träffade hade nu blivit föräldrar.

Och innebandyfamiljen fungerar som andra idrottsfamiljer. Nu var det deras barn som spelade. Idrott lär gå i arv.

Men kanske ett av de små barnbarnen bryter arvet. Nu är hon involverad i gymnastik och jag ser en dansös eller gymnast fram för mig de närmaste åren. Vi får se hur de fotbolls- och innebandyimpregnerade föräldrarna ser på saken.

Annars lyssnar jag på Smokey Robinson och Roy Orbison just nu.

Ha en bra helg!

Advertisements

Responses

  1. Flygplatsen är en strategiskt viktig tillgång!
    Några charterturer skulle ”pigga upp” .Fotbolls- och handbollrsresor?
    Och vänortsresor för en bredare krets.
    ”Far och Flyg!!
    ///H-E


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: